سه شنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۴۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
یادداشت

بسیج، مساجد و کارکردهای متقابل

یک محقق دینی با اشاره به اهمیت مسجد و استفاده از ظرفیت بسیج در این مکان مهم می‌گوید امروز باتوجه به تجربه‌ گذشته می‌طلبد که مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شهرداری با هماهنگی امام جماعت و هیئت امنا آن بالندگی و شور و حرارت قبل را به مساجد برگردانند که حضور در مسجد اثر وضعی داشته و در تربیت نسل جدید بسیج می‌تواند محور مورد اطمینان و خوبی باشد.

(سه شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱) ۰۹:۳۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایسنا، محمدحسن ایلکا - محقق مسائل دینی – در یادداشتی به مناسبت روز جهانی مسجد که در اختیار ایسنا قرار داد به اهمیت موضوع بسیج در دل این مکان مقدس پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیج شجره طیبه‌ امام خمینی، این پتانسیل را دارد که در تمام زمینه‌ها مشکلات نظام را حل و مرتفع کند،در دفاع مقدس حضور پر شور و سراسر شعور بسیج گره‌گشای دفاع مقدس بود و یا در دهه‌ اول انقلاب بسیج سازندگی و جهاد با نیروهای بسیج به عمران و آبادانی مناطق محروم و روستاهای کشور همت نهاده و کار را پیش بردند.

امروز دنیا شاهد است که مدافعین حرم نه منحصر به ایران می‌باشند بلکه مقاومت به یک جریان جهانی تبدیل شده است. به عنوان مثال در مقاومت علیه استکبار و جریان عبری- عربی- غربی، از گوشه و کنار جهان کسانی که محور مقاومت، یادگار حضرت امام(ره) و ادامه دهنده‌ آن حضرت؛ آیت‌الله خامنه‌ای را در پیش گرفتند مسلمان‌های کشورهای مختلف بودند که با محوریت ایران حمایت همه جانبه و جانانه کرده‌اند و امروز محور مقاومت از یمن، عراق، سوریه و لبنان به عنوان یک الگو و سنبل در مقابل استکبار هم در حرف هم در شعار و عمل مدعی است و این موفقیت،حاصل تفکر بسیجی است که خاستگاه آن از مساجد بوده است.

مرور فعالیت‌های مسجد به تفکیک کارکردها:

۱- فرهنگی: در دهه‌ اول انقلاب (دهه۶۰) مسجد مرکز فعالیت‌های فرهنگی از جمله جلسات قرآن (صوت، تجوید، قرائت و جلسات معارف در زمینه‌های مختلف و تفسیر) بود که اثر آن نوجوانانی شد که در مسجد با این معارف آشنا شده و طبعا در دفاع مقدس با تفکر بسیجی نقش محوری داشتند.

۲- اجتماعی: امام خمینی(ره) فرمودند «بسیج لشکر مخلص خداست»، تفکر بسیجی در مساجد رسیدگی به امور ایتام، خانواده‌های بد سرپرست، مستضعفان، محرومین، مظلومین و پابرهنگان بود که مساجد برای رفع مشکلات این خانواده‌ها مسئولیت داشتند. به طور مثال در زلزله‌ها، بسیج در مسجد مسئول جمع آوری ارزاق و مایحتاج مورد نیاز زلزله زده‌ها بود.

۳- سیاسی: بسیج با تبعیت از امام خمینی(ره) در شناسایی جریانات انحراف چپ کمونیست و منافقین و همچنین جریانات انحرافی دیگر نقش محوری و اساسی داشت و در وارد آوردن ضربات به این گروهک‌ها همکاری‌های بسیار نزدیکی با اطلاعات سپاه، کمیته، دادستانی و بعدا با وزارت اطلاعات داشت.

۴- اقتصادی: در کمک و ایجاد اشتغال برای افرادی که فاقد شغل بودند در آن دهه مساجد همکاری لازم برای معرفی افرادی که توانایی‌های مختلف در زمینه های گوناگون داشتند و همچنین معرفی آنها به سازمان‌ها و نهادهایی مختلف نقش بسزایی داشت.

۵- نظامی: طبق آیه ۹۵ سوره «نساء» خداوند سبحان می‌فرماید «فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» نیروهای بسیجی ما در تمام عرصه‌ها مجاهدت کردند و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند «سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است، جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی». آیت‌الله خامنه‌ای در همین راستا فرمودند «نیروهای نظامی و بسیجی ما مؤمن و با اخلاصند». با ایجاد بسیج در تمامی مساجد برای تامین نیروی مورد نیاز جبهه بسیار فعال و حتی آموزش اولیه نظامی و خدمات مورد نیاز جبهه‌ها در مساجد شکل گرفته و نیروها از مساجد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند.

امروز باتوجه به تجربه‌ گذشته می‌طلبد که مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شهرداری با هماهنگی امام جماعت و هیئت امنا آن بالندگی و شور و حرارت قبل را به مساجد برگردانند چون حضور در مسجد اثر وضعی دارد و در تربیت نسل جدید بسیج می‌تواند محور مورد اطمینان و خوبی باشد.

رهبر معظم انقلاب فرمودند «انکار بسیج، انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است» و همچنین فرمودند «انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است».

(سه شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱) ۰۹:۳۲
https://news.masjed.ir/u/yta
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید