یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۸۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

این طلبه ۱۲ نوجوان را به حوزه فرستاد

حجت‌الاسلام تیجانی ۵ سال است در روستای سالاری مستقر شده‌. او در طول این سال‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش کرده و در زمینه کار با نوجوانان نیز فعال است؛ به نحوی که رمضان امسال بیش از ۴۰۰ روزه اولی را میهمان مسجد و مسجدی‌ها کرد.

(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲) ۱۵:۵۶

به گزارش مسجدخبر به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام علی تیجانی، امام روستای سالاری در بخش میان‌جلگه از توابع شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی است. در رمضان سال ۹۷ که برای تبلیغ به این روستا آمده بود، با اصرار مردم ماندنی شد و اکنون ۵ سال است که در بین مردم این روستا و تعدادی از روستاهای این منطقه به اشاعه فرهنگ ناب اهل بیت (ع) مشغول است. امام جماعت مسجد ۱۴ معصوم روستای سالاری سه سالی نیز در حاشیه شهر مشهد بوده و با ورود به این روستا تصمیم می‌گیرد تا گام‌های بزرگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و رونق فرهنگ دینی بردارد.

با اصلاح روند کودک‌همسری، آمار طلاق را کاهش دادیم

او می‌گوید: «یکی از معضلاتی که در زمان ورودش به روستا با آن مواجه بود، رواج کودک همسری و اختلاف سنی زیاد زوجین در برخی از ازدواج ها بود که تبعات فراوانی چون افزایش طلاق داشت که با همراهی بزرگان روستا تا حدودی اصلاح شد و آمار طلاق هم با ریشه‌یابی معضلات روند کاهشی پیدا کرد.»

جلوگیری از طلاق ۲۵ زوج 

مشاوره برای پیشگیری از طلاق به صورت مستمر در مسجد برقرار است و زوجین در موارد زیادی اختلافات را کنار گذاشته و به زندگی دوباره روی آورده‌اند. همراهی شریکةالامام در این برنامه‌ها منجر به صلح و آشتی بیش از ۲۵ زوج در این روستا و روستاهای اطراف شده است.

۱۵ معتاد ترک داده شدند

حجت‌الاسلام تیجانی در زمینه کاهش اعتیاد و مبارزه با این آسیب خانمان‌سوز نیز فعالیت دارد. او در جلسات ترک اعتیاد شرکت فعال دارد و به پاس این زحمات، چند لوح تقدیر نیز گرفته است. او می‌گوید: «بهبودی ۱۵ معتاد در مدت سه سال با کمک خیرین و خود خانواده‌ها نتیجه شیرین تلاش‌ها برای کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد است.»

حمایت از افراد نیازمند و مسن روستا برای گذران زندگی و درمان

رسیدگی به فقرا روش مستمر این امام محله است. در زمان کرونا کمک های فراوانی با همت مسجدی‌ها به نیازمندان و آسیب‌دیدگان صورت گرفت و اکنون در کنار برنامه‌های حمایتی از سه خانواده نیازمند، در قالب طرحی به نام طرح ۳۱۳، تعداد دیگری از افراد نیازمند و افراد مسن زیر پوشش مسجد قرار دارند. در این راستا توزیع بسته‌های معیشتی، کمک به تهیه جهیزیه و معرفی برای درمان رایگان صورت می‌گیرد.

 ۱۲ نفر از نوجوانان روستا به تحصیل در حوزه علمیه علاقه‌مند شدند

اهتمام این امام محله به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باعث شده تا در این سال‌ها، ۱۲ نفر از نوجوانان تصمیم بگیرند برای تحصیل به حوزه علمیه بروند؛ تعدادی از این افراد هم اکنون در لباس سربازی امام زمان(عج) مشغول به خدمت‌رسانی هستند. در این مسجد هر هفته روزهای چهارشنبه آموزش قرآن برگزار می‌شود و در روزهای ماه رمضان نیز ۲ حلقه جزءخوانی قرآن کریم برای خواهران و برادران به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

جشن روزه‌اولی‌ها برای ۴۰۰ نوجوان دختر و پسر

حجت الاسلام تیجانی ماه رمضان امسال تصمیم گرفته تا اتفاق خاصی را در بخش میان‌جلگه رقم بزند؛ او با همراهی آموزش و پرورش برنامه‌هایی را ویژه روزه اولی‌های بیش از ۴۰ روستا تدارک دید. او می‌گوید: «بیش از ۴۰۰ روزه اولی دختر و پسر که در آغاز تکلیف خود بودند به مسجد دعوت کردیم و جشن تکلیف و جشن روزه‌اولی برای آنان برگزار کردیم. این برنامه در ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع) در ۲ شب به صورت جدا برای پسران و دختران برگزار و هزینه افطاری و مقدمات مراسم نیز با کمک خیرین فراهم شد»

ساخت ۵ خانه مسکونی برای نیازمندان روستا

حجت الاسلام تیجانی می‌گوید: «در روستای سالاری ۲ گروه جهادی، عمرانی و فرهنگی تشکیل دادیم که با همت این عزیزان ۵ خانه کامل ساخته و تقدیم نیازمندان روستا و روستاهای اطراف شد. تأمین هزینه‌ها از طریق خیرین محلی و حتی شهرهای دیگر انجام می‌شود و حدود ۲۵ نفر از جوانان پای کار فعالیت‌های جهادی هستند.»

 اشتغال‌زایی برای جوانان روستا با کمک بنیاد برکت

او در پایان می‌گوید: «با پیگیری‌های صورت گرفته از بنیاد برکت ۲۵ وام ۵۰ میلیونی در زمینه اشتغال‌زایی جذب شد. این وام‌ها به جوانان جویای کار روستا ارائه شد که با آن به تأسیس خانه بازی، مغازه خواربار فروشی، ایجاد کارگاه بلوک‌زنی، کاشت زعفران و راه اندازی گلخانه و ... روی آوردند. تأسیس یک کارگاه بلوک‌زنی و مصالح فروشی نیز باعث ایجاد اشتغال ۶ نفر به طور مستقیم شد.»

پایان پیام/ 

(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲) ۱۵:۵۶
https://news.masjed.ir/u/18oz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید