شنبه / ۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۱۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
مسئول مؤسسه تفحص سیره شهدا؛

دفاع مقدس منهای مسجد قابل تصور نیست

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه مسجد از مهمترین اماکنی است که نیروهای تراز را برای فرهنگ جهاد و شهادت تربیت کرد، گفت: دفاع مقدس منهای مسجد قابل تصور نیست؛ مسجد در تجهیز رزمندگان به خشاب‌های علمی معنوی و معرفتی آنها موثر بود.

(شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱) ۱۰:۵۶

به گزارش به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت دفاع مقدس و به منظور بررسی نقشی که مساجد در تجهیز و تقویت جبهه ها و اعزام رزمندگان به میدان نبرد داشتند با حجت الاسلام والمسلمین «حسین جوشقانیان»، مسئول مؤسسه تفحص سیره شهدا گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام جوشقانیان درباره نقشی که مساجد در دوران دفاع مقدس ایفا کردند، اظهار کرد: در ساختار و جایگاه نظام امامت، ما نیازمند مدرسه ای برای تربیت نیروهای ولایی بودیم که آن مدرسه، مسجد بود. مسجد از مهمترین اماکنی است که نیروهای تراز را برای فرهنگ جهاد و شهادت تربیت کرد، مسجد به عنوان مقر و پایگاه تربیتی، کلاس های بسیار زیبایی برای این درس ایجاد کرد کلاس هایی همچون معرفت، محبت، عبادت، ایثار و فداکاری.

مسئول مؤسسه تفحص سیره شهدا ادامه داد: در راستای تداوم این تربیت، در فضای جبهه و دفاع مقدس نیاز به این داشتیم عُلقه ها و حلقه های معرفتی که در مسجد شکل گرفته، رشد و ارتقا و عمق و تداوم بیابد.

وی تصریح کرد: در جایگاه نظام امامت، توسل و اتصال به اهل بیت(ع) به کار سرعت می داد لذا رزمندگان در مدار نظام امامت و ولایت توجه تام و تمام‌شان به این بود که از امام زمان(عج) غافل نباشند. با اعتقاد به اینکه تحقق حاکمیت نظام توحیدی بر عهده امام زمان(عج) است، حتی در سنگر کمین رزمندگان با طیب‌خاطر در حالی که جانشان هر لحظه دچار مخاطره بود حضور می یافتند و معتقد بودند هر که نیست امام زمان(عج) هست!

حجت الاسلام جوشقانیان ابراز کرد: رزمندگان خود را تحت سیطره امام زمان(عج) می دانستند و به این باور اعتقادی جدی داشتند که به دستور نایب امام زمان(عج) برای ظلم ستیزی باید به میدان آمده اند. بخش مهم سبک زندگی رزمندگان توجه و توسل به امام زمان(عج) بود از دعای عهد و درخواست هشت مقام از امام زمان(عج) تا شب ها که وقت خواب به حضرت حجت(عج) توسل داشتند تا سرودهایی که در صبحگاه می خواندند و صدقاتی که می دادند همه به یاد امام زمان(عج) بود و در مقابل، امام زمان(عج) هم به رزمندگان عنایت داشتند و جلوه های این توجه و عنایت در مرام و سیره و وصیتنامه شهدا کاملاً مشهود است.

این جانباز دوران دفاع مقدس تاکید کرد: رزمندگان و شهدا در عصر غیبت کبری مسیر رسیدن به امام زمان(عج) را به زیبایی یافتند و دانستند منهای نایب امام(عج)، رسیدن به امام(ع) محال است چنان که اگر کسی می خواست در کوفه با امام حسین(ع) بیعت کند باید با مسلم بیعت می کرد لذا با اینکه 80 درصد رزمندگان امام راحل را از نزدیک ندیده بودند اما نسبت به ایشان مطیع و جان‌نثار بودند!

وی درباره نقش مسجد در جذب جوانان به جبهه ها، ابراز کرد: مسجد در جذب، رشد و پرورش و اعزام نیروها به جبهه ها نقش بسیار مبنایی و راهبردی داشت لذا دفاع مقدس منهای مسجد قابل تصور نیست در هر شهر و کوی دیار، مسجد نقش اول را در تجهیز فکری معنوی علمی و حتی نظامی بچه ها ایفا می کرد چنان که دوره های آموزشی در مساجد و پایگاه های بسیج مساجد برگزار می شد.

حجت الاسلام جوشقانیان اضافه کرد: امام جماعت امام جامعه بود، مسجدی ها در نبود رزمندگان به خانواده آنها رسیدگی می کردند در تشییع شهدا نقش محوری داشتند و مسجد در تجهیز رزمندگان به خشاب های علمی معنوی و معرفتی آنها موثر بود برای همین فضای دفاع مقدس و شهادت بدون مسجد قابل تصور نیست. امروز هم در عرصه های مقاومت، مقابله با فتنه ها و مواسات و کمک مومنانه، مساجد نقش محوری دارند و در عرصه های اجتماعی حرف اول را مسجد می زند.

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ جهاد و شهادت در مسجد احیاء نشود عقب می مانیم، گفت: این فرهنگ پیشرو است ایثار و شهادت در قله فرهنگ دینی ما قرار دارد هر مسجدی که تابلوی جهاد و شهادتش پررنگ تر است جوانان بیشتری را به خود جذب کرده است. فرهنگ ایثار و شهادت که از مهمترین ارکان انتظار است اگر در مسجد کمسو باشد، توفیقات لازم را نخواهد داشت.

 

 

 

 

پایان پیام
(شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱) ۱۰:۵۶
https://news.masjed.ir/u/Mrx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید