سه شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۱۸
گزارشگر : حجت الله ذاکر
یک امام جماعت با تجربه مطرح کرد:

باید بیشتر از گذشته روشنگری داشته باشیم

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاجی محمودی: در موقعیت حساس کنونی در جامعه، باید بیشتر از گذشته راجع به رعایت حجاب و عفاف و فتنه‌های دشمنان در این رابطه روشنگری داشته باشیم.

(سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱) ۱۱:۰۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)» در شهرک گلستان، به امامت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محمد حاجی‌محمودی» یکی از مساجد موفق در جذب جوان‌‌ها به مسجد است. او سابقه‌ای ۳۰ ساله در امامت این مسجد دارد. «محمد حاجی‌محمودی» جذب جوان‌ها به مسجد و تبیین مسائل روز را از کارهای ضروری در موقعیت حساس کنونیِ جامعه می‌داند. در ادامه و برای آشنایی بیشتر با نظرات و تجارب ایشان، گفت و گوی ما را با این امام جماعت با تجربه می‌خوانید.  

 

یک امام جماعت برای رسیدن به موفقیت در مسجد، باید چه کند؟

 

 امام جماعت یک مسجد باید در منطقه و پیرامون مسجدش موثر واقع شود. ما در فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» داریم که؛ هرکس که می‌خواهد در جایی، به معروفی امر کند، باید در در وهله اول خودش را اصلاح کند. وقتی انسان خودش را اصلاح کرد و ساخت، آنگاه می‌تواند به عنوان یک آمر به معروف دیگران را به معروفی دعوت و یا از منکری نهی کند.

 

همین امر برای امام جماعت هم صادق است. او با سبک زندگی خود، رفتار و گفتارش می‌تواند در محله و منطقه و مهمتر از آن بر قلوب مردم تاثیر بگذارد.

 

یک امام موفق قبل از همه ارکان مسجد، خودش با آنها هماهنگ می‌شود. امام جماعت موفق باید بتواند با جوانان محله و بسیج مسجد همکاری کند و در هماهنگی کامل با آنها به اهداف مسجد برسد. در مسجد ما امام جماعت هیئت امنا و حتی اهالی، در برنامه‌های بسیج به عنوان یک نیرو حضور پیدا می‌کنند.

 

من حدود ۳۰ سال است که امامت مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) را برعهده دارم. معتقدم که؛ ما همه در یک سنگر به نام «مسجد» مبارزه می‌کنیم. بسیج و جوانان بازوان توانمند امام جماعت در این سنگر هستند. لذا هیچگاه یک فرمانده و یا امام جماعت بازوان خود را نمی‌شکند.

 

 با توجه به تجربه  ۳۰ ساله که بیان نمودید، برای جذب نوجوان‌ها و جوان‌ها باید چه کرد؟

 

 معمولاً اینطور است که جوان‌ها برای عبادت به مساجد می‌آیند.  این ما هستیم که وظیفه پایبند کردن آنها را به مسجد برعهده داریم.

 

 زمانی منزل من به مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) نزدیک بود. ولی الان کمی دور شده است. اما آنچه که می‌خواهم بگویم همچنان وجود دارد. یادم هست که هر روز و یا هر وعده‌ی نماز که به سمت مسجد می‌رفتم، در مسیر خود جوان‌هایی را می‌دیدم که در مسیر نشسته بودند. وقتی آنها را می‌دیدم در سلام کردن پیش‌قدم می‌شدم. این امر بارها اتفاق افتاد. اما یک نکته جالب در این دیدار ها وجود داشت و آن این بود که، فقط روزهای اول و یا در دیدارهای اول من برای سلام کردن پیش قدم می‌شدم‌. در دیدارهای بعدی قبل از اینکه من به آنها برسم به پایم بلند می‌شدند و خودشان سلام می‌دادند.

 

از نظر من این موضوع نشان دهنده فطرت پاک جوانان ما است و می‌‌شود با رفتارهای مناسب و یک عملیات حساب شده این فطرت پاک و نیروی جوانی را در راه خدا و مردم به کار گرفت و آنها را به سوی مسجد و نماز جماعت هدایت کرد.

 

برای ما از فعالیت های مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) هم بگوئید.

 

یکی از کارهایی که ما در مسجد و با هدف دور هم جمع کردن جوانان محله انجام دادیم، تاسیس «هیئت رزمندگان» بود. این هیئت مراسمات مذهبی را در درون مسجد برگزار می‌کند.

 

یک شعبه افتخاری از کمیته امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) هم در مسجد داریم که یک قسمت از شعبه اصلی این کمیته در شهرک گلستان است و فعالیت های خیرخواهانه مسجد از طریق آن انجام می‌شود.

 

همچنین برنامه‌های آموزش قرآن، احکام و فعالیت‌های اجتماعی چشمگیری که به همت خواهران مسجدی انجام می‌شود و تاکنون کمک‌های فراوانی را برای اقشار کم برخوردار جمع آوری و توزیع نموده‌اند. سایر ارکان مسجد هم در این امور شرکت دارند و کمک می‌کنند.

 

اکنون مساجد برای حضور در «جهاد تبیین» باید چگونه عمل کنند؟

 

ما باید به عنوان ائمه جماعات مساجد، نظریات، راهنمایی‌ها و فرامین مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را دریافت کنیم و بر اساس رهنمودهای ایشان به تبیین موضوعات مختلف و مسائل روز در مسجد بپردازیم. در همین راستا، ما در مسجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)، کارشناس‌ها و سخنران‌هایی را در مناسبت‌های مختلف به مسجد دعوت می‌کنیم.

 

اکنون و در موقعیت حساس جامعه، باید بیشتر از گذشته راجع به رعایت حجاب و عفاف و فتنه‌های دشمنان در این رابطه روشنگری داشته باشیم. همچنین در شرایطی که رسانه‌های معاند و سیاستگذاران آنها در اروپا و آمریکا ایمان مردم ما را هدف قرار داده‌اند، باید به افشاگری آن‌ها و برملا کردن نقشه‌های شومشان بیشتر بپردازیم.

 

خودِ من در همین رابطه و با هدف افشاگری توطئه‌های دشمن و با توجه به اینکه برخی از این ‌توطئه‌ها در کشورهای همسایه رقم می‌خورد، در مسجد روشنگری می‌نمایم.

/پایان پیام 

(سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱) ۱۱:۰۲
https://news.masjed.ir/u/S2g
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید