چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۹۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
با همت یک طلبه صورت گرفت

رونق مسجد و محله با پول اهدایی مردم

حجت‌الاسلام مصطفوی، امام محله روستای پنگ شهرستان جازموریان، حدود 6 ماه است که راهی این روستا شده که ابتدا به مسجدش تنها 10 نفر مرد و زن مسن برای نماز می‌آمدند، اما او کاری کرد که امروز این خانه خدا، بالغ بر 100 نفر نمازگزار دارد.

(چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱) ۱۵:۳۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس: روز اولی که وارد مسجد شد، جز چند پیرمرد و چند خانم سن و سال‌دار که شاید مجموعاً به ۱۰ نفر هم نمی‌رسیدند، مشتری نماز جماعتش در مسجد امام موسی ابن کاظم (ع) نبود؛ طوری که روحانیون پیش از او، این وضعیت را بیش از یک سال تحمل نمی‌کردند؛ اما او تصمیم گرفت جا نزند و اوضاع را عوض کند.

 سرمایه‌گذاری اصلی‌ام روی کودکان بود

این‌هایی که گفتم شرح مختصری بود از روزهای نخست اعزام حجت‌الاسلام سلمان مصطفوی به روستای پنگ شهرستان جازموریان استان کرمان در ابتدای سال ۱۴۰۱. این طلبه متولد دهه ۶۰ با سابقه ۵ سال کار تبلیغی در شهرستان‌های کهنوج و جیرفت، راهی جازموریان شده بود تا امام جماعت مسجد محله باشد. کل روستا مجموعاً هزار خانوار داشت که دو مسجد هم داشتند. او با ورود به روستا و بررسی وضعیت، تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری اصلی‌اش را روی کودکان بگذارد.

 ماجرای کمک‌های ۱۰ هزار تومانی مردم به مسجد

او طرحی را راه انداخت تا مردم هر ماه، ۱۰ هزار تومان به مسجد کمک کنند. مصطفوی می‌گوید: «در محله ما و اطراف مسجد، ۲۰۰ خانواده شناسایی شد و از آنان خواستیم که ماهانه مبلغ ۱۰ هزار تومان به مسجد کمک کنند. این کمک‌ها هر ماه بعد از واریز یارانه‌ها جمع‌آوری می‌شود و مردم محله هم مشتاقانه به مسجد کمک می‌کنند. حتی بسیاری علاقه دارند که مبلغ بیش‌تری دهند، اما تاکید ما این است که ۱۰ هزار تومان باشد تا فشاری هم به افراد نیاید. با این مبالغ تاکنون در زمینه عمرانی مسجد اقدامات خوبی شده است که در یک مورد برای مسجد پرده خریداری و نصب شد.»

 ارائه هدایایی به کودکان برای حضور در مسجد

اما همه این کمک‌های ۱۰ هزار تومانی برای عمران مسجد صرف نمی‌شود و این امام جماعت، بخشی از این پول را به سمت جذب نوجوانان به مسجد آورده است. این طلبه که در ابتدای ورود به مسجد با نبود نوجوانان و نسل جدید شوکه شده بود، می‌گوید: «بچه‌های محله را جمع کردم و با آن‌ها رفاقت کردم. با آن‌ها بازی می‌کنم، کلاس آموزش قرآن، اذان و مکبری هم داریم. کارت‌های روایتی را تهیه کردم که به بچه‌هایی که هر روز به مسجد می‌آیند هدیه می‌دهم. در پایان هفته هر کودکان و نوجوانانی که تعداد بیش‌تری کارت داشته باشد، هدیه دریافت می‌کند. در مجموع ماهانه ۵۰۰ ـ ۶۰۰ هزار تومان از آن کمک‌های ۱۰ هزار تومانی مردم به سمت تشویق نوجوانان به حضور در مسجد می‌رود. البته تلاش می‌کنم بچه‌ها صرفاً برای هدیه به مسجد نیایند؛ بلکه در قالب‌هایی مانند اذان گفتن، مکبری یا قرائت دعای سلامتی امام زمان (عج)، خود را جزیی از مسجد بدانند و پایشان به مسجد باز شود.»

مدارس، دانش‌آموزان را برای نماز به مسجد می‌آورند

تلاش‌های حجت‌الاسلام مصطفوی برای حضور نوجوانان در مسجد به همین جا ختم نمی‌شود و او سراغ مساجد روستا هم رفته است. او می‌گوید: «من ۵ـ۶ ماه است که در این روستا حضور پیدا کردم. در ابتدای سال تحصیلی یک مدیر جدید برای دبیرستان محله آمده بود که با ورود به مدرسه دید، وضعیت بسیار کثیف و به هم ریخته است. با کمک نمازگزاران و نوجوانان به کمک او رفتیم و مدرسه را برای آغاز سال تحصیلی آراسته کردیم. این کمک‌رسانی موجب همکاری و ارتباط نزدیک ما شد و امروز کلاس‌های آموزشی مختلف در مدرسه برپا می‌کنیم و حتی دانش‌آموزان در زمان نماز ظهر و مغرب چون مدرسه دو شیفت است، برای نماز در مسجد حضور پیدا می‌کنند. مدارس دیگر نیز همین گونه هستند و موقع نماز بچه‌ها را به مسجد می‌آورند.»

روزانه ۵۰ نوجوان برای نماز به مسجد می‌آیند

این اقدامات موجب شده تا روزانه هنگام نمازهای یومیه از جمعیت ۱۰ نفره ابتدای ورود این طلبه به ۱۰۰ نفر برسد که ۳۰ـ۳۵ نوجوان پسر و ۲۰ـ۲۵ نوجوان دختر جزو این نمازگزاران هستند.

 با تک تک اهالی روستا رفیق هستم

مصطفوی با بخشی از کمک‌های ۱۰ هزار تومانی مردم، در مناسبت‌های مختلف در مسجد، مجلس جشن یا عزا هم برپا می‌کند و ایستگاه صلواتی راه می‌اندازد. او می‌گوید: «همه اعضای خانواده‌های روستا را می‌شناسم و با آن‌ها رفاقت دارم. هر ماه که برای جمع‌آوری ۱۰ هزار تومانی‌ها می‌روم، گاهی با اهالی روستا چای می‌خورم و گپ و گفت می‌کنم. رسمی در روستا راه انداختم که هر نوزادی که متولد می‌شود، در خانه پدر و مادر حاضر می‌شوم و به صورت رایگان برای سلامتی بچه زیارت عاشورا می‌خوانم. شربت و شیرینی می‌برم و هدیه‌ای هم تقدیم می‌کنم. این اقدامات موجب شده است تا ارتباط خوبی با اعضای روستا در هر رده سنی داشته باشم.»

موی اهالی روستا را رایگان اصلاح می‌کنم

این طلبه یک کار جالب دیگر هم در روستا انجام می‌دهد و آن هم این است که موهای اهالی روستا، از پیرمرد و جوان را خودش رایگان اصلاح می‌کند. او می‌گوید: «تا حدودی در این زمینه دانش و مهارت دارم. برای همین اعلام کردم نوجوانان و پیرمردهایی که بخواهند موهای خود را ساده اصلاح کنند، می‌توانند به مسجد مراجعه کنند تا رایگان، موهای آنان را اصلاح کنم. همسر و دخترم نیز در زمینه اصلاح و آرایش بانوان مهارت دارند که آن‌ها هم با یک سوم قیمت به زنان خدمات می‌دهند. اگر حمایت صورت می‌گرفت و پول داشتیم، جوانان روستا را به کلاس‌های مهارت‌آموزی می‌فرستادم تا اشتغال‌زایی هم برای آنان باشد، اما متاسفانه دست ما خالی است و جز این کمک‌های ۱۰ هزار تومانی ماهانه، منبع مالی دیگری نداریم.»

 ۵۰۰ نیازمند زیر پوشش و حمایت مسجد هستند

در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و کمک به نیازمندان هم در مسجد امام موسی ابن جعفر(ع)، مرکز نیکوکاری راه‌اندازی شده است و بیش از ۵۰۰ نفر نیازمند زیر پوشش هستند. مصطفوی می‌گوید: «برای این خانواده‌ها در بازهای زمانی مختلف و مناسبت‌ها، بسته‌های معیشتی و گوشت قربانی تهیه کرده و توزیع می‌کنیم. روستای ما در تولید و تأمین آرد با مشکلات بسیاری روبرو بود که با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیرین، بسته‌های آرد برای مردم تهیه و توزیع می‌‌شود.»
 
این طلبه در مسجد، کتابخانه‌ای هر چند جمع‌ و جور در حد یک قفسه راه‌اندازی کرده و امید دارد که بتواند با کمک خیرین آن را گسترش دهد تا در زمینه علم‌آموزی و ارتقای فرهنگ مطالعه هم در روستا اثرگذار باشد. 
 
۳۰ نفر با کشت لوفا شاغل شدند
 
کشاورزی این منطقه با ایده این طلبه و همچنین حضور یک متخصص به سمت کشت لوفا (یک نوع کدو) رفته که مصرف اصلی آن در مواد آرایشی و بهداشتی است. او می‌گوید: «کمیته امداد امام خمینی(ره) در این زمینه به افراد متقاضی وام می‌دهد و حتی در مرحله اول بذر به ارزش ۸ میلیون تا ۱۳ میلیون تومان نیز رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهد. تاکنون ۳۰ نفر با این نوع کشاورزی، شاغل شدند که حتی تعدادی از آنان اهل روستاهای مجاور هستند.»
 
حجت‌الاسلام مصطفوی نشان داد که با کار و تلاش می‌توان یک وضعیت نابسامان را تغییر داد و به رونق رساند. مسجد روستا که روزی کمتر از ۱۰ نمازگزار داشت با فکر و ایده و تلاش این جوان رونق گرفت و امروز بستری برای تربیت نسل نوجوانان و جوان روستا شده است که اگر مسئولین و نهادهای زیربط از او حمایت کنند، می‌تواند کارایی و اثرگذاری بیش‌تری هم داشته باشد.
 
دیگر مطالب خبرگزاری فارس با رویکرد معرفی امامان محله فعال که توانستند در روستاها و شهرهای خود منشا اثرگذاری باشند، می‌توانید اینجا بخوانید.
 
پایان پیام/
(چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱) ۱۵:۳۲
https://news.masjed.ir/u/Rn1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید