شنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۳۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام محله‌ی باغ آذری:

لباس طلبگیِ امام جماعت یعنی نشان افتخار

حجت الاسلام سیدیاسر حسینی معتقد است؛ امام جماعتِ موفق خودش را از مردم می‌داند. لباس طلبگیِ امام جماعت یعنی؛ نشان افتخار و این افتخار زمانی محقق می‌شود که او خودش را برای مردم بداند.

(شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱) ۰۹:۳۷

به گزارش خبرنگار مسجد خبر، پایگاه تخصصی مسجد؛ یکی از مسیرهای رسیدن به موفقیت در امامت جماعت، مردمی بودن اوست. ما در گفتگو با حجت الاسلام «سیدیاسر حسینی»، امام جماعت «مسجدامیرالمومنین علیه‌السلام» محله‌ی باغ آذری،دلایل موفقیت یک امام جماعت در مسجد و محله و همچنین لزوم جهاد تبیین در مساد را جویا شدیم، که در ادامه می خوانید.

به نظر شما، یک امام جماعت برای رسیدن به موفقیت چه کارها و تدابیری باید انجام دهد؟

در اولین وهله امام جماعت موفق باید در «تقوا» و «نظم» سرآمد باشد. امام جماعت باید خودش «تقوا» داشته باشد، سپس دیگران را به تقوا دعوت کند. در مسئله‌ی نظم نیز همینطور است. امام جماعت باید در همه امور منظم باشد و بر قول و قرارهایش حساس باشد.

 عاملِ دیگر، «مقبول واقع شدن« و «محبوبیت» بین مردم است. اگر مردم و اهالی یک محله امام مسجد خود را قبول داشته باشند، او را همراهی خواهند کرد و این یعنی موفقیت!

همچنین یک امام موفق و نمونه با کارکردها و دانش‌های مسجدی آشناست. امام جماعت باید تراز مسجد و بُنیه‌ی آن را بشناسد. باید بداند که مدیریت چه محلی را می‌خواهد برعهده بگیرد؟ همچنین باید بداند، کارکردها و ظرفیت مسجد چیست؟

یک امام مسجد باید دانش مدیریتی داشته باشد. اگر امام این تخصص را نداشته باشد ممکن است زمام امور از دستش خارج شود. او باید بدنه‌ی دینی مسجد را تقویت و فعالیت‌های دینی را در آن افزایش دهد. امام به عنوان «مدیر طبیعی مسجد» بایستی با هیئت امنا مشورت داشته باشد.

مسئلهی مهم دیگر در امر مدیریت توجه امام جماعت به وظایف خودش است. ممکن است برخی وظایف مثل مسائل عمرانی و فرهنگی فعالیت‌های مدیریتی محسوب شوند، اما وظایف دیگری هم هستند که باید آنها را انجام دهد تا بتواند بین مردم محبوب و مقبول واقع شود. به عنوان مثال، «مراعات» زمانِ نماز و حال نمازگزاران مسن است. یک نماز طولانی ضعفا و پیرها را ‌می‌رنجاند. تحمل آنها مسئله‌ای است که امام باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

همچنین، امام جماعت باید ساعات مشخصی را برای پاسخگویی و حل مشکلات مردم اختصاص دهد. وظیفه‌ی امام جماعت در مسجد فقط اقامه نماز نیست. امام موفق در هفته چندین مرتبه وقتش را به «شنیدن صدای مردم» و حل مشکلات آنها اختصاص می‌دهد و آن را با نظمی خاص به صورت هفتگی پیش می‌برد.

امام موفق آرامش فضای مسجد را حفظ می کند. مدیریت و رهبری از مهمترین وظایف امام جماعت است. امام جماعت باید «آرامش» و «انسجام» مسجدش را حفظ نماید.

عامل بعدی «نوآوری» و «خلاقیت» در برنامه‌های مسجد است. امام از تخصص و آموزش‌هایی که دیده، باید برای جذابیت برنامه‌های مسجد بهره ببرد. او باید ریش‌سفیدان و بزرگترها را برای پذیرش و جذب نوجوانان و جوانان همراه نماید و موانعی که ممکن است در جذب و مسجدی ماندن این قشر اخلال ایجاد کند را از سر راه بردارد.

همچنین او باید «به نوجوانان و جوانان در مسجد میدان دهد». امام جماعت باید در مراسمات شادی و عزای اهالی شرکت کند. جویای احوال خانواده شهدا، جانبازان و همسایه‌ها، چه آنها که به مسجد می‌آیند چه آنها که مسجدی نیستند، باشد.

در نهایت، امام جماعتِ موفق خودش را از مردم می‌داند. لباس طلبگیِ امام جماعت یعنی؛ نشان افتخار و این افتخار زمانی محقق می‌شود که او خودش را برای مردم بداند.

لزوم جهاد تبیین در مساجد را برای ما بگوئید.

یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در بیانیه‌ی گام دوم به آن تاکید فرمودند؛ تشریح و تبیین دستاوردهای چهل ساله‌ی انقلاب برای نسل جدید است. این فرایند که همانا روشنگری برای جوانان و مردم است را ایشان «جهاد تبیین، قلمداد می‌فرمایند.

ما باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را که عموماً اتفاقات خوبی برای کشور ما محسوب می‌شوند را برای مردم بیان نمائیم. مردم باید بدانند که نظام طاغوت چه دستاوردهای ننگینی داشت و از طرفی در مقابلِ آن، با پیشرفت‌ها و خدمات نظام اسلامی آشنا شوند. تبیین و قیاس این دو، کارِ امام جماعت است. البته روش هر مسجد و امام جماعتی متفاوت است. ممکن است با ارائه‌ی کتاب و روش مطالعه باشد، یا با روش‌های عینی و میدانی و یا در خلال مراسمات ملی و مذهبی به واسطه‌ی سخنرانی‌ها! البته این حضور در «جهاد تبیین» یک وظیفه‌ی همگانی است. امام جماعت، هم خودش و هم از طریق دعوت از مسئولین و نمایندگان مردم در مراسمات مختلف، می‌تواند در این جهاد حضور داشته‌ باشد .

از فعالیت‌های مسجد امیرالمومنین هم برای ما بگوئید.

بعد از همه گیری کرونا من و آقای رضا داودی، فرمانده‌ی پایگاه بسیج مسجد، پایگاه امیرالمؤمنین علیه السلام، یک گروه جهادی به نام «گروه جهادی شهدای محله‌ی باغ آذری» تشکیل دادیم و از همان روزها تهیه و توزیع کمک‌های مردمی را آغاز کردیم. اکنون این کار ادامه پیدا کرده و ماهیانه ۷۵ بسته ارزاق را به نیازمندان می‌رسانیم.

کار خیر دیگری که با همکاری بسیج انجام می‌دهیم، شناسایی دختران جوان عقد کرده و نیازمند است. خیرین مسجد ما با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، اقلامی نظیر بلور و لوازم آشپزخانه را برای این نوعروسان تهیه می‌نماید. البته این امور با حفظِ کامل «کرامت انسانی» صورت می گیرند. به یاری خدا تاکنون توانسته‌ایم در این زمینه ۲۵۰ دست جهیزیه به خانواده‌های نوعروسان تقدیم نماییم.

فعالیت دیگری که ما به آن افتخار می‌کنیم؛ جذب نوجوانان به مسجد در سالهای اخیر است. مسجد امیرالمومنین(علیه‌السلام) توانسته ۱۲۰ نوجوان را به صورت مداوم در زمینه‌ی حفظ و قرائت قرآن پرورش دهد. ما اکنون چندین حافظ از ۱۰ تا ۳۰ جزء در کلاس ها داریم.

یکی از برنامه‌های روتین مسجد ما در محله‌ی باغ آذری کلاس های آموزش قرآن در روزهای چهارشنبه است. ما در این روزها از اساتیدی مثل استاد «سبزعلی» و استاد «کرباسی» دعوت می‌نماییم. همچنین دوشنبه‌ها تفسیر نهج البلاغه، پنجشنبه‌ها منبر، چهارشنبه‌ها جلسات قرآن و شنبه‌ها هم آموزش احکام داریم. جمعه‌ها صبح هم به طور پیوسته از چندین سال قبل برنامه‌های دعای ندبه داریم.

(شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱) ۰۹:۳۷
https://news.masjed.ir/u/Tuv
2
1
3
4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید