چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۵۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
نویسنده و کارگردان مجموعه مستند مسجدنشان؛

رسانه‌ها دغدغه‌مندانه‌تر به سراغ مساجد بروند

معشوقی با بیان اینکه خشت به خشت مساجد پر از داستان و سوژه‌های قابل توجه و اثرگذار است، گفت: عمده اهالی رسانه از مسجد دور و با آن بیگانه و از اهمیت آن غافل شده‌اند باید دغدغه‌مندانه‌تر به سراغ سوژه‌های مساجد بروند.

(چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۰:۰۱
به گزارش مسجدخبر؛ به نقل از بنیاد هدایت، حمیدرضا معشوقی نویسنده و کارگردان مجموعه مستند مسجد نشان از خراسان رضوی در ویژه برنامه تلویزیونی چشمه درباره این مستند گفت: فصل اول مستند مسجد نشان در ۱۳ قسمت ساخته شده و اکنون در حال پیش تولید فصل دوم آن هستیم. 
 
وی همچنین از ساخت مستند از زندگی شهیدان اصلانی و دارابی خبر داد و اظهار داشت: در مستند” در سنگر خدمت ۱ ” به زندگی شهید اصلانی و “در سنگر ۲” به زندگی شهید دارابی پرداخته‌ایم.
 
معشوقی در ادامه با اشاره به اهمیت مساجد بیان کرد: در صدر اسلام پیامبر اولین مرکزی که بنا می‌کند مسجد بوده و رسول اکرم تمامی امور جامعه را در مسجد مدیریت می‌کند و شهرسازی پیامبر نیز حول محور مسجد شکل می‌گیرد و در زمان حکومت امام علی(ع) نیز به همین منوال بوده است.
 
وی افزود: حتی در زمانیکه حکومت در مسیر اصلی خودش قرار نداشت، اهل بیت(س) از مسجد حداکثر استفاده را می‌کردند و در آن شاگرد پروری می‌نمودند. معشوقی با بیان اینکه در تاریخ معاصر و در دوران انقلاب نیز همین روال وجود داشته است، گفت: وقتی ریشه و عامل انقلاب بررسی می‌شود، در نهایت به نقش موثر مسجد دست می‌یابیم و امام خمینی(ره) نیز به صورت مفصل در بیانیه‌های خود بارها پیرامون اهمیت مسجد صحبت کردند و تاکید داشتند که تمامی امور باید در مساجد اداره شود. 
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: در تمامی حوادث تلخ و شیرین و چالش‌ها مسجد نقش پررنگی داشته و پشتیبانی جبهه‌ها در دفاع مقدس نیز در مساجد انجام می‌گرفت و بطور کلی این سنگر همواره و در بحران‌های مختلف نقش اثرگذاری داشته است.
 
کارگردان و نویسنده مجموعه مستند مسجد نشان همچنین اذعان داشت: کمرنگ شدن نقش مساجد و غفلت از عملکرد آن در عصر کنونی دلایل مختلفی دارد که نخستین عامل این است که تاکنون الگو سازی درستی از مسجد انجام نشده و یک مسجد تراز به مردم معرفی نشده است دومین دلیل نیز عدم تبیین جایگاه مسجد برای مردم و عامل سوم نیز رقیب سازی برای مساجد بوده است.
 
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اهداف خود از ساخت مجموعه مستند مسجد نشان تصریح کرد: تمام هدف ما از انجام اینکار این بوده که الگوی درستی از مساجد موفق را به نمایش بگذاریم تا مردم با کارکرد مساجد و اهمیت آن بیش از پیش آشنا شوند.
 
نویسنده و کارگردان مجموعه مستند مسجد نشان همچنین مطرح کرد: وقتی امام جماعت جایگاه خود را به عنوان امام محله درک کند می‌تواند کارهای مهمی را در سطح محله انجام دهد. 
 
معشوقی در این راستا به تجربیات خود در ساخت مستند مسجد نشان و مواجه شدن با مساجدی که به انجام کارهای شاخص می‌پرداختند اشاره و عملکرد برخی از مساجد موفق و شاخص در خراسان را روایت کرد و گفت: در مسجد امیرالمؤمنین(ع) به صورت مناسبتی و ماهانه به افراد نیازمند جهیزیه اهدا می‌شود و در کنار اینکار جوانان محله نیز توسط مسجد شناسایی و به یکدیگر معرفی می‌شوند و اگر بواسطه ورود مسجد، وصلتی شکل گیرد، تامین جهیزیه آن زوج توسط مسجد انجام می‌شود و دیگر اقدام این مسجد نیز آزاد کردن ماهانه یک زندانی می‌باشد.
 
وی با اشاره به اجرای طرح نذر هشتم در خراسان به تشریح این طرح پرداخت و بیان داشت: در این طرح در هشتم ماه شمسی هرماه از مساجد مبالغی جمع‌آوری و ۸ زندانی آزاد می‌شود. این طرح از سال ۹۹ کلید خورد و تاکنون بواسطه آن ۸۰۰ زندانی با کمک مساجد آزاد شده‌اند.
 
معشوقی همچنین به فعالیت یکی دیگر از مساجد شاخص خراسان اشاره کرد و گفت: امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) خراسان برای حمایت از فرزندآوری طرحی را به مدت یکسال اجرایی کرد که در آن طرح قرار شد به خانواده‌هایی که از عید غدیر امسال تا سال بعد صاحب فرزند سوم می‌شوند یک سکه تمام اهدا شود که برای شرکت در این طرح ۲۵۰ خانواده فرزند سوم آوردند اما از آنجاییکه این امام محله برای عمل به وعده خود حمایت نشد، منزل شخصی خود را فروخت تا به قول خود عمل نماید.
 
معشوقی همچنین اذعان داشت: مسجد دیگری در خراسان شورای همیاری حل اختلاف راه اندازی کرده که این شورا امسال از میان ده هزار پرونده، توانست بیش از پنج هزار پرونده را در مسجد و بدون نیاز به ارجاع به مراجع قضایی حل نماید.
 
وی همچنین با اشاره به درخشش مساجد در ایام کرونا بیان کرد: در ایام کرونا مسجدی‌ها به کمک مدافعان سلامت رفتند و کارهای ارزشمندی انجام دادند که کمتر به آن‌‌ها پرداخته شد و در خراسان نیز در این ایام بیش از سه میلیون پرس غذا توسط مساجد میان نیازمندان توزیع شد که عدد قابل توجهی است.
 
نویسنده و کارگردان مجموعه مستند مسجد نشان همچنین با بیان اینکه مساجد در تمام امور می‌توانند نقش موثری ایفا کنند، به حل مشکل اسکان زائران مشهد توسط مساجد اشاره و عنوان کرد: برای اسکان زائران مشهد مقدس، مساجد کف میدان آمدند و ارائه خدمات و پذیرایی از زائران را عهده دار شدند و طبق آمار استانداری بخش اعظمی از مشکل اسکان زائران با این اقدام مساجد رفع شد.
 
وی سپس با تاکید بر توجه رسانه‌ها به کارکرد مساجد گفت: متاسفانه دو ضعف وجود دارد یکی اینکه اهالی رسانه ما از مسجد دور و با آن بیگانه و از اهمیت آن غافل شده‌اند و ضعف دوم این است که مسجدی‌ها نیز با رسانه روز آشنا نیستند که برای رفع این مشکل اهالی رسانه باید دغدغه‌مندانه‌تر به سراغ سوژه‌های مساجد بروند و در کنار آن باید سازوکارهایی طراحی شود که ائمه جماعات و مسجدی‌ها با رسانه روز آشنا شوند چراکه خشت به خشت مساجد پر از داستان و سوژه‌های قابل توجه و اثر گذار است.
 
معشوقی در پایان از پخش مستند مسجد نشان پس از ماه مبارک رمضان از شبکه افق خبر داد و از مردم دنبال کردن این برنامه برای آشنایی بیشتر با اقدامات اثرگذار مساجد را خواستار شد.
پایان پیام/
(چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۰:۰۱
https://news.masjed.ir/u/18io
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید