چهارشنبه / ۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۰۲
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت الاسلام هادی فلاح:

امام جماعت، امام همه محله است

امام جماعت مسجد امام صادق(علیه السلام) می‌گوید: ممکن است برخی در مسجد مخالف و یا منتقد باشند و یک فضای چندقطبی و یا قومی _ قبیله‌ای بوجود بیاورند، اما امام جماعتی موفق است که همه اینها را زیر چتر مسجد گرد هم بیاورد.

(چهارشنبه ۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۲:۱۹
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد جامع روستای حصارک» از مساجد محوری عملیات «محله محور مسجد پایه» و همچنین یک مسجد موفق در مواجهه و کاستن آسیب‌های اجتماعی در این روستا است. البته این روستا اکنون به تهران متصل شده و یکی از محله های تهران محسوب می شود ولی بافت جمعیتی و جغرافیای آن تغییر زیادی نکرده است. حجت‌الاسلام «هادی فلاح» تا چندی پیش امام جماعت این مسجد بود و هنوز هم به نوعی با این مسجد ارتباط دارد. او اکنون امامت «مسجد امام صادق(علیه‌السلام)» در صادقیه، که یک مسجد محوری است را برعهده دارد. در گفت و گوی پیش رو با این امام جماعت جوان، ویژگی‌های امام جماعت موفق، لزوم و چگونگی «جهاد تبیین» در مسجد و فعالیت‌های «مسجد جامع حصارک» را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

 

با توجه به اینکه حضرتعالی تا چند ماه پیش امام جماعت مسجد جامع حصارک بودید راجع به پیشینه آن مسجد قدیمی کمی برایمان بگویید.
 
مسجد جامع روستای حصارک بر اساس نقل قول اهالی، حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. همچنین خود روستای حصارک هم از محله‌های قدیمی و از اولین سکونتگاه‌های تهران در کوهپایه توچال است که اکنون به شهر تهران متصل شده است.
 
آن مسجد ویژگی های خاص خودش را دارد. قطعاً شما در باب مدیریت مسجد در منطقه ای مثل حصارک تجربه های خوبی دارید، بر همین اساس بفرمایید که یک امام جماعت موفق چه کسی است؟
 
آن چیزی که مشخص است و اصل اولیه در امامت مسجد است و همه جا هم جواب می‌دهد، چه پایین شهر و چه بالای شهر، چه روستا چه شهرک، اصلِ مهمِ «مردم‌داری» است. امام جماعت نباید خود را جدای از مردم بداند. رابطه او با اهالی محل باید مثل رابطه در یک خانواده باشد. اگر مردم نتوانند با امام جماعت و امام محله خود ارتباط برقرار کنند، آن امام جماعت دیگر موفق نخواهد شد.
 
امام جماعتی می‌تواند کارهای مسجد را با موفقیت پیش ببرد که مردم با او راحت باشند، با او در ارتباط باشند و درد دل‌های خود را به او بگویند.

 

 یکی از موانع موفقیت امام مسجد این است که؛ فقط به وقت نماز و برای اقامه آن در مسجد حاضر شود. فاصله منزل من با «مسجد جامع حصارک» به لحاظ زمانی ۵ دقیقه بیشتر نبود. اما من یک ساعت و نیم قبل از نماز به راه می افتادم و دقایقی قبل از اذان به مسجد می‌رسیدم. دلیل طولانی شدن این مسیر ۵ دقیقه‌ای ارتباط با اهالی، احوالپرسی با آنها گفتگو و شنیدن حرف‌هایشان بود.

 
البته ارتباط ما دیگر به یک ارتباط دوستانه و خانوادگی تبدیل شده بود و ما همه‌باهم یک خانواده مسجدی تشکیل داده بودیم. گفتن این نکته ضروری است که؛ همیشه همه موافق نیستند، ممکن است برخی مخالف و یا منتقد باشند و یک فضای چندقطبی و یا قومی _ قبیله‌ای بوجود بیاورند. اما امام جماعتی موفق است که همه اینها را زیر چتر مسجد گرد هم بیاورد و ارتباطش با آنها باعث جناح‌داری تشدید چند قطبی نشود. به عنوان مثال؛ اگر یک امام جماعت در چنین فضایی طرف یکی از گروه‌ها را بگیرد سایر گروه‌ها در مقابل او قرار خواهند گرفت.

 

 یکی از دلایلی که حضرت آقا، مقام معظم رهبری(مدضله العالی)، موفق هستند این است که همه افراد و جناح‌ها را کنار خود نگه می‌دارند. با اینکه انتقادات خود را بیان می فرمایند، اما جناح‌های مختلف ایشان را قبول دارند و از مدیریت و رهبری ایشان تعریف می‌کنند. چون ایشان رهبر همه جامعه هستند. با نگاه به این سیره‌ی رهبر معظم انقلاب، امام جماعت هم باید در مسجد همه افراد و گروه‌ها با سلایق مختلف را حفظ کند و زیر سقف مسجد منسجم و متحد نماید، زیرا او امام همه‌ی محله است.

 
رفتار خوب و مردمی یک امام جماعت به نوعی «جهاد تبیین» است. این رفتار می تواند در مواردی از قضاوت‌های اشتباه مردم نسبت به روحانیت جلوگیری کند، نظر شما در این رابطه چیست؟

 

به طور کلی یکی از دلایلی که مردم به اصل روحانیت و به عموم آنها انتقاد جدی ندارند(البته ممکن است مواردی وجود داشته باشد)، این است که؛ عموم آنها در جاهای مختلف با مردم هستند و مثل آنها زندگی می‌کنند. حتی اگر قضاوت اشتباهی در یک جمع صورت بگیرد چه بسا نمازگزارانی که بگویند؛ امام محله ما ساده زیست است و همواره کنار ماست.
 
مردم زندگی ساده طلبه‌ها را می‌بینند، چه در کسوت امام جماعت و چه در سایر منصب‌ها! لذا بسیاری از آنها از نسبت دادن کوتاهی‌ها و نقاط ضعف به طلبه‌ها پرهیز می‌کنند.

 

به نظر شما، جهاد تبیین در مسجد اصولاً چگونه باید انجام شود؟

 

هر رده سنی اقتضائات خاص و قدرت هضم خود را دارد. قطعاً آن چیزی که به بزرگترها قرار است بگوییم که زمان طاغوت را درک کرده‌اند، با آن چیزی که قرار است به نسل جوان بگوییم، که حتی جنگ را هم ندیده‌اند، بسیار متفاوت است. همانطور که دکتر برای بزرگسال و خردسال نسخه جداگانه‌ای می نویسد، ما هم باید در این امر، اقتضائات نسل جوان و بزرگترها را در نظر بگیریم.
 
شب های محرم که ما اکنون آنها را پشت سر می‌گذاریم، فرصتی است تا در سخنرانی‌ها با بهره از قیام امام حسین(علیه‌السلام)، مسائل و آسیب‌های جامعه امروز را تبیین کنیم. قطعاً دامنه روشنگری این قیام به حدی هست که هم برای نسل جوان مفید باشد و هم برای مسن‌ترها.
 
روشنگری و تبیین باید طوری باشد که در ذهن مخاطب این شائبه ایجاد نشود که او چون گوینده خودش امام جماعت است و منتسب به حکومت، از شرایط فعلی دفاع می‌کند! امام جماعت باید یک سیر منطقی برای تبیین، با توجه به اقتضائات سنی مخاطبان در نظر بگیرد. قطعاً قیاس شرایط قبل از انقلاب با شرایط کنونی، در تبیین مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

تعدادی از فعالیتهای شاخص «مسجد جامع حصارک» که تا چند ماه پیش آنجا بودید و یا «مسجد امام جعفر صادق(علیه‌السلام)» را بفرمایید.

 

یکی از اولین کار ها و مهمترین آنها، تجدید بنای مسجد و زیباسازی آن بود. نمای مسجد بسیار قدیمی بود و وجهه زیبایی نداشت. حدود یک سال پیش قریب به نیم میلیارد تومان برای این امر هزینه شد. این کار سهم بسزایی در افزایش نمازگزاران آن مسجد داشت. بسیاری از نمازگزاران از نشستن در مسجد لذت می‌برند.
 یک موسسه خیریه با نام «موسسه خیریه دستان آسمانی حصارک» که زیر نظر مستقیم وزارت کشور است، تاسیس نمودیم. منطقه حصارک در حاشیه تهران است و ما عمده‌ی امور خیریه را به همان منطقه اختصاص دادیم. با شیوع بیماری کرونا بسته‌های معیشتی و غذای گرم بین نیازمندان توزیع می‌کردیم.
 
ذبح ماهیانه قربانی و تهیه جهیزیه از دیگر فعالیت‌های «موسسه خیریه دستان آسمانی حصارک» است‌.
 
برگزاری مفصل جشن های ملی و مذهبی، کلاس‌های آموزش فوتبال برای نوجوانان و ثبت هیئت محلی به همت جوانان مسجد هم از فعالیت‌های اجتماعی ما در مسجد حصارک است.

در آینده راجع به مسجد امام صادق(علیه‌السلام) هم با شما گفت و گو خواهیم داشت، در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
 
از مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر نهادهای مسجدی تقاضا دارم؛ مساجد موفق را رصد و حمایت کنند تا بتوانند کارهای بیشتری انجام دهند.

 

انتهای پیام/

 

(چهارشنبه ۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۲:۱۹
https://news.masjed.ir/u/ymj
مسجد امام صادق(ع) صادقیه
مسجد امام صادق(ع) صادقیه
مسجد امام صادق(ع) صادقیه
مسجد جامع حصارک، دیدار با خانواده شهدا
مسجد امام صادق(ع) صادقیه
مسجد جامع حصارک
مسجد امام صادق(ع) صادقیه
مسجد جامع حصارک
مسجد جامع حصارک
مسجد جامع حصارک
مسجد جامع حصارک
مسجد جامع حصارک
مسجد جامع حصارک
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید