یکشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۲۵
گزارشگر : جلال حیران نیا
به مناسبت روز نوجوان

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به نوجوانان

امام خامنه‌ای: راز پیشرفت یک انسان به صورت شخصی و فردی، و یک جامعه به صورت جمعی، این است که بتواند رابطه‌ی خود با خدا را حفظ کند.

(یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱) ۱۵:۴۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از دانش‌آموزان به‌مناسبت مراسم جشن تکلیف، با اشاره به قدر دانستن ورود به دوران بلوغ معنوی، لزوم استحکام رابطه با خدا را در این دوران یادآور شدند و فرمودند: «راز پیشرفت یک انسان به صورت شخصی و فردی، و یک جامعه به صورت جمعی، این است که بتواند رابطه‌ی خود با خدا را حفظ کند.»

توصیه‌های رهبر انقلاب به نوجوانان در مراسم جشن تکلیف
مطرح شده در دیدار دانش‌آموزان ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
 ۱ معنای جشن تکلیف را بدانید جشن تکلیف یعنی نوجوان به مرحله‌ای رسیده که این قابلیّت را پیدا کرده که خدای متعال با او حرف بزند. یعنی مأموریّتی خدای متعال به شما میدهد که اگر به بهترین وجهی انجام بدهید، زندگی شخصی و خانوادگی و اجتماعی را به خوشبختی نزدیک میکنید.
 ۲ رابطه خود را با خدا مستحکم کنید از همین روزها و ماه‌هایی که تشرّف به تکلیف پیدا کرده‌اید، رابطه‌ی خودتان را با خدای متعال مستحکم کنید. عیب بزرگ دنیای مادّی غرب، قطع رابطه‌ی انسان با خدا است.
 ۳ نماز را اول وقت و با توجه بخوانید از همین دوران آغاز تکلیف سعی کنید نماز را با توجّه بخوانید. توجّه یعنی اینکه در حال نماز، احساس کنید دارید با مخاطب عظیم خودتان، با خدا دارید حرف میزنید... سعی کنید نماز را اوّل وقت بخوانید، با توجّه بخوانید.
 ۴ در زندگی با شجاعت و اعتماد به نفس حرکت کنید اعتماد و توکّل به خدا، به انسان شجاعت میبخشد. شما در زندگی باید با شجاعت حرکت کنید؛ با اعتماد‌به‌نفس حرکت کنید؛ این حالت شجاعت و اعتماد‌به‌نفس، در ارتباط با خدا به دست می‌آید.
 ۵ هر روز مقداری قرآن با توجه به معانی آن بخوانید با قرآن انس پیدا کنید. هر روز یک مقداری -ولو چند آیه- قرآن بخوانید و توجّه به معانی قرآن پیدا کنید. قرآن انسان را هدایت میکند.
 ۶ در محیط خانه و مدرسه اثرگذار باشید در محیط مدرسه و خانه، به‌عنوان یک نوجوان شاداب، فعّال، کاری، مثبت، حضور خودتان را مؤثّر قرار بدهید. سعی کنید در اطرافیان خودتان اثر بگذارید.
 ۷ خودتان و اطرافیانتان را در مقابل نفوذ دشمنان مصونیت ببخشید امروز ملّت ما و کشور ما دشمنانی دارد... یکی از راه‌ها نفوذ در جوانان و نوجوانان ما است؛ متوجّه این نفوذ باشید. سعی کنید به خودتان به پیرامونیان خودتان -به کسانی که با آنها هم‌کلاس هستید، هم‌درس هستید، هم‌بازی هستید- در مقابل دشمنان مصونیّت ببخشید.
 ۸ درس خواندن را جدی بگیرید با دانش، خودتان را مجهّز کنید؛ من توصیه میکنم به همه‌ی شما جوانان عزیز که درس خواندن را جدّی بگیرید.
 ۹ از فرصت جوانی برای خودسازی جسمی، معنوی و فکری استفاده کنید امروز شما نوجوانید، در آغاز جوانی هستید، در حال شکوفایی هستید؛ استعداد شما برای فراگیری و خودسازی خیلی زیاد است؛ از این فرصت استفاده کنید، خودسازی کنید؛ هم خودسازی جسمی، هم خودسازی معنوی و روحی، هم خودسازی فکری.
 ۱۰ سلامت جسمی را از طریق ورزش و تغذیه مناسب تأمین کنید ورزش و سلامت جسمانی را هم جدّی بگیرید... سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب تأمین کنید.
 ۱۱ سلامت معنوی را با توجه به خدا، نماز، دعا، توسل و یاد شهدا تأمین کنید سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا تأمین کنید.
 ۱۲ سلامت فکری را با کتابخوانی تأمین کنید سلامت فکری را با کتاب‌خوانی تأمین کنید؛ از کتابهای خوب، راه‌گشا، راهنما -که از سوی متفکّران و نویسندگان خوب ما تهیّه شده و در اختیار ما گذاشته شده- استفاده کنید و بخوانید.
 ۱۳ خود را برای اداره کشور در آینده آماده کنید شما مردان فردا، مدیران فردا، فعّالان فردا، و شخصیّت‌های فردا هستید. فردای این کشور متعلّق به شما نوجوانان است؛ شماها هستید که این کشور و ملّت را و این حرکت را و این تاریخ را اداره خواهید کرد؛ خودتان را برای آن‌ روز آماده کنید.
 ۱۴ کتابهای نوشته شده درباره شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس را مطالعه کنید از یاد شهیدان غفلت نکنید. شهیدان عزیز ما کسانی بودند که در عین جوانی و بعضی در عین نوجوانی حاضر شدند برای خیر کشور، مصالح کشور، حفظ استقلال کشور، دفع دشمنان کشور، جان خودشان را فدا کنند... این کتابهایی را که درباره‌ی شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدّس نوشته شده بخوانید.
 ۱۵ احترام پدر و مادر را حفظ کنید و محبتهایشان را جبران کنید قدر پدر و مادر را بدانید، احترام اینها را حفظ کنید، محبّت اینها را جبران کنید؛ به شما محبّت میکنند، این محبّت را جبران کنید.

 

منبع: پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی)

(یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱) ۱۵:۴۰
https://news.masjed.ir/u/S3l
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید