یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۶۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
هم‌مباحثه‌ای آیت الله مفتح:

شهید مفتح وحدت حوزه و دانشگاه را در مسجد عملی کرد

آیت‌الله حمیدی گفت: شهید مفتح ضمن داشتن ایده‌های نو، اهل عمل نیز بود و توانست مسجد قبا را به پایگاه بزرگ برای حوزویان و دانشگاهیان معتقد به امام خمینی (ره) تبدیل و وحدت حوزه و دانشگاه را در فضای این مسجد به عمل نزدیک کند.

(یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱) ۱۱:۴۱

به گزارش سرویس تخصصی مسجد خبر  پایگاه تخصصی مسجد؛ «سیدهاشم حمیدی» در گفت‌ و‌ گو شبستان با بیان اینکه شهید مفتح از طلاب بسیار متدین و باتقوا و اهل مطالعه و مباحثه و پیش مطالعه بود، اظهار کرد: ایشان از طلاب بسیار ممتاز و نمونه بود و موفقیت های بعدی ایشان در سطح حوزه و دانشگاه نتیجه ممارست علمی ایشان در دوران طلبگی بود.

 

استاد درس خارج فقه و هم مباحثه ای شهید مفتح افزود: شهید مفتح زمانی از سوی طلاب مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا در حالی که شهریه امام زمان (عج) دریافت می کنید، به دانشگاه می روید. وی در پاسخ بیان کرد خودم هم این دغدغه را داشتم لذا موضوع تحصیل در دانشگاه را با آیت الله العظمی بروجردی مطرح کردم و آن مرجع تقلید این کار را تایید کردند.

 

وی با بیان اینکه شهید مفتح پس از معمم شدن و رسیدن به مراتب عالی تحصیلی در حوزه علمیه، با دعوت گروهی از مردم شمال تهران، و با تایید علمای قم، امامت جماعت مسجد قبا را پذیرفت، گفت: ایشان در اولین اقدام کتابخانه مسجد قبا را توسعه داد تا بتواند از طریق کتاب خوانی، نسل جوان را با معارف دینی و به ویژه نهضت امام خمینی (ره) آشنا کند.

 

آیت الله حمیدی تاکید کرد: نکته بسیار مهم آن بود که وقتی حسینیه ارشاد توسط ساواک تعطیل شد فعالان همین مرکز، در مسجد قبا گرد هم آمدند و درست در چنین زمانی شهید مفتح به مسجد قبا رفت و همه این تحولات، موجب شد این مسجد به یکی از مهم ترین مراکز انقلابی در تهران تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: شهید مفتح در ابتدای حضور در مسجد قبا با جماعتی از حوزویان و دانشگاهیانی روبرو شد که هم اهل انقلاب و مبارزه با شاه و هم اهل مطالعه بودند لذا ایده وحدت حوزه و دانشگاه که از سال ها قبل در ذهن شهید مفتح جرقه خورده بود، در این مسجد بیش از هر زمانی امکان عملی شدن پیدا کرد. شهید مفتح که ضمن داشتن ایده های خوب، اهل عمل نیز بود توانست مسجد قبا را به پایگاه بزرگ برای حوزویان و دانشگاهیان معتقد به امام خمینی (ره) تبدیل کند.

 

هم مباحثه ای شهید مفتح در ادامه بیان کرد: شهید مفتح می دانست برای اینکه نسل روشنگر و اندیشمند مسجد قبا را پای کار نگاه دارد باید از شخصیت های ممتاز در حوزه قلم و اندیشه و تحقیق دعوت کند لذا از شخصیت هایی همچون عبدالفتاح عبدالمقصود، از نویسنده‌های مصری که درباره امام علی (ع) کتاب نگاشته بود، برای حضور در مسجد دعوت کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب به پیروزی رسید شهید مفتح برای ما تعریف کرد علاوه بر این کارها، راه اندازی نمایشگاه کتاب، مرکز مشاوره ازدواج و خیریه ای برای کمک به امر ازدواج جوانان و دستگیری از نیازمندان در مسجد قبا، این خانه خدا را به یکی از مشهورترین مساجد در عرصه انقلاب تبدیل کرده بود.

 

پایان پیام/
(یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱) ۱۱:۴۱
https://news.masjed.ir/u/U6b
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید