یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۵۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امامِ مسجدی در شهرک بعثت مطرح کرد:

لزوم اشراف امام جماعت به فضای مجازی

مهمترین کاری که یک امام جماعت در «جهاد تبیین» باید انجام دهد، گفتن حقیقت است. نباید به هر دلیلی حقیقت را از مردم کتمان کنیم. این امر می‌طلبد که امام جماعت «فضای مجازی» را بشناسد و از «سواد رسانه ای» برخوردار باشد.

(یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱) ۱۳:۵۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)» در شهرک بعثت به معنای واقعی در جذب نوجوانان موفق است. «حجت‌الاسلام حامدرضا میرزاده نوقابی» این امر را مرهون تکریمِ نوجوانان توسط ارکان مسجد و به‌خصوص بسیج می‌داند. در گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد با وی، از فعالیت‌ها و ایده‌های این امام جماعت جوان بیشتر می‌خوانید.

به نظر شما یک امام جماعت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

امام جماعت موفق کسی است که نیاز مسجد خود را بشناسد. او باید بداند که مسجدش به چه چیزی نیاز دارد؟ بین قطب‌های فرهنگی مسجدش سازش برقرار نماید. طوری برنامه‌ریزی کند که این قطب ها کار خود را طبق روال خاصی و تحت مدیریت امام جماعت انجام دهند. اگر بسیج، کانون فرهنگی، هیئت امناء و سایر نهادهایی که در مسجد فعالیت می‎کنند با هم متحد و همراه باشند، آرامشی ایجاد می شود که برای اهل محل و نمازگزاران اطمینان خاطر همراه خواهد داشت.

همچنین یک امام جماعت موفق باید محله‌ای که به آن می‌رود را بشناسد. از بافت جمعیتی تا فضای فرهنگی و اجتماعی آن محله باید توسط امام جماعت بررسی شود، تا بتواند نیازِ فرهنگی و اجتماعی آن را بشناسد. مناطق تهران معمولاً به لحاظ جمعیتی و فرهنگی با هم تفاوت‌های محسوسی دارند، اما با این حال، هر محله اقتضائات خاص خود را دارد که امام جماعت باید آنها را بشناسد.

 لزوم «جهاد تبیین» در مساجد چیست و ارکان یک مسجد چگونه می‌توانند در این جهاد شرکت کنند؟

در ابتدا این را عرض کنم؛ در اتفاقات اخیری که رخ داد، بخشی از ضررهایی که به جامعه وارد شد به دلیل ناآگاهی برخی از مردم بود.

گاهی دشمن با یک فیلم و تنها یک فیلم، احساسات جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال فیلمی از یک آمبولانس که یک مامور نیروی انتظامی را جابجا کرده بود را به تمام آمبولانس‌ها و اورژانس تعمیم دادند. این فیلم بعد از فروکش کردن کرونا و زحمات چند ساله کادر درمان و اورژانس، به عمد، این همه پخش شد.

یکی از ابعادِ جهاد تبیین شاید همین باشد که؛ ما فراموش نکنیم چه کسانی برای این مملکت زحمت کشیدند. چه نیروی انتظامی باشد و چه کادر درمان! نباید با رفتار هیجانی و احساسی این زحمات به فراموشی سپرده شوند. لذا بیان فداکاری‌ها و دستاوردهای انقلاب بسیار مهم است.

یکی از ملزومات اصلی «جهاد تبیین» شناخت مخاطب است. باید واژگان را طوری به کار ببریم که با درک مخاطبمان هماهنگ باشد. باید مسائلی را بیان کنیم که مخاطب آن را لمس کرده است.

مهمترین کاری که یک امام جماعت در جهاد تبیین باید انجام دهد گفتن حقیقت است. نباید به هر دلیلی حقیقت را از مردم کتمان کنیم. این امر می‌طلبد که امام جماعت «فضای مجازی» را بشناسد و از «سواد رسانه ای» برخوردار باشد.

اکنون دشمن تمام توان خود را بر فضای مجازی متمرکز کرده است و ما هم باید به این امر دقت کنیم.

من از سال ۱۳۹۶ امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) هستم. آن چیزی که به نظر می‌رسد و بسیار اهمیت دارد این است که؛ مردم با نگاه به امام جماعت و رفتارش، او را می‌شناسند. لذا بیان حقیقت از زبان امام جماعتشان بسیار مهم است.

همچنین وظیفه مهمی که بر دوش ائمه جماعت است، رفتار پیغمبر گونه و بر اساس اخلاق است.

من وقتی وارد مسجد می شوم به کوچک و بزرگ سلام می‌دهم. مهربانی، اخلاق و صداقت مهمترین اصول برای امامت جماعت است. مردم به مرور زمان با دیدن این اصول در رفتار و گفتار امام جماعت همچنان که امتی، رسول خودش را می پذیرد، اورا خواهند پذیرفت.

حال، وقتی که فضا غبار آلود شود و یا فتنه‌ای رخ دهد، حرف امام جماعت ملاک خواهد شد. همچنین در بزنگاه‌های انقلاب از جمله انتخابات، مردم با کمک امام جماعت فرد اصلح را انتخاب می‌کنند.

در مورد فعالیت های مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) هم برای ما بگویید.

همانطور که عرض کردم؛ مسجد چند قطب دارد که امام جماعت باید آنها را بشناسد که بسیج، کانون فرهنگی، هیئت امناء، خادم، مردم، جوانان، خواهران و برادران و بزرگترها شامل می شود. امام جماعت باید بتواند بین همه اینها همدلی ایجاد کند.

به یاری خدا مسجد ما این ظرفیت را ایجاد کرده است. بسیج مسجد ما در جذب نوجوانان و جوانان بسیار موفق است. مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) خدمات خیریه و عام‌المنفعه هم دارد که با نیرو و ظرفیتِ بسیج انجام می‌شود. البته در این راه هیئت امنای مسجد با بسیج همکاری بسیار فشرده و هماهنگی را دارند.

هیئت امنای مسجد ما را، هم افراد جوان و هم بزرگترها و همچنین نماینده خواهران تشکیل می‌دهند. به لطف خدا، آنها در امور فرهنگی بسیار فعال و همراه هستند.

یکی از اصولِ ما در مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام)، تکریم ویژه‌ی کودکان و نوجوانان است. بارها پیش آمده همین کودکان با احترامی که در مسجد از امام جماعت، هیئت امناء، بسیج و کانون دیده‌اند، خانواده خود را هم به مسجد دعوت کرده‌اند و همگی مسجدی شده‌اند.

در برنامه‌های داخلی مسجد، برنامه‌هایی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان گنجاندیم که «بازی» هم بخشی از آن است. همچنین اردوهای متعدد فرهنگی نیز برای آنها برگزار می‌کنیم.

همیشه به بزرگترها می‌گویم: آینده این مساجد در دست همین بچه‌هاست. اگر اینها در مسجد بمانند، باقیاتِ صالحات ما می‌شوند. بودن این بچه‌ها ثوابی برای آخرت همه ماست. پس تحمل و پذیرش خود را بالا ببریم.
انتهای پیام/

(یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱) ۱۳:۵۳
https://news.masjed.ir/u/Q4z
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید