دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۶۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
یک امام جوان در محله‌ی ابوذر:

باید دل‌های نوجوانان مسجدی شود

حجت‌الاسلام مرتضی کاظمی‌مهر: بر اساس این فرمایشات رهبر معظم انقلاب، جذب قشر نوجوان با وسایل ورزشی و سرگرم کننده ثبات ندارد. باید حتماً به بچه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم! باید دل‌های آنها را مسجدی نمائیم.

(دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱) ۱۲:۰۰

به گزارش سرویس تخصصی مسجد خبر پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «مرتضی کاظمی‌مهر» امام جماعت «مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در منطقه ابوذر تهران، حضور پررنگی در فعالیت های خیرخواهانه و فرهنگی دارد. یکی از نقاط قوت این مسجد، حضور پرشور نوجوانان در برنامه‌های فرهنگیِ مسجد است. این موفقیت‌ها باعث شد تا از امام جماعت جوان این مسجد دلایل جذب و مسجدی ماندن قشر جوان را جویا شویم.

در ادمه گفتگوی خبرنگار مسجد خبر را با امام جماعت جهادی محله‌ی ابوذر می‌خوانید.

 به نظر شما، یک امام جماعت برای رسیدن به موفقیت چه کارها و تدابیری باید انجام دهد؟

یک امام جماعت چون در جایگاه امامت مومنین قرار دارد باید به لحاظ معنوی از درجات خوبی برخوردار باشد. امام جماعت برای تصرف دل مردم باید یک شخصیت معنوی داشته باشد.

در وهله‌ی بعدی، بر حسب شرایط روز جامعه، باید بتواند در امورات مادی هم برای مردم گره‌گشایی نماید. همچنین در مشکلات خانوادگی اهالی و یا اهل محل پادرمیانی کند. اگر شخصی برای رفع مشکلش به مسجد مراجعه کرد، امام جماعت در رفع مشکل او برآید و تلاش کند تا به اندازه وسعش از مشکلات مردم کم کند.

یک امام جماعت موفق باید هم از حیث مادی و هم از حیث معنوی گره‌گشایی مردم باشد.

برای جذب نوجوانان و نسل جدید به مسجد چه باید کرد؟

مقام معظم رهبری در سال ۹۵ در جمع ائمه جماعات استان تهران تاکید فرمودند: «جاذبه‌ برای جوان برخلاف آنچه بعضی تصوّر می‌کنند، گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست... بعضی خیال می‌کنند برای اینکه جوان‌ها را جذب کنیم به مسجد، وسایل سرگرمی فراهم بکنیم... راه جذب جوان‌ها تصرّف دل جوان است. دل جوان یک قیامتی است، اوضاعی است. گرایش جوان به معنویّت یکی از آن رازهای بزرگ الهی است... دل جوان حقیقت‌پذیر است، دل جوان به فطرت الهی نزدیک است... زود اُنس پیدا می‌کند، زود دلباخته و دلبسته می‌شود؛ جاذبه‌ی جوانها اینها است.»

بر اساس این فرمایشات رهبر معظم انقلاب، جذب قشر نوجوان با وسایل ورزشی و سرگرم کننده ممکن است ثبات نداشته باشد و باعث مسجدی ماندن آنها نشود. باید حتماً به بچه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم! با ملاطفت با آنها برخورد نمائیم و برایشان وقت بگذاریم. باید دل آنها را مسجدی نمود. نمی‌شود امام جماعت تنها برای خواندن نماز به مسجد برود و توقع داشته باشد مسجدش پُر باشد از نمازگزاران کودک و نوجوان!  بر اساس تجربه‌ام باید بگویم: بچه‌ها خودشان علاقه دارند که با امام جماعت ارتباط بگیرند. در بسیاری از موارد آنها پیش قدم می‌شوند و به ما سلام می‌دهند!

من سعی می‌کنم در هفته چند جلسه حلقه هایی را قبل و بعد از نماز برای آنها برگزار کنم. همچنین نام آنها را یاد می‌گیرم و آنها را با اسم خودشان خطاب قرار می‌دهم. گاهی تعجب می‌کنند که چطور شد حاج آقا اسم ما را یاد گرفت؟!

به طور کلی باید با آنها برخورد خوبی داشته باشیم. از نمازگزاران و بزرگترهای مسجد همواره تقاضا می‌کنم که بچه‌ها را تحمل کنند. بچه‌ها را هم طوری تعلیم می‌دهیم که در مسجد ادب و احترام را کاملاً رعایت کنند. با این حال، برای حفظ این قشر مهمِ جامعه، باید بزرگترها پذیرش خود را نسبت به آنها بالا ببرند.

همچنین، وقتی بچه‌ها  در مسجد برخورد خوبی ببینند، بازی کنند و چیزی یاد بگیرند، به طور طبیعی جذب مسجد می‌شوند.

از فعالیت های مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) هم برای ما بگوئید.

بانیان و سازندگان مسجد  محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از همان ابتدا یک موسسه خیریه به نام مسجد که تعدادی از ایتام را تحت پوشش خود دارد، تاسیس نموده‌اند. این موسسه به صورت ماهیانه مبالغی به این ایتام پرداخت می‌کند و هزینه‌های تحصیل و یا درمان آنها را هم برعهده دارد. فعالیت‌های این خیریه درون مسجد صورت می‌گیرد. بخشی از خیرین این موسسه را هم نمازگزاران ما تشکیل می‌دهند. البته گاهی نیازمندانی که تحت پوشش این موسسه نیستند برای امور مختلفی مثل جهزیه و یا درمان مراجعه می‌کنند که در حد وسع مسجد به مشکلات آنها رسیدگی می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی و کلاس‌های آموزشی برای نوجوانان و برگزاری اردوهای فرهنگی، بخش دیگری از فعالیت‌های مسجد ما است.

ما در مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، دو گروه فرهنگی داریم. گروه اول از سنین مقطع ابتدایی هستند که از تابستان گذشته برنامه هایشان به صورت حضوری و منسجم از سر گرفته شده است و جمعیت بیشتری در این برنامه‌ها نسبت به سه سال گذشته حضور پیدا کرده‌اند. کلاس‌های احکام، آموزش قرآن، حلقه های معرفتی و کتابخوانی(شهدا، داستان‌های قرآنی و آثار شهید مطهری)، فعالیت‌های درون مسجد برای این قشر است.

در پاییز امسال هم با توجه به باز شدن مدارس باز هم بچهها به برنامه‌های فرهنگی مسجد علاقه نشان دادند و در کلاس‌های مذکور حاضر شدند. در حال حاضر حدود ۳۵ نوجوان از مقطع ابتدایی در کلاس‌های مسجد ما حضور دارند.

دسته دوم فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مسجد، برای سنین مقطع راهنمایی است. البته بنا به مقطع تحصیلی شان کمتر در برنامه‌ها و کلاس‌ها حاضر می‌شوند. ولی بچه‌های دوره ابتدایی وقت بیشتری برای حضور در مسجد دارند. راهنمایی‌ها در هفته دو تا سه جلسه به مسجد می آیند. اما به طور کلی حدود ۸۰ نوجوان به مسجد رفت و آمد دارند.

برای پنجشنبه‌ها یک سالن فوتبال هماهنگ کرده‌ایم که بچه‌ها آخر هفته را در آنجا بازی می‌کنند.

هیئت هفتگی هم داریم که با همت همین نوجوانان برگزار می‌شود. هیئت برای خود مسجد است و هر دو هفته یک بار در مسجد برنامه دارد.

حضور شما در «جهاد تبیین» چگونه است؟

ما در مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، منبری‌ها و سخنران‌ها را با همین رویکرد دعوت می‌کنیم. به عنوان مثال، در این ایام فاطمیه، سخنران‌های مذهبی که دعوت نمودیم رویکرد تبیینی و بصرت‌افزایی داشتند و مسائل آن روزگار را به مسائل امروزی پیوند زده و در صدد روشنگری برآمده‌اند.

بخش دیگری از حضور ما در این جهاد، بر عهده خودم است. در مناسبت‌های مختلف تبیین و بصیرت‌افزایی می‌کنم و در حد توانم حق را به مردم نشان می‌دهمبالا بردن قدرت شناخت مردم نسبت به حق و باطل، می‌تواند آنها را از شبهه‌ها دور کند تا آنها بتوانند در مواقع حساس، راه درست را به خوبی تشخیص دهند.

(دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱) ۱۲:۰۰
https://news.masjed.ir/u/Xa0
نشست‌های بصیرتی
مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
برنامه‌ هفتگی در سالن فوتسال
اردوی فرهنگی زیارتی قم و جمکران
مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
برنامه ورزشی درون مسجد
مسجد محبین حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
اردوی فرهنگی زیارتی قم و جمکران
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید