شنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۷۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
مساجد ماندگار

مسجدالشهداء مرکز اجتماعات دانشگاهیان

مسجدالشهدای دانشگاه علم‌وصنعت از مساجد بزرگ دانشگاهی کشور است که در پی همجواری با مقبرة‌الشهدای گمنام، محل حضور گسترده دانشگاهیان و اجرای برنامه‌های متنوع و فرهنگی است.

(شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱) ۱۱:۵۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مسجدالشهدای دانشگاه علم و صنعت از مساجد بزرگ دانشگاهی کشور است که با برگزاری برنامه‌های حیات‌بخش فضایی معنوی را برای دانشگاهیان ایجاد کرده است.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مسجد در نزدیکی دانشگاه علم و صنعت، بیمارستان الغدیر و ورودی ۲ مترو سر سبز قرار دارد. مسجدالشهدا در ضلع غربی دانشگاه علم و صنعت ایران، مجاور درب ورودی غربی واقع شده است. این مسجد حدود ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و در سال ۱۳۷۲ توسعه پیدا یافته است.

گنبد مسجد همراه با توسعه آن در سال ۱۳۸۷ احداث و سطح گنبد مسجد از کاشی های سنتی کار شد. چراکه به مرور زمان عواملی همچون نزولات جوی و یخ زدگی موجب پریدگی کاشی از سطح گنبد شده و ظاهر نامناسبی ایجاد کرده بود. به همین جهت گنبد مسجد به همت دفتر طرح های عمرانی دانشگاه ترمیم و بازسازی شد.

با هدف ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان هشت سال دفاع مقدس و همچنین تبیین آرمان های والای این عزیزان که پیروان واقعی و عملی امام خمینی(ره) بودند، مسئولان دانشگاه علم و صنعت ایران بر آن شدند تا در جوار مسجد  دانشگاه نیز با ساخت یادمانی برای پنج شهید گمنام، یاد و خاطره این اسطوره های مقاومت و ایثار را جاودانه سازند.

حضور مزار شهیدان گمنام در فضای دانشگاه، که فضای علم و معنویت است و همجواری آن با مسجدالشهدا فضای معنوی خاصی را در دانشگاه علم و صنعت ایران ایجاد کرده است.

پس از ساخت یادمان شهدا، پیکر پنج شهید گمنام و سرافراز دفاع مقدس همزمان با اربعین حسینی در سال ۱۳۸۶ در دانشگاه علم و صنعت ایران آرام گرفتند. و همه روزه محل حضور دانشجویان و استادان برای زیارت و عرض ارادت است.

این شهدا، جزو شهیدان عملیات های‌ نصر، بدر،‌ محرم و عاشورای یک بودند که بر دوش دانشجویان و دانشگاهیان و از مقابل مسجدالنبی(ص) نارمک به سمت دانشگاه تشییع و در مراسمی معنوی در این مکان به خاک سپرده شدند.

مراسم ها و محافل دانشگاه در طول سال در جوار مقبره الشهدا دانشگاه با استقبال دانشجویان برگزار می‌شود.

پایان پیام/

(شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱) ۱۱:۵۶
https://news.masjed.ir/u/Thb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید