یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۷۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

واکاوی تاریخ انقلاب در مسجدجامع کرمان

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به ۲۴ مهر سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع این شهر در سال ۵۷ توسط ایادی رژیم پهلوی، گفت: بیان این واقعه به نوعی تببین و واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی است.

(یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱) ۱۱:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حسین انجم‌شعاع در گفت و گو با ایرنا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان محمد باقدرت جوپاری و غلامرضا یزدان شناس به عنوان شهدای این واقعه افزود: مساجد نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی، به ثمر نشستن و تداوم آن داشتند.

وی اظهار داشت: مساجد همچنین در پیروزی در دفاع مقدس و خاموش کردن فتنه هایی که در کشور ایجاد شده نیز نقش برجسته و اصلی داشتند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان تصریح کرد: مساجد کرمان نیز در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند چنانچه از جمله حرکت های جدی پیروزی این انقلاب در کرمان در ۲۴ مهر ۵۷ از مسجد جامع آغاز شد و به ثمر نشست.

وی با اشاره به شعار «مسجد کرمان را، خلق مسلمان را، کتاب قرآن را، شاه به آتش کشید» افزود: این شعار در آن زمان در کشور به شعار اصلی مبارزه با شاه تبدیل شد.

انجم شعاع با تشریح واقعه ۲۴ مهر در کرمان گفت: تعداد زیادی از مردم برای اعتراض در مسجد جامع کرمان جمع شده بودند که مورد حمله کولی ها که توسط رژیم شاه پشتیبانی می شدند، قرار گرفتند.

وی ادامه داد: کولی ها ابتدا وسایل نقلیه مبارزان را که در مقابل ورودی مسجد جامع پارک شده بود  آتش زدند و بعد از آن نیز به مردم حمله بردند و بیش از ۵۰ نفر را مجروح کردند و غلامرضا یزدان شناس و محمد باقدرت جوپاری را به شهادت رساندند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما نیز وظیفه داریم هم یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم و هم روز ۲۴ مهر را گرامی بداریم چنانچه همه ساله برنامه هایی توسط این شورا، مسجد جامع، نیروهای مردمی و ادارات در کرمان انجام می شود و امسال نیز برنامه ریزی شده کارهای فرهنگی از جمله خاطره گویی در مدارس و چاپ پوستر انجام شود.

دعوت از مردم کرمان برای شرکت در آیین بزرگداشت ۲۴ مهر در کرمان 

وی همچنین اظهار داشت: آیین بزرگداشت حادثه ۲۴ مهر نیز فردا یکشنبه ساعت ۹:۳۰  با حضور اقشار مختلف مردم و سخنرانی حاج آقا ماندگاری از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه در مسجد جامع کرمان برگزار می شود.

انجم شعاع از مردم فهیم کرمان دعوت کرد در مراسم ۲۴ مهر در مسجد جامع کرمان حضور پیدا کنند تا همه دین خود را به شهدا و انقلاب ادا کنیم.

وی بیان کرد: همچنین ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۲۴ مهر نیز آیین گلباران مزار شهید غلامرضا یزدان شناس در شهر ماهان همراه با برگزاری یادواره این شهید بزرگوار با همکاری دفتر امام جمعه ماهان و بنیاد شهید در شهر ماهان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جمعی از مردم انقلابی کرمان ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ به مناسبت چهلم شهدای واقعه جانگداز ۱۷ شهریور تهران و سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در مسجد جامع کرمان جمع شده بودند که عوامل رژیم پهلوی به آنان و مسجد هجوم بردند.

این افراد با حمایت ماموران حکومتی، موتورسیکلت ها و دوچرخه های پارک شده در ورودی مسجد را به آتش کشیدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بخشی از امکانات و ساختمان مسجد در این حادثه دچار آتش سوزی شد و محمد باقدرت جوپاری و غلامرضا یزدان شناس نیز به شهادت رسیدند که از آنان به عنوان اولین شهدای انقلاب اسلامی در کرمان یاد می شود.

این واقعه بر روند مبارزات مردم کرمان و سایر استان ها در آن زمان تاثیر بسزایی داشت.

(یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱) ۱۱:۰۱
https://news.masjed.ir/u/Rkl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید