شنبه / ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۱۷
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

اشتغالزائی زنان روستایی به همت یک مسجد

کانون فرهنگی‌هنری «فاطمه المرضیه(س)» با حمایت از هنرهای بومی و دامپروری، فرصت اشتغال و کسب درآمد را به اهالی روستای برج‌معاذ داده است؛ تربیت حافظان قرآن و اجرای طرح‌های کتابخوانی از دیگر فعالیت‌های این کانون در مسجدمحور کردن زندگی روستائیان است.

(شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱) ۰۹:۵۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، کانون فرهنگی هنری «فاطمه المرضیه(س)» در جوار مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در روستای برج معاذ از توابع شهرستان فهرج (واقع در استان کرمان) در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. این کانون فرهنگی هنری ۳۰۰ عضو دارد و با فعالیت‌های مذهبی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی توانسته مسجد را تبدیل به پایگاه همدلی و همبستگی کند.

 

«الهام برجی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های کانون فاطمه المرضیه(س) در زمینه کارآفرینی، اظهار کرد: قالی‌بافی و حصیربافی از صنایع دستی روستای برج معاذ است، لذا با برگزاری کارگاه در رشته های پته دوزی و حصیربافی برای بانوان، فرصت اشتغال‌ و کارآفرینی آنها را ایجاد کرده ایم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) ادامه داد: بچه های مسجد مواد اولیه و نخ این صنایع دستی را برای بانوان فراهم کرده و پس از شروع کار، برای‌شان سفارش کار می گیرند، همچنین، با برپایی نمایشگاه‌های مختلف در مسجد و در روستا زمینه کسب درآمد را برای آنها فراهم کردیم. واگذاری چرخ خیاطی به افراد بااستعداد در این هنر نیز انجام شد تا هم پاسخگوی نیازهای مردم روستا باشیم و هم منبع درآمد برای برخی اهالی ایجاد شود.

 وی به تشکیل صندوق های قرض الحسنه برای بانوان سرپرست خانوار و اعطای وام های اشتغال‌ به آنها اشاره کرد و گفت: از رویکرد‌های کانون در بحث کارآفرینی، حمایت از کارآفرینان و دامداران روستایی است که در این راستا چند راس دام را در اختیار این افراد قرار دادیم تا با دامداری، مشکلاتی معیشتی افراد روستا برطرف شود.

 
برجی در ادامه به رویکرد کانون در محور قرآن و عترت اشاره کرد و افزود: این کانون در رشته‌های روخوانی، حفظ، تجوید و تفسیر قرآن، ابتهال، مفاهیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، احکام و تواشیح دوره آموزشی برگزار می‌کند؛ تربیت چند حافظ اجزای مختلف قرآن خروجی این آموزش ها است.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) با اشاره به برنامه‌های این کانون مسجدی در حوزه کتاب و کتابخوانی، گفت: اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» و «تعویض کتاب»، برگزاری مسابقات کتابخوانی و انتشار کتاب گویش های محلی استان کرمان از جمله این برنامه ها است.
 
به گفته وی برگزاری دوره‌های تخصصی تئاتر، قصه گویی، خوشنویسی، عکاسی و شعرخوانی، اجرای سرود‌های محلی و هنرهای نمایشی، مداحی، فعالیت‌های اردویی و گردشگری، ارائه مشاوره‌های خانواده و سبک زندگی، برگزاری کارگاه‌های آسیب شناسی اجتماعی با عنوان «یاریگران زندگی» را از دیگر برنامه‌های این کانون مسجدی است.
 
برجی اضافه کرد: این کانون روستایی در کمک رسانی به اقشار محروم نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد که توزیع سبد معیشتی به صورت ماهیانه، رسیدگی به مشکلات تحصیلی دانش آموزان و تامین مایحتاج آنها، ازجمله این خدمات مومنانه است.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) به اعزام زائراولی‌ها به زیارت حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: در قالب این طرح همه ساله تعدادی از افرادی را که به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده اند، شناسایی و به مشهد مقدس اعزام می کنیم.
 
پایان پیام/
(شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱) ۰۹:۵۹
https://news.masjed.ir/u/S2i
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید