شنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۴۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت‌الاسلام غلامرضا زاده:

شبهات نباید در ذهن نمازگزاران بماند

حجت‌الاسلام «عباس غلامرضا زاده» معتقد است؛ اگر در کوتاهترین زمان ممکن به شبهات نمازگزاران پاسخی ندهیم، ذهن آنها را درگیر خواهد کرد.

(شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱) ۰۷:۳۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «عباس غلامرضا زاده» امام جماعت جوان «مسجد الزهرا(سلام الله علیها)» در بلوار آفریقا، از ائمه جماعاتی است که محدوده فعالیتهایش و یا به قول شهید سلیمانی(ره)؛ «محدوده عملیاتش» را به مدارس اطراف برده است. چندین «جشن تکلیف مفصل» و چندیدن برنامه‌ی «آشنایی با مسجد» برای دانش‌آموزان محله در مسجدش برگزار نموده است. او معتقد است پاسخ به شبهات باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود تا ذهن نمازگزاران درگیر نباشد.

در ادامه، نظرات او را پیرامون «جهاد تبیین»، «مدیریت مسجد» و «امام جماعت موفق» و همچنین تجربه‌اش را درباره فعالیت‌های اجتماعی و بخصوص «حضور در مدرسه» می‌خوانید.

به نظر شما یک امام جماعت موفق کیست؟

امام جماعت موفق امام جماعتی است که خودش را تنها امام ساختمان مسجد نداند، بلکه علاوه بر مسجد، خودش را امامِ محدوده‌ و منطقه‌ی اطراف مسجد بداند.

یک امام جماعت موفق فعالیت خود را به درون مسجد محدود نمی‌کند. بلکه محدوده اصلی فعالیت او بیرون مسجد است‌.

معمولاً در پیرامون مسجد مدارسی قرار دارند. یکی از کارهایی که باعث موفقیت امام جماعت می‌شود، ارتباط حسنه با مدارس اطراف مسجد است. همچنین با کسبه اطراف مسجد باید ارتباط خوبی داشته باشد.

امام جماعت موفق باید بتواند امور محله را رتق‌و‌فتق کند و مرجعیتی برای خود ایجاد کند.

امام جماعت موفق با کسانی که به او مراجعه می‌کنند، صمیمی می‌شود. اجازه می‌دهد آنها با او اُنس بگیرند و به مسجد و امام جماعتش وابسته شوند. مرجعیت امام جماعت باید طوری باشد که مردم او را حلّال مشکلات و برطرف کننده گرفتاری‌های خود بدانند.

به نظر من اگر یک امام جماعت به این نقطه برسد، کاملاً موفق خواهد شد.

تعدادی از فعالیت‌های مسجد خودتان را برای ما بگویید.

ما در مسجد الزهرا(سلام الله علیها) در حوزه ارتباط با مدارس قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم. در همین سال جاری توانستیم ارتباط حسنه‌ای با مدارس اطراف مسجد برقرار کنیم.

جشن عبادت و تکلیفِ حدود ۱۲۰ دانش آموز با هماهنگی مدارس در مسجدِ ما برگزار شد که خاطره زیبایی از این جشن در ذهن اهالی و دانش‌آموزان ماندگار شد. همچنین در این جشن هدایایی از سوی مسجد به آنها اهداء شد. در پایان مراسم هم سرود «سلام فرمانده» توسط همین نوجوانان در مسجد الزهرا(سلام الله علیها) خوانده شد.

در ماه مبارک رمضان گذشته، من به عنوان امام جماعتِ مسجد، در یکی از دبیرستان های دخترانه  اطراف مسجد (دبیرستان حضرت زهرا(سلام الله علیها)) حضور پیدا کردم. جلساتی برای رفع شبهات آنها در مدرسه برگزار کردیم. چند جلسه هم دانش‌آموزان آن دبیرستان را به مسجد دعوت و مسجد را در این بازدید به آنها معرفی کردم. قصدم این بود که فقط مسجد را محل برگزاری نماز ندانند و با فعالیت‌های جانبیِ مسجد از خیریه تا صندوق قرض‌الحسنه و کانون فرهنگی مسجد آشنا شوند.

همچنین با فرارسیدنِ تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، یک پایگاه تابستانی در مسجد تشکیل دادیم. هم اکنون کودکان و نوجوانان در این پایگاه حضور دارند و در کلاس‌های متعدد فرهنگی، ورزشی و اجتماعی قرآن، معارف و همچنین در کلاس‌های تکواندو و شنا شرکت می‌کنندکلاس‌های ربوتیک، پاسخگویی به شبهات برای دختران و خوشنویسی هم در مسجد دایر است. خوشبختانه این برنامه ریزی باعث رفت و آمدِ بسیار خوب و پرشورِ نوجوانان در مسجد ما شده است.

البته برنامه‌های مسجد فقط به نوجوانان و جوانان ختم نمی‌شود. ما جشنواره کاسب نمونه را در مسجد الزهرا(سلام الله علیها) برگزار کردیم و بر اساس یکسری شاخص‌ها، هر چند ماه یکبار، کاسب نمونه منطقه را معرفی و در حضور اهالی از ایشان تجلیل و قدردانی میکنیم. همچنین شاخصه‌هایی که به واسطه آنها کسبه‌ی محترم مورد تشویق قرار می‌گیرند را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

در کنار مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی، یک فعالیت اجتماعی را هم آغاز کردیم؛ در ایام عید غدیر، جشن مفصلی را برگزار و در همان جشن، چهار زندانی غیرِعمد را با مشارکت مردم آزاد نمودیم.

در سال گذشته و در ایامِ مابینِ ولادت تا شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز چنین سعادتی نصیبمان شد و در آنجا چند بانویِ زندانی جرایم غیرعمد را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداندیم.

به لطف خدا و همکاری مردم، مسجد در این زمینه‌ها موفق عمل کرده و نمازگزاران و اهالی نیز همراهی خوبی با فعالیت‌های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی مسجد دارند و علاقه بسیاری به چنین برنامه‌هایی از خود نشان می‌دهند.

در باب «جهاد تبیین» و اهمیت حضور مساجد در این جهاد، نظرتان را بگویید.

در این زمینه، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بارها به اهمیت جهاد تبیین اشاره فرمودند و ما هم در مسجد الزهرا(سلام الله علیها) از همان سالهای اول، در این عرصه قدم گذاشتیم.

ماه مبارک رمضان و ماه محرم و صفر، ظرفیت بسیار خوبی برای جهاد تبیین است. ظرفیتی که می‌توان از آن برای پاسخگویی به شبهاتِ ایجاد شده توسط دشمنان بهره برد.

ما این کار را سالها پیش آغاز کردیم و اکنون که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مجدداً بر آن تاکید فرمودند، خود را بیش از گذشته در این زمینه مسئول می‎‌‌دانیم و تلاش مضاعفی در این جهاد بزرگ خواهیم داشت.

ما در مسجد تمامی اتفاقات فضای مجازی را رصد می‌کنیم. همین اواخر، چندی قبل از ماه محرم، «حجاب» مورد نشانه قرار گرفت. دشمن به روش‌های مختلف، سعی در تخریب و تضعیف حجاب دارد. در این زمینه ما سخنرانی‌های امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره حجاب و کلیپ هایی از سخنرانی‌های شهید مطهری و استاد رحیم پور ازغدی را در کانال مسجد بارگذاری کردیم تا اهمیت موضوع تبیین، و همچنین اطلاعات نمازگزاران در امر پاسخگویی به شبهات پیرامون حجاب افزایش یابد. به هر حال آنها هم در گروه‌های مجازی دیگری عضو هستند و مسائلی پیرامون حجاب در آن فضاها مطرح می‌شود و یا در مقابل جوانان و فرزندان خود باید پاسخگو باشند. لذا می‌توانند از این کلیپ‌ها در جهت پاسخگویی بهره کافی را ببرند.

همچنین خودم به عنوان امام جماعت و روحانیِ محله در مسجد به صورت رو در رو و همچنین در فضای مجازی به مسائل و شبهات مردم پاسخ می‌گویم.

معمولاً وقتی شبه‌ای در فضای مجازی برای من ارسال می‌شود، اگر متن پاسخ آن را از قبل داشته باشم سریعاً برایشان ارسال می‌کنم و اگر آماده نداشته باشم، با کمک «مرکز پاسخگویی به شبهات» در قم، جواب سوالات و پاسخ شبهات نمازگزاران را پیدا و برایشان ارسال می‌کنم.

آنچه که به آن بسیار اهمیت می‌دهم، این است که، پاسخ به این سوالات و شبهات در کمترین زمان ممکن انجام شود. پاسخگویی سریع باعث می‌شود ذهن نمازگزاران و اهالی درگیر نباشد و همچنین بتوانند با استفاده از این اطلاعات، بر پیرامون خود، در فضای واقعی و مجازی، تاثیر گذار باشند و به نوعی بصیرت افزایی نمایند.

(شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱) ۰۷:۳۴
https://news.masjed.ir/u/yuv
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
مسجدالزهرا(س) شهیدروانپور
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید