یکشنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۳۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

ایده این طلبه، حال و هوای روستا را قرآنی کرد

امام محله مینودشتی با فاصله گرفتن از کارهای کلیشه‌ای و خلق ایده‌ای جالب توانست زمینه انس بیشتر مردم با این کتاب الهی را فراهم کند. او کاروان قرآنی راه‌انداخت و اهالی روستا را یک روز میهمان قرآن کرد.

(یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۶:۲۰

به گزارش سرویس مسجدخبر به نقل از فارس، مقام معظم رهبری سال گذشته در طلیعه آغاز ماه رمضان در محفل انس با قرآن کریم سالانه خود فرمودند: «مساجد یک محل ــ حالا مثلاً در تهران، مساجد فلان بخش از تهران که سه تا، چهار تا، پنج تا مسجد است ــ هر کدام از اینها یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند. این‌ها بروند به مهمانی آنها، آن‌ها بیایند به جلسه‌ این‌ها، با هم مسابقه بدهند این غیر از این مسابقات رایجی است که اوقاف و دیگران راه می‌اندازند. یک چنین کارهایی انجام بگیرد. این بهترین مشوّق است برای اینکه جوان‌ها و نوجوان‌ها وارد وادی قرآن‌خوانی بشوند؛ ما به این احتیاج داریم.

هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود

جوان‌های ما باید وارد عرصه‌ قرآن‌خوانی، به خصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین کنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ اساتیدشان اینها را به هم آشنا کنند؛ اینها بروند پیش آنها.»

مسئولین به تحقق نیافتن مطالبه رهبری اعتراف دارند

در طول سال ۱۴۰۱ اقدامات متعددی از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط با مساجد در همین زمینه صورت گرفت، اما فراگیری لازم برای تحقق این مطالبه بحق مقام معظم رهبری رخ نداد و خود مسئولان هم معترف هستند. در سطح شهرها و روستاهای کشور برخی از امامان جماعت هم ابتکاراتی داشتند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

امام محله‌ای که کاروان قرآنی در روستا راه انداخت

کاروان قرآنی به راه افتاد و قرار شد اهالی روستا یک روز میهمان قرآن باشند. برنامه‌های آموزشی مختلفی هم با موضوع جمعیت برگزار شد. در کنار بخش‌های متنوع این کاروان، عمو قرآنی و آشپزی قرآنی شور و نشاط و حس و حال خوبی را به مخاطبان منتقل کرد. امام محله مینودشتی با فاصله گرفتن از کارهای کلیشه‌ای و خلق ایده‌ای جالب توانست زمینه انس بیشتر مردم با این کتاب الهی را فراهم کند.

روستایی که مسئولان آن را فراموش کرده بودند

حجت‌الاسلام علی بابامحمدی، ساکن شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان و امام محله مسجد صاحب‌الزمان (عج) این شهرستان است. او از سال ۸۶ به انجام کارهای خیر در اداره زندان‌ها پرداخت و مدتی مشغول تدریس در دانشگاه امام حسین وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و چند سالی هم به تدریس در حوزه‌های علمیه پرداخت. اما اکنون بیش از هفت سال است که در امور خیریه‌ اداره اوقاف مشغول به فعالیت است و سه ماه از پیوستنش به سازمان تبلیغات اسلامی نیز می‌گذرد. او می‌گوید: «زمانی که وارد شهرستان مینودشت شدم، برای همفکری بیشتر، جلساتی با رؤسای ادارات، روحانیون و سازمان تبلیغات برگزار کردم و به گره‌گشایی از مشکلات مردم پرداختم. مقامات و روحانیون کمتر به روستای ما می‌آمدند اما این اقدام موجب شد افرادی از سپاه، رؤسای ادارات و روحانیون به روستاهای مربوطه رفته و برنامه‌های مختلفی مثل بازی‌های محلی، سرکشی به خانه‌ها، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و پروژه‌های عمرانی را اجرایی کنند.»

گفته‌ای از حاج قاسم که چراغ راه این طلبه است

حاج آقا بابامحمدی همچنین کمک به تعمیرات منازل زلزله زدگان را در کارنامه اقدامات خود ثبت کرده است‌. این امام محله پیرو این سخن حاج قاسم که گفته است: «راه تقرب به خدا خدمت رسانی به مردم است» به شناسایی خیرین پرداخته و به کمک رئیس سازمان تبلیغات استان، قرض نیازمندان روستاها به سوپرمارکت‌ها را تسویه کرده است.

کاروانی که حال روستا را قرآنی کرد

او همچنین یک کاروان قرآنی راه انداخت و برنامه‌ای با نام «یک روز با قرآن» را در یکی از روستاها اجرایی کرد که در این برنامه آموزش‌های مختلف درباره جمعیت، اجرای عمو قرآنی و آشپزی قرآنی انجام گرفت. این طلبه می‌گوید: «با این اقدام موفق شدیم حال و هوایی قرآنی به روستا بدهیم. در پایان به زوج‌هایی که در سال ۱۴۰۱ پیوند ازدواج آنان شکل گرفته بود، یک جلد قرآن کریم اهداء شد. در قالب این کاروان، آموزش‌های قرآنی به اهالی ارائه می‌کنیم و آن‌ها را به انس بیشتر با قرآن دعوت می‌کنیم. ان‌شاءالله این برنامه را در سال ۱۴۰۲ هم ادامه خواهیم داد.»

راه‌اندازی میز خدمت در مساجد برای شناسایی و حل مشکلات

با همت این امام محله و خیرین، حدود ۱۲ میلیون تومان برای کمک به تعمیرات خانه‌های نیازمندان روستا جمع‌آوری شد و حتی با کمک‌های سپاه، خانه‌ای که به واسطه انفجار و آتش سوزی تخریب شده بود، به طور کامل نوسازی شد. او همچنین با پیگیری‌های خود، برای آسفالت جاده‌ یکی از روستاها پیشقدم شد تا مشکل عبور و مرور مردم از جاده این روستا که در نزدیکی شهرستان هم واقع شده بود، برطرف شود. او علاوه بر این با برگزاری میز خدمت در مسجد هر محله موجب شناسایی مشکلات هر محله شد و برای حل آن‌ها نیز اقدام کرد و توانست مشکلاتی همچون اعتیاد و بیکاری را با ایجاد مشاغل خانگی تا حدی برطرف سازد.

خاطره‌ای شیرین از برکات خدمت به مردم و زوار امام حسین(ع)

حاج آقا بابامحمدی در روز اربعین نیز در مرز مهران به زوار اباعبدالله(ع)خدمت‌رسانی می‌کند و بارها شاهد الطاف اهل بیت(ع) به خود بوده که در این راستا خاطره شیرینی برای او به جا مانده که آن را اینگونه روایت می‌کند: «با دوستان برای خدمت رسانی به زائران اربعین تصمیم گرفتیم کاری نو انجام دهیم و کار ما این شد که در دو طرف خیابان، قرآن نگه می‌داشتیم که زائرین در پناه قرآن و به سلامتی روانه زیارت عتبات شوند. در این بین فضای عبور و مرور زائرین به سوی حضرت اباعبدالله مرا به شدت هوایی زیارت کرده بود و اشکم را برای فراق از سیدالشهدا جاری کرد. ما هم برای دریافت پاسپورت اقدام کردیم و بعد به سمت مرز رفتیم اما گفتند که راه‌ها بسته است. یک ربع پس از ورود ما یکی از دوستان تماس گرفت و خبر از باز شدن راه داد. گویی که اتفاقات دست به دست هم داده بودند که مقدمات سفر ما را فراهم کنند تا آرزوی ما برای تشرف به کربلا محقق شود.»

پایان پیام/

(یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۶:۲۰
https://news.masjed.ir/u/18f3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید