چهارشنبه / ۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۸۴
گزارشگر : جلال حیران نیا
یک عضو هیئت علمی دانشگاه بررسی کرد؛

افزایش سلامت روان با حضور منظم در مسجد

محمودی با بیان اینکه افرادی که به صورت منظم در مساجد حضور دارند، از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند، گفت: بررسی‌های میدانی و مطالعات موردی نشان دهنده ارتباط مستقیم و معنادار میان سلامت روان و حضور در اماکن مذهبی به ویژه مساجد است.

(چهارشنبه ۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۱:۵۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «عباس محمودی» در گفت‌ و‌ گو با خبرگزاری شبستان با بیان اینکه متخصصان، بهداشت روان را سلامت هیجانی و روانشناختی معرفی می کنند، اظهار کرد: یعنی فرد بتواند از توانایی های ذهنی و فکری خود استفاده کند، در جامعه عملکرد مطلوب داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره‌اش را برآورده سازد؛ این بهداشتی است که  اسلام تامین آن را در گروی ارتباط با خداوند می داند بنابر این، هر قدر فردی با خداوند انس بیشتری داشته باشد، بهداشت روان بیشتری خواهد داشت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: در این میان، مسجد بهترین مکان برای ارتباط و انس با معبود است و بر همین اساس مردم با حضور در مسجد در سایه بهترین نوع از آرامش روانی قرار می گیرند و سلامت روح و ذهن‌شان از این طریق تضمین می شود.

 

وی تصریح کرد: معماری مساجد از مهم ترین عوامل الهام آرامش‌ است لذا هر قدر سازندگان در طراحی یک مسجد به معماری آن توجه کنند، به تامین بهداشت روانی آنها که در مساجد حضور می یابند، کمک می شود.

 

محمودی ادامه داد: شخصا افتخار خدمت به نمازگزاران در یکی از مساجد جنوب تهران را دارم و مراجعان را به صورت رایگان ویزیت می کنم؛ با این تجربه شخصی دریافته ام افرادی که به صورت منظم در مساجد حضور دارند، از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند.

 

وی تاکید کرد: بررسی های میدانی و مطالعات موردی نیز در ایران و بسیاری از کشورها، نشان دهنده ارتباط مستقیم و معنادار میان سلامت روان و حضور در اماکن مذهبی همچون مساجد است. لذا اگر حکومتی مردم را به حضور بیشتر در چنین مکان هایی تشویق و ترغیب کند، کمتر هزینه های مربوط به درمان اختلالات روانی و مشکلات روحی را متحمل می شود.

 

محمودی در پایان خاطرنشان کرد: استادان و دانشجویان مقاطع تحصلات تکمیلی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز پژوهش های علمی زیادی درباره نقش معنویت در ارتقای سلامت روان انجام داده اند، مهم آنکه همه این تحقیقات از نقش موثر و مستقیم انجام عبادات مذهبی در کاهش ابتلا به بیماری های روحی و روانی حکایت دارند.

 

پایان پیام/
(چهارشنبه ۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۱:۵۳
https://news.masjed.ir/u/yk6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید