سه شنبه / ۱۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۰۹
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام با تجربه محله استاد معین:

امام جماعت باید به‌روز باشد

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا کافی‌امامی معتقد است: سطح آگاهی و اطلاعات مردم با گذشته قابل مقایسه نیست، آنها به مسائل سیاسی و اجتماعی اشراف دارند و به همین دلیل است که؛ امام جماعت باید به روز باشد.

(سه شنبه ۱۸ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۵۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت‌‎الاسلام و المسلمین «محمدرضا کافی‌امامی» امام جماعت «مسجد فاطمه الزهراء(سلام‌الله‌علیها)» در خیابان استاد معین، از ائمه جماعات با تجربه این محله است. او برای جذب نوجوانان و حفظ کرامت آنها، روشی منحصر به فرد دارد. وی با اینکه یک امام قدیمی است، اما شرایط روز را به خوبی می‌شناسد و در فضای مجازی هم فعال است. در گفت‌وگوی پیش رو با او، با فعالیت‌های این امام باتجربه و مسجدش بیشتر آشنا می‌شویم.

شما سالهاست امام جماعت هستید و مسجد شما همیشه مملو از نوجوانانی است که در وعده‌های مختلف در نماز جماعت حاضر می‌شوند. به نظر شما رمز موفقیت یک امام جماعت چیست؟

یکی از مهمترین عوامل و رموز موفقیت یک امام جماعت این است که؛ همیشه قبل از نماز جماعت و بعد از آن در مسجد حضور داشته باشد. اینکه مردم بدانند امام جماعت قبل از نماز و بعد از نماز در مسجد حاضر است، باعث می‌شود که مردم کارها و مشکلات و مسائل خود را در ساعاتی که امام در مسجد حضور دارد به او بگویند. در واقع باید امام در دسترس مردم باشد.

متاسفانه اکنون برخی از ائمه جماعات به دلیل اشتغال کاری، فرصت حضور در مسجد را به این شکل پیدا نمی‌کنند. به هر حال صِرفِ نماز خواندن و رفتن هنر نیست.

دوم اینکه؛ ارتباط امام جماعت باید با مردم خوب باشد. امام محله باید در مراسم شادی و غم اهالی شرکت کند. به خصوص در مراسمات ترحیم حضور پیدا کند. حضور در این مراسمات است که باعث می‌شود مردم احساس کنند امام محله از خودشان است. امام جماعت باید مردم را از خود بداند تا مردم هم او را از خود بدانند.

سوم اینکه؛ امام جماعت باید به روز باشد. اکنون سطح آگاهی و اطلاعات مردم با گذشته قابل مقایسه نیست. آنها از مسائل روز سیاسی اجتماعی به خوبی اطلاع دارند. اکنون به دلیل گستردگی و در دسترس بودن فضای مجازی از کوچک تا بزرگ، نسبت به مسائل روز اشراف دارند. در چنین شرایطی باید امام جماعت اطلاعاتی به‌روز داشته و در مورد مسائل مختلف مطالعه داشته باشد.

او باید بتواند به شبهات و سوالاتی که از او پرسیده می‌شود، پاسخ دهد. بر همین اساس، من معتقدم امام جماعت باید در فضای مجازی حضور پررنگی داشته باشد. ایجاد سایت برای مسجد، ایجاد گروه های مجازی با نمازگزاران و اهالی، اعلام برنامه های مسجد به مردم و به طور کلی ارتباط مستمر با مردم باعث موفقیت یک امام جماعت در این زمینه خواهد شد.

یک موضوع دیگر این است که برای نیازمندان و فقرا که به او مراجعه می کنند، منشأ خیر باشد.

در مسأله جهاد تبیین یک امام جماعت باید چگونه عمل کند؟

اینکه عرض کردم یک امام جماعت باید به‌روز باشد در اینجا خود را نشان می‌دهد، امام جماعت باید بداند رهبر معظم انقلاب در دیدارها و سخنرانی‌ها چه مسائلی را بیان و بر چه کلیدواژه‌هایی تاکید می کنند.

برای تبیین مسائل برای مردم و اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هیچ کسی بهتر از روحانیت و امامان جماعت مساجد نیست.

 یکی از مهم ترین اطلاعاتِ روز شنیدن سخنرانی‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالعه آنها است.

اکنون کار اصلی دشمن تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی است که دائماً در حال علم کردنِ نقاط ضعف ما است. ما باید برعکس دشمن عمل کنیم. باید نقاط قوت و پیشرفت‌های کشورمان را بیان کنیم. ما باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم بازگو کنیم. یکی از مصادیق امر به معروف نیز همین است.  

اگر خودمان افتخارات نظام اسلامی را بیان نکنیم، دشمن در جایی دیگر آن را با تحریف نموده و همه جا خواهد گفت. ما باید دستاوردهای چهار دهه انقلاب اسلامی را برای مردم و خصوصاً نسل جوان تبیین کنیم و چه کسی بهتر از امام جماعت؟

از فعالیت‌های مسجد فاطمةالزهرا(سلام الله علیها) هم برای ما بگویید.

یکی از کارهای مهمِ مسجد فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) امور خیریه‌ است. بطوریکه بارها در مسجد اعلام کردیم و می‌کنیم که نیازمندان را به مسجد معرفی نمایید. همچنین بارها از جمله در نماز عید فطر اعلام کرده‌ام که اگر کسی در محل کسالت دارد و ما از آن بی خبریم به ما اطلاع دهید.

عیادت از بیماران یکی از کارهای نیک و روحیه بخش است که امام جماعت باید به آن توجه ویژه داشته باشد. ما همواره جویای حال اهالی هستیم و اگر خدای نخواسته برایشان کسالتی به وجود آید حتماً به ملاقات آنها می رویم.

همچنین یکی از کارهای مهم یک امام جماعت این است که همسایگان مسجد را دریابد. به هر حال آنها که در همسایگی مسجد هستند ممکن است به دلیل نزدیکی با مسجد زحمت و اذیتهایی برایشان ایجاد شود، لذا این وظیفه امام جماعت است که آنها را دریابد و اگر مشکلی به وجود آمد از آنها دلجویی کند.

یک کار مهم و به عبارتی مهمترین کاری که یک امام جماعت باید در مسجد انجام دهد، جذب نسل جوان، به خصوص کودکان و دیدن و شنیدن آنها است.

اگر به صورت سرزده وارد «مسجد فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)» شوید، خواهید دید کودکان و نوجوانان در جای‌جای مسجد حضور دارند. لذا برای مسجدی نگهداشتن آنها، باید آنها را تحویل گرفت. من خودم آنها را به صف اول نماز دعوت کردم، گاهی نسبت به این مسئله اعتراض می‌شد که من گفتم؛ اتصال شما از پشت سر امام جماعت است، در حالیکه آنها در کنار من هستند. معمولاً خود آنها تکبیر می‌گویند و در فعالیت های مسجد حضوری داوطلبانه و پررنگ دارند.

همواره سعی می کنم آنها را به نماز جماعت تشویق کنم. معمولاً کودکانی را که در حال بازی هستند به حضور در مسجد خواندن نماز تشویق می کنم.

(سه شنبه ۱۸ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۵۱
https://news.masjed.ir/u/ynl
9
8
7
6
5
4
3
2
1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید