یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۷۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام مسجد فاطمیه(س) خیابان قزوین:

امام جماعت بایددرخدمت‌ مردم باشد

حجت الاسلام مهدی حسان: ما ائمه جماعات، خادمان مردم هستیم. باید خودمان به دل کار بزنیم. منتظر نباشیم مردم به سمت مسجد بیایند.

(یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱) ۱۰:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «مهدی حسان» امام جوان «مسجد فاطمیه(سلام‌الله‌علیها)» معتقد است برای اینکه یک امام جماعت خوب شویم ابتدا باید «عاشق» باشیم. امامتِ جماعت سختی های خود را دارد. لذا برای عبور از سختی‌ها و موانع باید نگاهمان به وظیفه‌مان تغییر کند، باید اصل را خدمتگزاری به مردم بدانیم. 

 در گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد با مهدی حسان، راز موفقیت یک امام جماعت و جذب جوان و نوجوان را به مسجد جویا شده ایم که در ادامه می‌خوانید.

 به نظر شما یک امام جماعت موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

امام جماعت موفق به یک سری خصوصیات اصلی دارد که با طلبگی و روحانیت مرتبط است.

خصوصیاتی که از سیره نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) برگرفته شده است. پیامبر عظیم الشأن(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ما «طَبیبٌ دَوّارٌ  بِطِبِّه» بودند. اگر امام جماعت این ویژگی را سرلوحه کار خود قرار دهد، در همه عرصه‌ها موفق خواهد شد. مردم اکنون در زندگی، گرفتاری‌ها و مسائل مربوط به خود را دارند. مسائل مادی، خانوادگی و مشکلاتی که اگر امام جماعت «طبیب دوار» باشد و پیگیری مشکلات مردم شود،  به طرق مختلف می‌تواند در رفع آنها کمک کند. در کمترین حالت می‌تواند گوش شنوایی برای درد دل مردم باشد.

پیگیر کار مردم بودن، در کنار آنها قرار گرفتن و کار آنها را راه انداختن، به روحیاتی برمی‌گردد که با تأسی از سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) شکل می‌گیرند.

ارتباط با مدارس، مساجد اطراف، کسبه، اهالی، نوجوانان و جوانانِ محله، اصلی ترین دلیل موفقیت یک امام جماعت است. زیرا امامت مسجد تنها اقامه نماز جماعت نیست.

ما در «مسجد فاطمیه(سلام‌الله‌علیها)» هر شب راجع به موضوعات مختلف اجتماعی صحبت می‌کنیم. اهالی نیز در این جلسات دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند.

همچنین برنامه‌هایی را برای نوجوانان و جوانان محله طراحی نمودیم که همواره با مسجد در ارتباط باشند. در محله ما هر کسی به بهانه‌ای به مسجد می‌آید. یکی برای کلاس ورزشی، یکی برای شرکت در کلاس علمی و دیگری برای هیئت. همه اینها باعث شده، نوجوانان محله، پای ثابت مسجد ما باشند. به لطف خدا، پدر و مادرها بارها اذعان کرده‌اند که از وقتی فرزندشان مسجدی شده، آرامش پیدا کرده‌اند و خیالشان راحت شده است.

از فعالیتهای مسجد فاطمیه(سلام‌الله‌علیها) هم برای ما بگویید.

ما در مسجد فاطمیه(سلام‌الله‌علیها) منتظر نماندیم که نوجوانان برای حضور و ثبت نام در بسیج، کانون و یا هیئت به مسجد بیایند از همان اول خودمان به طور خودجوش با مدارس منطقه ارتباط برقرار کردیم و سپس از طریق بسیج و طرح شهید بهنام محمدی این ارتباط را سامان دادیم.

همچنین قریب به ۳۰ سال بود که خیریه و صندوق مسجد تعطیل شده بودندبا همت و همکاری اهالی و خیرین، صندوق و خیریه را احیاء کردیم. کار های مسجد معمولاً مکمل یکدیگر هستند. لذا با راه اندازی مجدد صندوق و خیریه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به کارهای فرهنگی مسجد کمک شایان توجهی شد. من معتقدم؛ نمی‌شود کار فرهنگی انجام داد ولی دغدغه مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را نداشت. طبیعتاً در این صورت کار ناقص خواهد ماند.

به لطف خدا، ما در محله خیرین خوبی داریم که به کار مسجدی اعتماد و اعتقاد دارند و فقط در همین ماه‌های اخیر، قریب به ۶۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق مسجد، وام قرض الحسنه به نیازمندان اعطا نمودند.

حضور نوجوانان در مسجد شما، مثال زدنی است. به نظر حضرتعالی به عنوان امام آن مسجد، راز جذب نوجوانان به مسجد چیست؟

همه چیز به نوع نگاه ما بستگی دارد. ممکن است برخی فکر کنند که با نشستن در مسجد و اقامه نماز جماعت می‌توان جوانان را به مسجد جذب کرد. باید بگویم؛ در این صورت حتی یک جوان هم پایش به مسجد باز نخواهد شد. برخی هم گویا از جوانان ناامید شده‌اند و می‌گویند: آنها فاسد و یا دین‌گریز شده‌اند! اما نگاه من به این موضوع کاملاً متفاوت است. حتی به بزرگترها نیز همین نگاه را دارم. نگاهی خالی از قضاوت و فقط بر اساس دوستی! نگاه من این است که؛ اینها همه نوکران و دلدادگان امام حسین(علیه‌السلام) هستند و من هم نوکر نوکران سیدالشهدا(علیه‌السلام).

نگاه من این است که ما خادمان مردم هستیم. باید خودمان به دل کار بزنیم. منتظر نباشیم مردم به سمت مسجد بیایند. بارها پیش آمده کودکان و نوجوانانی را که تازه به محله ما آمدند را دیده‌ام و متوجه حضورشان شده‌ام. معمولاً همان روز اول سراغشان می‌روم. حال و احوال پرسی میکنم و دعوتشان می‌کنم به مسجد بیایند. گاهی دوستان با من مزاحم می‌کنند و می‌گویند؛ حاج آقا دکترای جذب دارد! البته باید ذکر کنم که امامت جماعت سختی‌ها و گرفتاری‌های خود را دارد. گاهی امور به خوبی پیش نمی‌روند. اما اگر عشق به کار وجود داشته باشد، همه این مشکلات آسان خواهند شد. امام جماعت موفق باید واقعا «عاشق» باشد. چون در حال حاضر اکثر مساجد درآمد مالی محدودی دارند و به تبع آن، امام جماعت نیز با مشکلاتی روبرو هستند از طرفی امام جماعت باید برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای مسجدش تلاش کند و تمام وقت خود را صرف مسجد کند لذا اگر عاشق نباشد، نمی‌تواند از موانع مشکلات عبور کند.

 به نظر شما جهاد تبیین اکنون در مساجد باید چگونه باشد؟

اکنون با ابزار فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کار بسیار راحت شده است از طرفی طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر حفظ سرگذشت مساجد، باید تاریخ مسجد مستند باشد و به مردم عرضه شود. مردم باید بدانند که در مسجدی که نماز می‌خوانند چه مسائلی مطرح شده چه رشادت هایی صورت گرفته و چه فعالیت های اجتماعی برای رفع مشکلات مردم انجام شده است؟ این تبیین باعث می‌شود مردم بدانند که در این مسجد به حرف آنها گوش می‌دهند صدای آنها را می‌شنوند و دلش آن آرام می‌شود و مطمئن می‌شوند که جایی برای شنیدن صدای آنها وجود دارد.

انتهای پیام/

(یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱) ۱۰:۵۵
https://news.masjed.ir/u/yzg
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید