چهارشنبه / ۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۲۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
گزارشی از مسجد فاطمیه؛

مسجدی که گره‌گشای جوانان بیکار است

مسجد فاطمیه با هیئت ۷۰ ساله، صندوق قرض‌الحسنه‌ای که روزانه به ۲۰ نفر وام اعطا می‌کند، حمایت معیشتیِ ماهانه از ۱۵۰ خانواده بی‌بضاعت و منبرهای به‌روز توانسته بسیاری از کارکردهای مسجد را احیاء و مخاطب حداکثری از اقشار مختلف را جذب کند.

(چهارشنبه ۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۳۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مسجد فاطمیه (واقع در تهران، خیابان 17 شهریور، خیابان آذرباد) در میان مردم محلات 17 شهریور و شکوفه تهران به مجمع دینی و صندوق قرض الحسنه وحدت فاطمیه شناخته شده است. مجمع دینی به گفته حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین نعمتی، مرکز برگزاری همه مجالس دینی و برنامه های فرهنگی اعم از سوگواری، جشن، یادواره شهدا و ادعیه خوانی و مناجات خوانی در مسجد فاطمیه است.

پیوند هیئت و مسجد رمز موفقیت مسجد فاطمیه

امام جماعت مسجد فاطمیه در این خصوص گفت: هیئت فاطمیه که حدود 70 سال سابقه دارد و جلسات آن با برگزاری مراسم دعای ندبه در صبح های جمعه آغاز شد به تدریج شعبه ای در مسجد فاطمیه راه اندازی کرد تا اینکه به مرکزی مهم در این مسجد برای تنظیم و تدوین امور و برنامه ها تبدیل شد. این مجمع دارای ساختاری بسیار مدون است به طوری که جلسات آن با حضور امام جماعت یا نماینده آن، فرمانده پایگاه بسیج یا نماینده آن، یک عضو از هیئت امنا و یکی از بانیان هر مجلس و برنامه رسمیت می یابد.

شرح وظایف متفاوت مجمع دینی با شورای فرهنگی در مسجد فاطمیه

مجمع دینی شاید در نگاه اول همان کار شورای فرهنگی را در سایر مساجد انجام دهد، ولی واقعیت این است که مسجد فاطمیه شورای فرهنگی با همان ضوابط مشخص شده از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد را دارد ولی مجمع دینی مسئولیت مستقیم در برنامه ریزی و اجرای مجالس مذهبی و فرهنگی را در این مسجد عهده دار است. هیئت فاطمیه نیز همه ساله در چند مناسبت مذهبی از جمله دهه سوم ماه صفر، ماه مبارک رمضان و نیمه شعبان، برنامه های مفصلی در مسجد فاطمیه برگزار می کند.

صندوق قرض الحسنه وحدت فاطمیه در دی ماه سال 1360 به صورت رسمی ثبت و فعالیت خود را به منظور دستگیری از نیازمندان، زمینه سازی برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و کمک به زوج های جوانی که تازه می خواهند زندگی مشترک خود را زیر یک سقف شروع کنند، آغاز به کار کرد.

رضا نعمتی در این خصوص به شبستان گفت: صندوق قرض الحسنه وحدت فاطمیه روزانه بیش از 20 وام با کارمزد چهار درصد و در برخی از مناسبت ها و با تصمیم هیئت مدیره، به برخی از نیازمندان وام بلاعوض پرداخت می کند. صندوق قرض الحسنه وحدت همچنین سه دهه است که در زمینه کمک به ایجاد کسب و کارهای کوچک فعالیت دارد و طی این مدت برای بیش از 300 نفر فرصت اشتغال را فراهم کرده است.

150 خانواده تحت پوشش خیریه مسجد فاطمیه هستند

امام جماعت مسجد فاطمیه در خصوص نقش صندوق قرض الحسنه وحدت در تاسیس خیریه مسجد فاطمیه، گفت: با پیشنهاد هیئت امنای این مسجد در زمان امامت جماعت سابق -حجت الاسلام والمسلمین کمال مرتضوی- موضوع تاسیس خیریه نیکوکاری مطرح و با حمایت هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه و مشارکت خیران به ویژه از محلات 17 شهریور و شکوفه، این خیریه تاسیس شد و اکنون حدود 150 خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد. این خانواده ها از بسته های ارزاق و پوشاک و کمک های نقدی این مسجد به صورت مستمر در طول سال بهره مند می شوند.

 

مسجد فاطمیه همه ساله از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر به مدت شش دهه مراسم سوگواری دارد و هر شب پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء بساط چای با رعایت پروتکل های بهداشتی در حیاط این مسجد برقرار است. حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی امین که به گفته خودش به دلیل اینکه هر سال در چندین مناسبت در محله شکوفه تهران منبر دارد، برای اقامه نماز به مسجد فاطمیه می رود، کار اهالی این مسجد در پذیرایی با یک لیوان چای و یک عدد خرما کار جالبی است که موجب شده بسیاری از کسبه و ساکنان محله شکوفه به این مسجد بیایند و هر شب جنب و جوش خاصی به ویژه با حضور کودکان و نوجوانان در مسجد فاطمیه برپا می شود.

 

روایت یک منبری از حال و هوای مسجد فاطمیه

این خطیب دینی اضافه کرد: مسجد فاطمیه ضمنا هر شب میزبان چند صد نفر نمازگزار است و نکته جالب این است که میزان استقبال اهالی این خانه خدا از سخنرانی خطبای دینی نیز بسیار بالا است شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که معمولا منبری ها در موضوعات روز در مسجد فاطمیه سخنرانی می کنند. در مجموع می توان این مسجد را در جذب مردم و تبلیغ دین بسیار موفق و الگوی خوبی برای سایر مساجد در رسیدن به شاخص های مسجد تراز انقلاب اسلامی و جذب نسل جوان معرفی کرد.

 

ابتکار جالب در متحدالشکل شدن سوگواران 

از جمله ابتکاران جالب در مسجد فاطمیه این است که حدود ۳۰ دست پیراهن مشکی در شبستان آن قرار داده شده تا هر کس در مجلس عزای آل الله(ع) شرکت می کند در صورت نداشتن لباس مشکی، بتواند یکی از این لباس ها را برتن کند. نعمتی در این خصوص گفت: یک دست و متحدالشکل شدن مردم در مجالس شکوه بیشتری دارد بر همین اساس چند سال پیش با پیشنهاد مجمع دینی مسجد فاطمیه این کار آغاز شد. این لباس ها پس از هر بار استفاده شستشو و اتو و سپس در کاور مخصوص در ابتدای ورودی شبستان مسجد فاطمیه قرار داده می شوند.

 

مسجد فاطمیه به دلیل رونق حضور مردم، همکاری مطلوب و مستمری نیز با مجموعه های قرآنی دارد و بر همین اساس محفل انس با قرآن با همکاری شهرداری منطقه 14 تهران، هر دو ماه یک بار با حضور قاریان برجسته و ممتاز ایرانی و خارجی در این خانه خدا برگزار می شود. محمدحسن موحدی، حامد شاکرنژاد، کریم منصوری و مجتبی پرویزی از جمله قاریان حاضر در این محافل هستند.

 

پایان پیام/

(چهارشنبه ۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۳۵
https://news.masjed.ir/u/yrk
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید