شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۸۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجدجامع رسول‌الله‌(ص):

جهاد تبیین در مسجد یک اصل است

حجت‌الاسلام حمید سرمدی معتقد است: تبیین موضوعات و بیان درستِ وقایعی که در کشور اتفاق می‌افتد و همچنین مشخص کردن اینکه چه کسی دلسوز مردم است و چه کسی با آنها عناد دارد، از وظایف مهم ائمه جماعات است.

(شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱) ۰۹:۰۰

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد جامع رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم)» به امامت «حجت‌الاسلام حمید سرمدی» در شهرک شهید آبشناسان یکی از مساجد فعال در «جهاد تبیین» است. حجت‌الاسلام سرمدی فارغ‌التحصیل رشته اندیشه سیاسی است و با دوستان خود «اندیشکده ایرانیان» را تاسیس نموده است که در آن با تحلیل مسائل روز و رصد فضای مجازی، تلاش موثری در تبیین مسائل و شبهات، در مسجدجامع و شهرک آبشناسان انجام می‌دهند.

در ادامه گفت‌و‌گوی پایگاه تخصصی مسجد را با  «حجت‌الاسلام حمید سرمدی» می‌خوانید.

به نظر شما یک امام جماعت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

امام جماعت موفق، امام جماعتی است که؛ امامت محله را برعهده داشته باشدیعنی؛ تعریفش از مسجد، خشت اول شهرک یا محله‌اش باشد تا آخرین آجر آنجا.

امام جماعت موفق همه جای محله را مسجد می‌داند نه فقط جایگاهی که در آن نماز جماعت اقامه می‌کند. البته این موضوع مصداق‌های متفاوتی دارد. یعنی وقتی که امام جماعت وارد محله می‌شود همان طور که در مسجد مدیریت طبیعی دارد در شهرک و محله هم باید همین نگاه را داشته باشد. همانطور که مسائل مسجد برایش اهمیت دارند مسائل محله هم برایش مهم باشد. به عنوان مثال: برای او نباید تفاوتی بین موزاییک کف مسجد با آسفالت کف خیابان محله داشته باشد.

مساجد از قدیم الایام کانون همه اتفاقات خوب بوده‌اند. از قدیم مدارس داخل مساجد بودند. اعزام به جبهه ها از مساجد صورت می گرفت. اگر مردم کالایی را می خواستند به مسجد مراجعه می‌کردند. اکنون ما از این اصل کمی دور افتادیم ولی متوجه اشتباه خودمان شده‌ایموقتی امروز وضعیت جامعه و مشکلاتی را که برای جوانان پیش آمده را می‌بینیم، که قسمت اعظم آن به تربیت، آموزش و خانواده برمی‌گردد، تازه متوجه نقش اساسی مساجد می شویم.

اینکه مسجد چگونه می‌تواند جوانان و نوجوانان را جذب کند؟ مسجد چگونه می‌تواند خانواده‌های مسجدی تربیت کند و یا مسجد تا چه اندازه به خانواده ها کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنند؟، نقش اساسی مسجد را در حوزه تربیت نسل متدین تبیین می‌کند.

 در مورد فعالیت های مسجدجامع رسول‌الله‌(صلی الله علیه و آله و سلم) هم برای ما بگویید.

از برنامه های مهم مسجد ما در حوزه نوجوانان، ارتباط موثر با مدارس اطرف مسجد است. این ارتباط اهمیت بسیاری دارد. از مدارس اطراف برای حضور در برنامه های مسجد دعوت به عمل می‌آوریم و در برنامه‌های مدارس هم به حسبِ برنامه دعوت می‌شویم و در مدرسه حضور می‌یابیم.

یک بُعد کارمان هم در مسجد، بحث خدمات اجتماعی است. که عموماً به خانواده ها ارتباط پیدا می‌کند. از برگزاری دوره های مشاوره گرفته تا دوره های تخصصی مثل پیشگیری و درمان اعتیاد و ایجاد اشتغال برای خانواده های بی بضاعت و کم برخوردار در این فعالیت ها جا دارند.

 با ارتباط خوبی که اکنون بین مسجد جامع رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم) و مدارس اطراف برقرار شده، در همه عرصه‌هایی که یک مسجد می تواند در مدرسه نقش آفرینی کند، حضور داریم. حتی در حوزه «خدمات اجتماعی» مثل شناسایی و کمک به دانش آموزان نیازمند و در حوزه «آموزش و تربیت»، مثل اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسماتی مثل جشن تکلیف و جشن اعیاد بزرگ، در مدرسه فعالیت می‌کنیم.

 لزوم «جهاد تبیین» در مساجد چیست و ارکان یک مسجد چگونه می‌توانند در این جهاد شرکت کنند؟

جهاد تبیین در مسجد یک اصل است! با توجه به این امر که امام جماعت، امام محله است، ما هم در این جهاد گام بر می‌داریم و کارهایی انجام داده‌ایم.

اکنون فضای مجازی مردم ما را احاطه کرده است و گاهی فضا بسیار غبار آلود و مبهم می شود. لذا تبیین موضوعات و بیان درست وقایعی که در کشور اتفاق می افتد و همچنین مشخص کردن جبهه دوست و دشمن و اینکه چه کسی دلسوز مردم است و چه کسی با آنها عناد دارد، از وظایف مهم ائمه جماعات است.

مسجدجامع رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم) با همین نگاه برنامه های محوری خود را در «دبیرستان دخترانه خوارزمی» قرار داده است. همچنین برنامه‌ریزی نموده‌ایم که یک سخنرانی تبیینی در خصوص وقایع اخیر و مقوله حجاب در این مدرسه داشته باشیم.

در مسجد هم یک اندیشکده به نام «اندیشکده ایرانیان» تاسیس نموده ایم که مسائل و موضوعات روز را رصد و بررسی می کند و خروجی آن را در بین دو نماز و مراسمات مختلف با هدف «جهاد تبیین» ارائه می‌دهیم. در خارج از مسجد هم بیشتر تمرکز ما بر مدارس است. بخصوص مدارس دخترانه که تبیین اتفاقات این روزها برای آنها لازم است!

مسجد ما یک مجمع نخبگانی دارد که متشکل از طلاب و دانشجویانِ دانشگاههای خوب کشور است که عموماً در رشته های علوم سیاسی تحصیل نموده اند. تحصیلات من هم در دانشگاه اندیشه سیاسی بوده  و با همین پشتوانه بر آن شدیم تا یک اندیشکده تاسیس کنیم تا در آن مسائل روز جامعه و امورات سیاسی تحلیل شوند. نتیجه و ماحصل آن هم برنامه‌ریزی برای روشنگری در مسجد و سطح شهرک آبشناسان و مدارس این شهرک است.

پایان پیام/

(شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱) ۰۹:۰۰
https://news.masjed.ir/u/Roa
مسجدجامع‌رسول‌الله(ص)
مسجدجامع‌رسول‌الله(ص)
مسجدجامع‌رسول‌الله(ص)
مسجدجامع‌رسول‌الله(ص)
مسجدجامع‌رسول‌الله(ص)
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید