دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۸۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام مسجدی در پاکدشت:

مدرسه مهمترین سنگر جهاد تبیین است

امام جماعت جوان «مسجد امام سجاد(علیه السلام)» معتقد است: آنچه اکنون ضروری می‌نماید؛ روشنگری برای نسل جدید است. بر همین اساس یکی از جبهه‌های اصلی «جهاد تبیین» برای یک امام جماعت، مدارسِ اطراف مسجدش است.

(دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱) ۱۶:۰۰

به گزارش سرویس تخصصی مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت‌الاسلام «محمد باقر بیات» امام جماعت جوان «مسجد امام سجاد(علیه السلام)» معتقد است: «جهاد تبیین» کار اصلی روحانیت است. وظیفه‌ی امام جماعت بعد از اقامه نمازجماعت در مسجد، چیزی جز تبیین نیست. در ادامه، گفت و گوی سرویس تخصصی مسجد خبر را پیرامون لزوم جهاد تبیین در مسجد با حجت‌الاسلام «محمد باقر بیات» می‌خوانید.

یک امام جماعت موفق باید چگونه باشد؟

برای امامت جماعت، باید یک سری ویژگی‌ها را داشت و یک سری را هم کسب نمود.

امام جماعت باید دیدگاه‌های مسئولان سیاسی و اجتماعی کشورش را بداند. باید دیدگاه‌ها، چشم انداز و آرمان‌های امامین انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را بشناسد و مطالعه نماید.

امام موفق باید روابط عمومی بالایی داشته باشد. درک بالایی از محیط، جامعه و مسائل آن داشته باشد. باید فن بیان خوبی داشته باشد. نسبت به مسائل فقهی و احکام جدیدِ مراجع مطالعه داشته باشد. همچنین به فضای مجازی و ابزار مورد استفاده در آن تسلط کافی داشته باشد.

امام جماعت موفق باید به حوزه‌های قرائت و تفسیر قرآن، احادیث و احکام تسلط داشته باشد. مباحث روانشناسی را مطالعه نماید و با آنها به اندازه‌ی نیاز یک امام جماعت آشنا باشد.

مساجد چگونه می‌توانند در «جهاد تبیین» نقش آفرینی کنند؟

بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، «جهاد تبیین یک فریضه‌ی فوری است» و کتابی هم با همین عنوان حاوی فرمایشات ایشان منتشر شده است. بر اساس بیانات رهبر انقلاب، یکی از وظایف مهم امام جماعت تبلیغ و تبیین است. غیر از این از امام جماعت انتظار نمی‌رود. اصولاً محور فعالیت‌های یک امام جماعت تبیین است.

به نظر من؛ آنچه اکنون در این رابطه باید انجام شود و ضروری می‌نماید؛ تبیین، روشنگری و گفتگو برای نسل جدید است. بر همین اساس یکی از جبهه‌های اصلی «جهاد تبیین» برای یک امام جماعت، مدارسِ اطراف مسجدش است. در وهله‌ی بعدی کسبه و اهالی پیرامونِ مسجد، جامعه‌ی هدفِ تبیین قرار می‌گیرند.

در ارتباط با بسیج که خود دارای مبانیِ علمی، اعتقادی و انقلابی است و یا کانون فرهنگی ـ هنری و دیگر ارکان مسجد هم باید این فریضه انجام شود. زیرا که آنها بخشی از بازوهای امام جماعت در جهاد تبیین محسوب می شوند. امام جماعت باید همواره با آنها در این رابطه گفت و گو داشته باشد. مباحث و مسائل روز جامعه را برای آنها تبیین نماید و به بحث بگذارد. زیرا آنها هم در مقام روشنگری و بصیرت افزایی در «جهاد تبیین» نقش آفرینی می‌کنند.

از نظر من حضور پررنگ و صمیمی امام جماعت در برنامه‌های مسجد، ایجاد اتحاد و انسجام‌بخشی بین مردم و ایجاد ارتباط بین آنها با مسجد، از مصادیق «جهاد تبیین» برای یک امام جماعت است.

از فعالیت های مسجد «مسجد امام سجاد(علیه السلام)» هم برای ما بگوئید.

ما در مسجد امام سجاد(علیه السلام) در طول روز چهار کلاس قرآن، احکام، زبان خارجه و اشتغالزایی برگزار می‌کنیم.

مسجد در طول روز باز است. مردم عزیز و نمازگزاران می‌توانند در هر ساعتی به مسجد مراجعه نمایند. همچنین فعالیت های بسیج در هر ساعتی در حال انجام است. زیرا قشرهای مختلف سنی و زمان حضور آنها متفاوت است.

در مسجد ما فعالیت‌های روزانه در چند مرحله انجام می‌شود. مسجد امام سجاد(علیه السلام) در امور خیرخواهانه و فعالیتهای اجتماعی بسیار فعال است. مرکز نیکوکاری «مسجد امام سجاد علیه السلام» ۴۰۰ پرونده برای نیازمندان تشکیل داده و کمک هایی مثل بسته های معیشتی، درمان و اشتغال‌زایی به این عزیزان ارائه می‌دهد.

ما در مسجد امام سجاد(علیه السلام) یک فعالیت نو با نام «امدادرسانی جهادی» داریم. این امدادرسانی یک عملیات سریع برای کمک رساندن به مردم و اهالی است که حوزه‌های وام، اشتغال و کمک‌های نقدی را شامل می‌شود. البته این امدادرسانی بر عهده‌ی خانواده مسجد است و فعالیتش با مرکز نیکوکاری مسجد متفاوت است.

معمولاً در مسجدِ ما کمک‌های نقدی با نظارت امام جماعت و معتمدین محله جمع آوری و توزیع می‌شود و کمک‌های کالایی هم از طریق مرکز نیکوکاری امام سجاد(علیه السلام) جمع آوری و توزیع می‌شود که مجموع ریالی این کمک‌ها بالغ بر ۵۰ میلیون تومان در ماه است.

ما در مسجد ارتباط موثر با مدارس اطراف را یک ضرورت می‌دانیم. در شب یلدا حدود ۷۰۰ دانش آموز برای صرف آش میهمان مسجد بودند. مراسمی هم برای اهالی به صورت یک جشن برگزار کردیم که پذیرایی این مراسم، با کمک خانواده‌ها و در یک جمع دوستانه آماده شده بود.

مسجدِ ما چهار کلاس برای نوجوان‌ها در مسجد در نظر گرفته است که شامل قرآن، احکام، اشتغال آفرینی و زبان خارجه است. بسیج هم فعالیت‌های مشابهی مثل کلاس‌های زبان‌ عربی، کمک تحصیلی و جبرانی و همچنین اردوهای فرهنگی برای دانش آموزان دارد.  آموزش زبان انگلیسی و عربی، کلاس‌های جبرانی هم در برنامه بسیج خواهران و برادران وجود دارد.

همچنین گعده‌هایی به منظور «بصیرت افزایی» و بررسی پیرامون مسائل روز جامعه با محوریت فرمایشات مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی با نوجوانان و جوانان مسجد داریم. دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها دورهم می‌نشینیم و اخبار و مسائل روز سیاسی را به بحث می‌گذاریم.

 یک کتابخانه با چند هزار جلد کتاب هم در مسجد ایجاد کردیم که کاملاً مردمی اداره می‌شود. این مجموعه کتابدار ندارد و اهالی هر کتابی را که مایل باشند، به امانت می‌برند و پس از مطالعه باز می‌گردانند. خودشان نظم و چینش کتاب‌ها را نیز رعایت می‌کنند.

در حوزه اشتغال آفرینی کلاس های گلیم بافی را برگزار می‌کنیم که از استقبال خوبی برخوردار است و توانسته برای بسیاری از خانواده‌ها منبع درآمد باشد..

«مسجد امام سجاد علیه السلام» در شهرک انقلابِ پاکدشت واقع شده است. متاسفانه تنها مسجد این منطقه با ۲۰ هزار نفر جمعیت آن است.

(دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱) ۱۶:۰۰
https://news.masjed.ir/u/11wz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید