شنبه / ۱ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۷۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
در نشست ائمه جماعات مساجد مطرح شد

تاکید ائمه‌جماعات بر توسعه مسجدمحور محلات

تبیین سبک زندگی حسینی در مجالس سوگواری‌، ایجاد بستر حضور حداکثری هیئت‌ها در مساجد و محوریت یافتن مساجد در برگزاری جلسات محرم حسینی از جمله مباحث موردتاکید در نشست ائمه جماعات مساجد بود.

(شنبه ۱ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۱:۱۳
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، نشست ائمه جماعات مساجد، امروز (چهارشنبه، ۲۹ تیرماه)‌در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) واقع در (تهران، خیابان شهید حداد عادل) برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «محمدابراهیم» در این نشست با تاکید بر برگزاری منظم نشست ائمه جماعات مساجد گفت: اکنون که حدود 10 روز به شروع ماه محرم مانده است، فرصت خوبی است تا هم اندیشی در زمینه برنامه های مساجد به مناسبت سوگواری ایام شهادت امام حسین (ع) صورت گیرد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: باید تلاش حداکثری صورت گیرد تا مجالس حسینی در مساجد با بصیرت افزایی، ترویج سبک زندگی حسینی و ارتقای معرفت مردم نسبت به حقیقت عاشورا برگزار شود.

 

وی اضافه کرد: مرکز رسیدگی به مساجد تلاش خود را به کار بسته است تا بسته های فرهنگی، تبلیغی و محتوایی لازم را در اختیار مساجد به مناسبت محرم قرار دهد؛ به همین مناسبت معاونت ها و نواحی این مرکز بسته های مرتبط را تهیه کرده اند و در اختیار مساجد قرار می دهند.

 

مبرهن ادامه داد: تلاش مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که با همکاری نهادهای مربوطه و حضور حداکثری مبلغان از ظرفیت مجالس حسینی در مساجد استان تهران استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: ائمه جماعات مساجد باید از ظرفیت نیروهای جوان و بسیجی برای برگزاری ایمن و سالم مجالس حسینی در ماه محرم استفاده کنند. در این زمینه از هم اکنون اقلام بهداشتی همچون ماسک و مواد ضد عفونی کننده تهیه شود.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «سید محمدرضا علم الهدی» نیز در این نشست با بیان اینکه اگر می خواهیم موضوع محرم و قیام عاشورای امام حسین (ع) را به خوبی به مردم بشناسانیم باید ابتدا اهمیت ولایت امیرالمومنین(ع) را برای آنان به خوبی تبیین کنیم، گفت: ما هرچه داریم از علی ابن ابیطالب(ع) و ائمه اطهار (ع) است، بنابراین ضمن اینکه باید برنامه ریزی خوبی برای محرم داشته باشیم، باید ابتدا مناسبت های دهه آخر ماه ذی الحجه به ویژه مباهله را به خوبی معرفی کنیم.

 

تولیت حوزه علمیه امام القائم (عج) و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد:  این یک حقیقت است که چون مردم صدر اسلام درک خوبی از حقیقت غدیر و ولایت اهل بیت (ع) نداشتند، نسبت به امام زمان خود کوتاهی کرده و فاجعه کربلا رخ داد. در واقع نهضت عاشورا برای برگرداندن جامعه به حقانیت الهی شکل گرفت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مساجد باید محرم را به فرصت ترویج معرفت مردم نسبت به اولیای الهی تبدیل کنند، ابراز کرد: اکنون نیز اگر ما درک خوبی نسبت به وظیفه خود در قبال ولایت فقیه نداشته باشیم، هر زمان باید منتظر باشیم تا دشمن برای ما عاشورایی دیگر رقم بزند.

 

حجت الاسلام علم الهدی در ادامه با بیان اینکه کار خوبی از سوی بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی و چند دستگاه و نهاد دیگر برای گسترش فرهنگ امام محله شکل گرفته است، گفت: این کار خوب باید از سوی همه دستگاه ها به ویژه مرکز رسیدگی به امور مساجد مورد حمایت قرار گیرد تا همچون گذشته شاهد نقش حداکثری ائمه جماعات مساجد در همه امور یک محله و یک روستا باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین «جواد طوبایی» در ادامه این نشست با بیان اینکه متاسفانه نقش مساجد در برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) گاهی کمرنگ می شود، گفت: تقاضای ما از مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که از طریق رایزنی با سازمان تبلیغات اسلامی زمینه ساز حضور حداکثری هیئت های مذهبی در مساجد شود.

 

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان شهید حداد عادل تهران ادامه داد: برپایی ایستگاه های صلواتی و تکیه ها و برگزاری مجالس روضه های خانگی هر کدام به نوبه خود ارزشمند و مفید هستند اما بهتر است مجالس مذهبی به ویژه در ماه محرم و صفر با اولویت مساجد برگزار شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه همه ما امیدواریم با گسترش طرح امام محله و توسعه طرح مسجدمحوری محلات نقش مساجد بیش از پیش تقویت شود، گفت: در این زمینه نیز مرکز رسیدگی به امور مساجد نقش مهمی دارد و قطعا سازمان تبلیغات اسلامی و هر نهاد دیگری که در حوزه فرهنگ دینی به تعظیم شعائر مذهبی فعالیت دارد، نقش مهمی می تواند ایفا کند.

 

طوبایی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه با افزایش شیوع کرونا این احتمال می رود که مجالس حسینی کمرنگ شود، گفت: امیدواریم اهالی مساجد با عمل به توصیه ها و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامتی مردم زمینه برگزاری هرچه باشکوه تر مجالس عزاداری در ماه محرم و صفر را فراهم کنند.

 

پایان پیام/
(شنبه ۱ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۱:۱۳
https://news.masjed.ir/u/yid
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید