شنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۸۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد:

غفلت جامعه ایمانی از تقویت ارتباط قرآن و مسجد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه گاهی هم به مسجد، هم به قرآن و هم به مؤسسات قرآنی ظلم شده است، گفت: جلسات و محافل قرآن و مؤسسات قرآن باید در مسجد شکل بگیرد ولی جامعه ایمانی ما در این زمینه غفلت کرده‌ است.

(شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۲:۰۳

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و در گفت‌وگو با ایکنا، ارزیابی خود در خصوص این دوره از نمایشگاه را بیان کرد و گفت: سال‌های قبل نیز از نمایشگاه قرآن بازدید کرده‌ام، رویدادی که امسال برگزار شد یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای قرآنی در جهان اسلام است. این حجم استقبال مردم از قرآن انسان را غافلگیر می‌کند و جا دارد شبیه چنین رویدادهایی را در طول سال در خصوص قرآن داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه البته بهترین زمان برای فعالت‌های قرآنی این‌چنینی ماه مبارک رمضان است، افزود: برای برپایی این نمایشگاه تلاش‌های فرادستگاهی با محوریت معاونت قرآن و عترت وزارت

ارشاد صورت گرفته که قابل تقدیر است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده ادامه داد: امسال تحولی در نگاه‌های قرآنی اتفاق افتاده است. چند سال قبل در نمایشگاه قرآن بیشتر آثار قرآنی بود اما امسال غرفه‌های زیادی در حوزه سبک زندگی قرآنی وجود داشت که مطرح می‌کردند چطور قرآنی باشیم، حتی چطور قرآنی بازی کنیم، قرآنی پژوهش کنیم و قرآنی زندگی کنیم.

وی اضافه کرد: اپ‌هایی که اخیراً تولید شده تحول در این حوزه را به خوبی نشان می‌دهد و ما هم باید با این تحولات همراهی کنیم تا بتوانیم نقش مساجد را در موضوع قرآن برجسته کنیم؛ به خصوص اینکه موضوع پایگاه‌های قرآنی مساجد مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و حلقه گمشده مؤسسات قرآنی ماست.

به مسجد، قرآن و مؤسسات قرآنی ظلم کردیم

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اضافه کرد: به نظر من ما زمانی هم به مسجد، هم به قرآن و هم به مؤسسات قرآنی ظلم کردیم. باید روند را به سمتی می‌بردیم که جلسات و محافل قرآن و مؤسسات قرآن در مسجد شکل بگیرد. در حدیثی از پیامبر (ص) داریم: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند».

وی با ابراز تأسف از اینکه جامعه ایمانی ما در این زمینه غفلت کرده‌ است، گفت: ما سال جاری را با برپایی دو هزار پایگاه قرآنی در کشور آغاز کردیم که این محافل کرسی تلاوت و کرسی تفسیر داشتند. البته این جلسات، جلسات بزرگ نبودند بلکه جلساتی محله محور بودند که مردم در آنها قرائت قرآن را می‌شنیدند و لذت می‌بردند و با مفاهیم قرآن آشنا می‌شدند.

نمایشگاه قرآن فضایی فارغ از قطب‌گرایی

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده، استقبال زیاد مردم از رویدادهای قرآنی را موجب بیشتر شدن مسئولیت در این زمینه دانست و گفت: وقتی این استقبال را از قرآن می‌بینیم احساس می‌کنیم در حوزه فرهنگی کم‌کاری کرده‌ایم. اگر می‌توانستیم در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه قرآن و عترت این چنین رویدادهایی را تعریف کنیم، پژواک آن به جامعه می‌رسید و اثر وضعی آن را در جامعه مشاهده می‌کردیم. فضای نمایشگاه قرآن را ببینید؛ این فضا دو قطبی نیست و همه در آن حضور دارند و حتی چنین محافلی به وحدت در جامعه ما هم کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن ویترینی است که ما خودمان را عرضه و فعالان و مؤسسات قرآنی را پیدا می‌کنیم، از برقراری ارتباط با مدیران مؤسسات، مسئولان انتشارات، تشکل‌های مردمی و ... که کارهای فاخری انجام داده‌اند خبر داد و گفت: قرار شد جلساتی برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شود تا بتوان طرح‌های ملی را با همکاری هم انجام داد.

خداداده در پایان گفت: البته نمایشگاه بهتر از این هم می‌تواند باشد و امیدواریم در سال‌های بعد به افق‌های بلندتر و بهتر فکر کنیم و برسیم.  

انتهای پیام/

(شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۲:۰۳
https://news.masjed.ir/u/18og
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید