شنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۳۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت‌الاسلام مشهدی آقایی؛

نگاه تقلیلی به کارکردهای مسجد از بین برود

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با تأکید بر اهمیت تحقق نهضت بازگشت به مسجد، گفت: مردم باید از مساجد نقش و کارکردهای اصلی آن را مطالبه کنند و نگاه تقلیل گرایانه ایجاد شده در جامعه را از بین ببرند؛ امام موفق، امامی است که مردم را اینگونه هدایت کند.

(شنبه ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۱۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، در آستانه روز جهانی مسجد و به منظور بررسی الزامات نهضت بازگشت به مسجد که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی مطرح شده است با حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی، عضو هیئت امنای بنیاد هدایت گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی به اهمیت شکل گیری شبکه امامت مبتنی بر مردم سالاری دینی و تلاش برای تحقق نهضت بازگشت به مسجد، اشاره و اظهار کرد: شبکه امامت مبتنی بر مردم سالاری دینی اگر خوب کار کند و هیئت مدیره و هیئت امنا اگر به خوبی از این الگو استفاده کنند بهترین مدل شکل می گیرد مانند برگزاری جشنواره های متنوع و برپایی نمایشگاه هایی که خود یک کار پژوهشی و فکری مبتنی بر میدان است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با اشاره به وجود برخی موانع و مشکلات در مسیر نهضت بازگشت به مساجد، گفت: دو خلأ در این مسیر وجود دارد، از یک طرف بعضاً مساجد وظیفه درست خود را انجام نمی‌دهند و از طرفی دیگر جایگاه و مسئولیت‌هایی که بر عهده مساجد است از سوی مردم به درستی مطالبه نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی تاکید کرد: مردم باید از مساجد نقش و کارکردهای اصلی آن را مطالبه کنند و نگاه تقلیل گرایانه ایجاد شده در جامعه را از بین ببرند.

 

وی در ادامه بیان کرد: امام موفق امامی است که مردم را طوری هدایت کند که مطالبه‌گر باشند، برای مثال اگر روزی در مسجد نماز صبح برپا نشد از او مطالبه کنند، فروزان شدن شعله این توقعات و انتظارات به عهده امام مسجد است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت رشد معنویت و اخلاق جوانان و نوجوانان را یکی از ثمرات تحقق نضهت بازگشت به مسجد دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف یکی از اقدامات و کارویژه هایی که مسجد می‌تواند بر عهده بگیرد رسیدگی به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است که با این اقدام می‌تواند مسئولیت تربیت آنها را برعهده بگیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی حرکت در مسیر جامعه پردازی و تمدن سازی را نیازمند پشتوانه دانشی و علمی دانست و گفت: از ملزومات نهضت بازگشت به مسجد تشکیل هیئت اندیشهورز قوی، ایده پرداز و تصمیمساز است که به قدرت علمی و پژوهشی نیاز دارد. در این راستا شناسایی و آسیب شناسی عملکرد کشورهایی که در حوزه مسجد مشهور هستند، راهگشا است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت اضافه کرد: تمرکز در تجهیز و تربیت و توانمندسازی امام جماعت و برگزاری مطلوب و اثرگذار نمازها و اداره کارآمد مسجد و گسترش سیطره و فعالیت ها در محلات نیازمند الگوسازی است.

 

وی با اشاره به ایده و عملکرد بنیاد هدایت و تلاش این مجموعه برای بازگشت کارکردهای مسجد و ارتقای شبکه امامت، بیان کرد: بنیاد هدایت دارای دو ویژگی ممتاز است نخست ویژگی وابسته نبودن بیش از اندازه به ساختارها و دیگری اینکه بنیاد هدایت نقش پیک موتوری در ترافیک را دارد و افراد را سریع تر به مقصد و هدف می‌رساند.

 

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت های سامان داده شده در بنیاد هدایت در زمان اندک و سرعت ارتباط گیری و شناسایی نیروها و تفکر پیش بینی ساختار به جای سازوکار یک الگوی خوب است که توانسته به ایجاد و تقویت شبکه امامت و امت کمک کند.

 

پایان پیام/
(شنبه ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۱۱
https://news.masjed.ir/u/ysb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید