سه شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۵۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

لبخند بر چهره ایتام به همت مساجد

تهیه کفش، لباس، لوازم‌التحریر، تامین معیشتی، ارائه خدمات آموزشی و تقویت درسی، تهیه ملزومات ابتدایی زندگی و ایجاد فرصت فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی ازجمله خدماتی است که مساجد و مسجدی‌ها برای ارتقای زندگی بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام می‌دهند.

(سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱) ۱۶:۰۷
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، به منظور بررسی نقشی که مساجد و مسجدی‌ها در حمایت از ایتام ایفا می کنند، مروری داریم بر فعالیت تنی چند از امامان جماعت که مسجد را پناه ایتام و کودکان بدسرپرست کرده اند؛ مشروح این گزارش در ادامه می آید:
 
رسیدگی به ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست
 
حجت الاسلام «غلامرضا ابراهیمی»، روحانی مستقر در روستای احمدآباد از توابع شهرستان رشتخوارِ خراسان رضوی، ازجمله امامان جماعاتی است که رسیدگی به ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را محور فعالیت مسجد «موسی‌بن‌جعفر(ع)» کرده است.

وی در طول دو سال و دو ماهی که در روستای احمدآباد مستقر شده، توانسته با کمک برخی نهادها مرکز نیکوکاری «شهدای احمدآباد» را راه اندازی و فعال و کمک های خیران را جذب کند.

این امام روستا درباره خدماتی که با محوریت مسجد «موسی‌بن‌جعفر(ع)» در رسیدگی به ایتام انجام می شود، گفت: تهیه و توزیع بسته های معیشتی در مناسبت های مختلف، تهیه کفش، لباس و لوازم التحریر و کتاب در آغاز سال تحصیلی ازجمله این کمک ها است.

وی ادامه داد: چنان که در مهرماه 1401، 50 جفت کفش و لباس و کتاب با هزینه 15 میلیون تومان، ۳۰۰ بسته لوازم التحریر با هزینه ۳۰ میلیون تومان تهیه و به ایتام و دانش آموزان بدسرپرست روستا اهدا شد.

به گفته این امام روستا، علاوه بر این در مناسبت های مختلف نیز طرح های حمایتی مقطعی برای ایتام با کمک خیران و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا می شود. همچنین، کارت بانکی‌ای برای آنها تهیه شده که به صورت ماهانه با مبالغی و به منظور تامین مایحتاج ایتام شارژ می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی علاوه بر رسیدگی به ایتام در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی همچون طلاق و بیکاری نیز ظرفیت مسجد و مسجدی ها را فعال کرده است؛ چنان که از طریق تعامل با برخی دستگاه ها اعتبارات اشتغال‌زایی را برای جوانان در زمینه دامداری، کشاورزی و کاشت زعفران جذب کرده است.

تامین رایگان نان برای ایتام

این گزارش می‌افزاید: حجت الاسلام «فاضل طاهریان‌ثانی»، امام روستاهای سرغل و دره وار فارتق از توابع دیشموکِ استان کهگیلویه‌وبویراحمد نیز با محوریت مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)» ۳۵۷ نفر از بچه های یتیم و بدسرپرست را تحت پوشش و حمایت قرار داده است.

تامین روزانه و رایگان نان برای ۸۵ خانواده دارای فرزند یتیم، برگزاری اردوهای زیارتیِ رایگان، تهیه لباس و کفش، اجرای برنامه های فرهنگی رایگان از محورهای رسیدگی به این ایتام است.

طاهریان‌ثانی با بیان اینکه عمده این کودکان یتیم و بدسرپرست در خانه هایی زندگی می کنند که فاقد وسایل اولیه زندگی مثل یخچال و اجاق‌گاز است، گفت: بسیاری از آنها روی آتش غذا طبخ می کنند!! تهیه ملزومات اولیه زندگی برای آنها نیز با کمک خیران انجام می شود.

برگزاری کلاس های رایگان آموزش خیاطی و تهیه و تولید کیف و جای کتاب و فروش این مصنوعات در شهر ویژه بانوان نیز به منظور محرومیت‌زدایی و درآمدزایی برای اهالی روستای کلات انجام شده است.

معرفی بیماران روستا برای درمان رایگان و تهیه رایگان دارو، ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای برخی خانواده هایی که اعضای آن کهولت سن دارند نیز به همت جوانِ امام مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)» و با کمک خیران و طلاب انجام شده است.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام «جلال محمدی»، امام جماعت مسجد «پنج‌تن آل‌عبا(ع)» روستای کیازنیک از توابع شهرستان املش در استان گیلان نیز مسجد و مسجدی ها را پای کار رسیدگی به ایتام و زدودن اندوه از چهره های آنها آورده است.

چنان که مرکز نیکوکاری «قاسمیون» را در مسجد «پنج‌تن آل‌عبا(ع)» راه اندازی و بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست را شناسایی کرده اند و با کمک خیران به صورت ماهانه به آنها رسیدگی می کنند.

به گفته وی، در مرکز قاسمیون، ۷۰۳ پرونده برای بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست تشکیل شده که برخی از آنها وضعیت معیشتی بسیار بدی دارند. کمک ماهانه برای تامین اجاره‌بها، تهیه و توزیع سبدهای معیشتی و تدارک فعالیت های فرهنگی و برگزاری اردوهای تفریحی از جمله پوشش های حمایتی مسجد برای این بچه ها است.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: با کمک پایگاه بسیج مسجد، جوانان تحصیلکرده را شناسایی کردیم تا برای تقویت درسی بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست با مسجد همکاری کنند. خوشبختانه، از طریق این فعالیت ها ارتباط بچه ها با مسجد تسهیل شده است.
پایان پیام/

(سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱) ۱۶:۰۷
https://news.masjed.ir/u/S9t
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید