چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۵۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
در نشست کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر مطرح شد؛

تبیین، اولویت مسجدی‌ ها در جشن‌های انقلاب است

اثرگذاری مساجد در جشن‌های محلی دهه‌فجر، تبیین صحیح دستاوردهای انقلاب در مساجد، مسجدمحوری ویژه‌برنامه‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها از مسائل موردتاکید در نشست کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی است.

(چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱) ۱۶:۵۹

به گزارش مسجد خبر به نقل از شبستان، نشست کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی امروز (چهارشنبه، ۲۳ آذر ماه) در ساختمان شهیدبهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

مساجد در جشن های محلات اثرگذار باشند

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» در این نشست با بیان اینکه بزرگداشت دهه فجر هیچ گاه به اندازه امسال اهمیت نداشته است، اظهار کرد: مساجد می توانند در محلات فعالیت های اثرگذار خود را انجام دهند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: نقاط قوت ما آزادی و استقلال هستند و دشمن تلاش می کند همین موضوع را تبدیل به نقطه ضعف ما کند.

  

وی اضافه کرد: نگاه انقلاب اسلامی به بانوان نگاه تکریمی است. بانوان در جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کردند در حالی که قبل از انقلاب چند صد سال مورد ظلم قرار داشتند. بانوان در عرصه های مختلف و از جمله پژوهشی، علمی و مدیریتی خوش درخشیده اند و به عنوان الگوهای مناسبی در کشور مطرح هستند.

 

حجت الاسلام خداداده در ادامه با بیان اینکه شیوه های تبیین مسائل در مساجد بسیار مهم است، گفت: با اصلاح روندها و فرآیندها، تبیین ما قطعاً خروجی مطلوبی خواهد داشت.

 

از کلیشه ها عبور کنیم

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: باید دستاوردهای انقلاب را به درستی بیان کرد و از برخی از کلیشه ها بیرون بیاییم و با تنوع موضوعات را دنبال کنیم که در این صورت به نتایج بهتری می رسیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مخاطبان ما در دستگاه های مختلف معمولاً یکسان است، گفت: باید از موازی کاری دوری کنیم؛ با تقسیم کار، اهداف بهتر تامین می شود.

 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مردمی سازی همه برنامه ها تاکید دارد

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مردمی سازی همه برنامه ها تاکید دارد، گفت: برنامه هایی که مردمی اجرا نمی شوند، هیچ گاه تعطیل نمی شود. با توجه به نقش مساجد در مردمی سازی فعالیت ها، باید از همه ظرفیت ها برای فعال سازی مساجد در کشور استفاده کنیم.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه دهه فجر جشن ملی ما است، تاکید کرد: بنابراین علاوه بر برنامه های بصیرت افزایی و جهاد تبیین باید برنامه ها شامل فضاهای شاد و بانشاط باشد.

 

بنا بر گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «غلامعلی قدیریان» نیز در ادامه نشست با بیان اینکه کمیته مساجد دهه فجر انقلاب با هدف ساماندهی و اثربخشی فعالیت های مرتبط با دهه فجر تشکیل شده است، گفت: هم افزایی دستگاه ها نیز از نتایج تشکیل این کمیته است.

 

هشت دستگاه عضو کمیته مساجد هستند

 

دبیر کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: هشت دستگاه عضو این کمیته هستند که عبارتند از: ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، معاونت امور فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، اداره امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور، معاونت فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و معاونت بسیج محلات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

 

وی ادامه داد:  بصیرت افزایی و جهاد تبیین در راس برنامه های کمیته مساجد است. موضوعی که همه دستگاه های عضو آن را با جدیت دنبال می کنند.

 

تدارک ویژه مرکز رسیدگی به امور مساجد

 

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام والمسلمین «حجت الله ذاکر» نیز با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد امسال نیز تدارک ویژه ای برای بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی دیده است، گفت: جهاد تبیین در راس اولویت های برنامه ای این مرکز در ایام الله دهه فجر انقلاب شکوهمند اسلامی است.

 

 معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه این برنامه ها از دی ماه شروع شده و در بهمن به اوج خود می رسد، گفت: باید تبیین فعالیت مساجد در ادوار مختلف انقلاب اسلامی از دفاع مقدس و مبارزه با گروهک ها گرفته تا کمک به سیل زدگان و آسیب دیدگان سایر حوادث و کار بزرگ مسجد در شیوع ویروس کرونا در برنامه ها مورد توجه باشد.

 

وی تصریح کرد: حقیقت آن است که هیچ بدیل و جایگزینی برای مسجد سراغ نداریم؛ بنابراین دستاوردهای مساجد در ادوار مختلف انقلاب اسلامی باید در برنامه ها و جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی به صورت برجسته دیده شود. مساجد خدمات بزرگی برای انقلاب کردند که همین ها باید به صورت مشخص مورد توجه قرار گیرد.

 

برگزاری جشنواره فجر تا فجر

 

بنا بر این گزارش، «حامد صالحی» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه برنامه های کمیته باید به صورت سالیانه دیده شود، گفت: ما بر همین اساس پارسال پس از ۲۲ بهمن ماه جشنواره فرهنگی پژوهشی فجر تا فجر را آغاز کردیم که تاکنون بیش از ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه آن ارسال شده و به دلیل استقبال فوق العاده و بی نظیر مردم مهلت ارسال آثار را تا پایان دی ماه تمدید کردیم.

 

 بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) همایش انقلاب اسلامی و مهدویت را برگزار می کند

 

مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز و بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) گفت: بنیاد حضرت مهدی موعود نیز همایش انقلاب اسلامی و مهدویت را امسال به میزبانی استان سیستان و بلوچستان در بهمن ماه برگزار می کند.

 

وی ادامه داد: ستاد اقامه نماز در حوزه مسجدسازی با وزرات راه و شهرسازی و قرارگاه محرومیت زدایی و سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جلسات متعددی داشته است و انشاءالله دستاوردهایمان را در بهمن ماه امسال تشریح خواهیم کرد.

 

صالحی گفت: برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای برنامه های متنوعی در حوزه های فرهنگی و هنری، برپایی نمایشگاه کتاب و اجرای ده ها برنامه دیگر از اقدامات ستاد اقامه نماز کشور در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال است.

 

مسجد؛ محور برنامه های سازمان بسیج مستضعفین 

 

به گزارش خبرنگار شبستان، سرهنگ «داود محمدی» در ادامه نشست کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسجد در رویکرد جدید سازمان بسیج مستضعفین محور و مدار همه برنامه ها است، گفت: مسجدمحوری و محله محوری در برنامه های ستاد این سازمان مورد توجه جدی است و همین موضوع را در بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی لحاظ کرده ایم.

 

نماینده سازمان بسیج مستضعفین در کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه داد: این سازمان با همکاری دستگاه های مختلف توانسته است ۱۰۶۳ مسجد را که کمتر فعال بودند، شناسایی و فعال تر کند. همه اقشار و گروه های سازمان بسیج مستضعفین فعالیت های خود را با محوریت مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج انجام می دهند.

 

وی اظهار کرد: مساجد و پایگاه های بسیج ظرفیت های عظیمی دارند و ما امسال ضمن برگزاری برنامه ها در همه مساجد و پایگاه ها در ۱۱ هزار و ۳۳۰ مسجد ویژه برنامه های بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی را برگزار می کنیم.

 

هم افزایی میان دستگاه های فعال در حوزه مسجد،ضرورت اجتناب ناپذیر است

 

حجت الاسلام والمسلمین «داود نادری» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه هم افزایی میان دستگاه های فعال در حوزه فرهنگ و به ویژه در حوزه مسجد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: هم افزایی صرفا یک شعار نیست بلکه یک حقیقت است که باید توسط دستگاه های مختلف محقق شود.

 

مدیر امور مساجد و محلات ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: ما مسجد را مهمترین مقر انقلاب اسلامی می دانیم، بنابر این، در بزرگداشت دهه فجر نیز باید محوریت با مساجد باشد.

 

وی ادامه داد: این ستاد طرحی در حوزه مسجد با عنوان تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد دارد که در این ارتباط جلساتی با سازمان بسیج مستضعفین برگزار و قرار شده است این طرح کاملاً مردمی اجرا شود.

 

نادری ادامه داد: شوراهای مطالبه گر در قالب این طرح در ۱۸ عرصه در مساجد فعال می شوند تا مردم مطالبات خود را از دولتمردان و صاحب مسئولان مطرح کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر علاقه مند به گسترش همکاری های خود با این کانون ها در ارتقای جایگاه مساجد است.

 

بنا بر این گزارش، «زهراسادات موسوی» نیز به نمایندگی از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد  کشور در این نشست با بیان اینکه قالب های جدیدتری در اجرای برنامه های مساجد به ویژه در دهه فجر انقلاب اسلامی باید لحاظ شوند، گفت: افزایش نشاط و شادابی در برگزاری برنامه های دهه فجر نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

بنا بر گزارش خبرنگار شبستان، «حمیدرضا ناطقی» مسئول دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه جشن انقلاب اسلامی در کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی برگزار می شود، گفت: روایت‌گری مردم روستا از خاطرات انقلاب از برنامه های ما در دهه فجر است.

 

پایان پیام/

(چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱) ۱۶:۵۹
https://news.masjed.ir/u/Ty8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید