شنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۸
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۹۹
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت‌الاسلام والمسلمین رضوانی‌زاده؛

احیای کارکردهای مسجدی نیازمند حمایت است

یک استاد حوزه علمیه گفت: احیای کارکردهای مساجد نیازمند حمایت دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی است که انتخاب ائمه جماعات باسواد و اهل مطالعه و فاقد اشتغال در دستگاه‌های اداری، مهم‌ترین لازمه این مهم است.

(شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱) ۱۶:۴۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین «رضا رضوانی‌زاده» در گفت‌ و‌ گو با خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مساجد از زمان پیامبر اسلام(ص) در اداره جامعه مرکزیت داشتند، اظهار کرد: مبارزه ملت ایران با طاغوت یک بار دیگر مساجد را به مرکزی مهم تبدیل کرد به ویژه که هم پهلوی اول و هم پهلوی دوم تلاش بسیار برای به حاشیه بردن مساجد داشتند.

 

این استاد حوزه علمیه تهران افزود: برخلاف عده ای که می گویند مساجد را باید دریابیم، مساجد به حاشیه رفته اند و از این نوع ادعاها؛ بنده معتقدم که مساجد همچنان موثر هستند که در دوره شیوع ویروس کرونا این مهم را نشان دادند. مساجد، زنده و موثر هستند و نباید تحلیل اشتباه داشت.

 

وی اضافه کرد: با وجود این همه باید دنبال احیای حداکثری و حتی کامل کارکردهای مساجد باشیم، این موضوع نیازمند حمایت مسئولان دستگاه های فرهنگی و تبلیغی است که انتخاب ائمه جماعات باسواد و اهل مطالعه و غیرشاغل در دستگاه های اداری، مهم ترین لازمه این مهم است. درست است که امام جماعت قرار نیست صبح تا شب در مسجد باشد ولی بهتر است در هر سه نوبت، شخصا اقامه جماعت کند یا اینکه حداقل در دو نوبت در مسجد حضور یابد و هر زمان که لازم باشد مردم به وی دسترسی داشته باشند.

 

رضوانی‌زاده تاکید کرد: متاسفانه، برخی از ائمه جماعات مهم و اثرگذار تهران طی چند سال اخیر درگذشتند، تقاضا این است که مراجع معظم تقلید فکری برای رفع این خلاء در شهر تهران کنند. شهری که زمانی چندین مرجع تقلید و ده‌ها عالم در آن اقامه جماعت می کردند، اکنون با خلاء در این باره روبرو است.

 

وی با بیان اینکه مسئله خاطرنشان کرد: فریاد وامسجد، برخی از افراد، البته از این منظر قابل بررسی است که اگر فکری برای جایگزینی ائمه جماعات تراز اول تهران نشود، در آینده نزدیک خطر این می رود که کارکردهای مساجد رو به افول بگذارد. البته ائمه جماعات جوان و باانگیزه بسیاری در مساجد مشغول خدمت هستند و خیلی خوب هم کار می کنند که ما را به آینده امیدوار کرده است.

 

پایان پیام/
(شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱) ۱۶:۴۸
https://news.masjed.ir/u/yBd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید