چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۹۷۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع):

هیأتی‌ها ۱۰۰۰ نهال زیتون کاشتند

مسؤول هیأت یا مهدی واوان شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه به مناسبت مبعث اعضای هیأت ما ۱۰۰۰ نهال درخت زیتون در منازل مردم، معابر و بوستان‌ها کاشتند، گفت: بنا داریم تا پایان اسفند ۱۰ هزار نهال زیتون در اسلامشهر بکاریم.

(چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱) ۱۶:۵۷
به گزارش مسجدخبر به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) و مسئول هیأت یامهدی (عج) واوان در شهرستان اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: مسجد و هیأت تراز انقلاب اسلامی، فرامراسمی باید عمل کنند و نباید تنها به برگزاری نماز جماعت یا مراسم‌های دینی و مذهبی اکتفا کنند، بلکه مؤمنین تربیت شده در این دو نهاد دینی باید تربیت‌یافتگی خود را در رفع نیازهای مردم و خلاء‌های کشور ظهور و بروز دهند.
 
وی با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مورد نیاز جهت ورود مساجد و هیأت‌ها محیط زیست است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری هرساله به درختکاری می‌پردازند. همچنین روایات متعددی نیز مبنی بر اهمیت کاشت درخت در دین اسلام وجود دارد، مانند آن که امام صادق (ع) می‌فرمایند یکی از باقیات و صالحاتی که بعد از وفات نیز به انسان خیر می‌رساند، درختی است که کاشته باشد.
 
برای اشتغال‌زایی جوانان ۶ هزار درخت زیتون کاشتیم
 
 موسوی تصریح کرد: از اسفند سال ۹۸ تا کنون هیأت یامهدی عج، در ایام درختکاری ۶ هزار اصله نهال زیتون در محله‌ای که مسجد موسی بن جعفر (ع) و هیأت یامهدی (عج) قرار دارد، کاشتیم. برای این امر درخت زیتون انتخاب شد، زیرا این درخت در منطقه ما و مجموعاً با هوای ایران سازگاری بسیار بالایی دارد و همچنین در قرآن نیز مورد اشاره قرار گرفته و در ۱۲ ماه سال نیز سبز است.
 
امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) واوان اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل انتخاب درخت زیتون برای کاشت در این منطقه، ثمردهی آن است که می‌توانیم در آینده به‌وسیله آن، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنیم بدین ترتیب با تحقیقات صورت گرفته، رقم مانزانیلا درخت زیتون را انتخاب کردیم تا بتوانیم از محصول آن برای روغن گیری و فرآوری جهت خوراکی استفاده کنیم.
 
کاشت ۲ هزار درخت در منازل همسایگان مسجد
 
 وی گفت: در این طرح، ۲ هزار درخت در منازل همسایگان مسجد کاشته شد. هر فردی که تمایل به کاشت درخت در حیاط خانه خود را داشت با مسجد تماس گرفت و به صورت رایگان درخت در منزل او کاشته شد. این طرح با استقبال بسیار ساکنین مواجه شد.
 
موسوی افزود: موقع تحویل نهال‌ها به فراخور علاقه‌مندی شهروندان هر نهال به نام شهید یا.... اهالی می‌توانستند درخت را به نام فرزندان، اموات و یا شهدا ثبت کنند تا در حفظ و نگهداری این درخت‌ها نیز کوشاتر باشند.
 
جوانان در این طرح چگونه شاغل شدند؟
 
 مسئول هیأت یا مهدی (عج) واوان با اشاره به اینکه این نژاد درخت زیتون زودبازده است و به زودی به میوه رسید، تصریح کرد: از مردم خواستیم تا میوه درخت زیتون را تحویل مسجد دهند و ما با فرآوری آن‌ها امکان اشتغال‌زایی جوانان منطقه را فراهم می‌کنیم که در نهایت بخشی از محصول حاصل به مردم تحویل خواهد شد و بخش دیگری نیز به فروش خواهد رسید تا در امور خیر هزینه شود.
 
موسوی گفت: روز گذشته شنبه ۲۹ بهمن‌ماه مصادف با سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) نیز هزار اصله نهال قرآنی زیتون به صورت رایگان در مدارس، ادارات، مساجد، معابر، منازل، مجتمع‌ها و... کاشته شد تا ان‌شاء‌الله با ثمردادن آن‌ها نیز اشتغال جوانان جان دوباره‌ای بگیرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بخش اعظمی از تولید روغن در کشور ما وابسته به خارج از کشور است جادارد که دولت در تولید روغن‌هایی مانند زیتون که از لحاظ طب سنتی نیز بهتر از دیگر روغن‌هاست وارد شود. یکی از مهمترین دلایل ورود هیأت‌ها به کاشت و فرآوری زیتون این مهم است. تاکنون ۶ هزار نهال زیتون در اسلامشهر توزیع و در معابر، منازل و بوستان‌ها غرس شده است. تلاش داریم اسلامشهر را به مرکزی برای تولید محصولات مرتبط به زیتون تبدیل کنیم. امسال در روز درختکاری بنا داریم در ادارات، مدارس و بوستان‌ها که امکان غرس درخت دارند، نهال زیتون بکاریم. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال تا پایان اسفند، ۱۰ هزار نهال زیتون در اسلامشهر کاشت شود.

پایان پیام/

(چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱) ۱۶:۵۷
https://news.masjed.ir/u/16uq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید