سه شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۷۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد

جایگاه مسجد در سیره‌ی امیرالمومنین(ع)

آیت‌الله بهشتی به اشاره به جلوه‌های مسجد سیره و حکومت‌داری امیرالمومنین(ع)، گفت: حضرت(ع) مسجد را سنگر عبادت، موعظه و حل مشکلات مردم می‌دانستند و اغلب خطبه‌های خود را در مسجد ایراد کرده‌اند.

(سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲) ۱۴:۲۷
به گزارش مسجدخبر؛ آیت الله احمد بهشتی در گفت وگو با شبستان با بیان اینکه در دیدگاه اسلام، مسجد سنگر و پایگاه بسیار مهم و حساسی برای اجتماع مسلمانان است، اظهار کرد: اساس مسجد تقوا است، از این رو اگر مسجدی براساس تقوا نباشد هیچ ارزشی ندارد و همانند مسجد ضرار خواهد بود که منافقان برای مقابله با پیامبر(ص) آن را در مدینه ساختند.
 
 عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به بررسی جایگاه مسجد از نظر امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و تصریح کرد: عنایت ویژه حضرت امیر(ع) به مسجد را می توان از رفتار ایشان نسبت به مسجد کوفه متوجه شد. 
 
وی افزود: امام علی(ع) اقامه نماز، سخنرانی و حتی برگزاری کرسی قضاوت و داوری را در مسجد کوفه انجام می دادند که نشانگر جایگاه ویژه مسجد از دیدگاه ایشان است. تمامی این مسائل نشانگر حساسیت مسجد از نظر اسلام است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری این نکته که امیرالمؤمنین(ع) نمازهای صبح را نیز در مسجد کوفه برپا می کردند، تصریح کرد: اهمیت مسجد به گونه ای است که امام علی(ع) به عنوان خلیفه مسلمین خودشان در مسجد اذان گفته و افراد را برای برگزاری نماز بیدار می کردند.
 
وی با اشاره به ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) در محراب مسجد کوفه، گفت: بنابر تصریح تاریخ  بیعت مردم با حضرت(ع) نیز در مسجد انجام شده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) مسجد سنگر عبادت، موعظه و حل مشکلات مردم است، تاکید کرد: بیشتر خطابات و منبرهای حضرت(ع) در مسجد کوفه بوده است.
 
وی با بیان اینکه مسجد تراز اسلام مسجدی است که پایگاه عبادت مردم، اخلاص و تصمیم گیری های حساس باشد، ابراز کرد: پیامبر(ص) تصمیمات مهم درباره صلح و جنگ را در مسجد می گرفتند. حتی پس از فتح مکه در مسجد الحرام بود که به اهالی شهر اعلام کردند شما آزاد هستید. 
 
آیت الله بهشتی مسجد النبی(ص)، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد الاقصی را از شاخص ترین مساجد جهان اسلام برشمرد و تأکید کرد: معراج پیامبر اسلام(ص) از مسجد الاحرام آغاز شد و به سمت مسجد الاقصی بود. رسول الله(ص) از مسجد الاقصی به آسمان عروج کردند. 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با محکوم کردن حملات صهیونیست ها به مسجد الاقصی، از کم توجهی مسلمانان به این مسجد انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: مسجد الاقصی قبله نخست مسلمانان است. لذا بر همه مسلمانان لازم است که از قبله نخست خود دفاع کرده و آن را از لوث وجود صهیونیست ها پاک کنند.
 
پایان پیام/
(سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲) ۱۴:۲۷
https://news.masjed.ir/u/18n3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید