چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۶۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
دبیر شبکه ملی وارثون بیان کرد

ارتباط مسجد و تبیین غدیر

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه غدیر روز ابلاغ مدل حکمرانی اسلامی در قالب شبکه امامت است، گفت: رشحه‌ای از نظام و شبکه امامتی که در غدیر رونمایی شد در مسجد با عنوان امام جماعت تبلور دارد؛ بهترین قرارگاه برای شبکه امامت، مسجد است.

(چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۴۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام و المسلمین «حسین جوشقانیان» در گفتگو با شبستان، درباره نقشی که جهاد تبیین می تواند در ارتباط با غدیر و جریان امامت و ولایت ایفا کند، اظهار کرد: فلسفه اصلی غدیر که این همه در قرآن بر آن تاکید شده است، جهاد تبیین است. پیامبر اکرم(ص) به طور قطع می دانستند آنچه خدا برای جانشینی ایشان امر کرده است تا امیرالمومنین(ع) در راس قرار گرفته و دیگران تبعیت کنند، تحقق نمی یابد و توطئه ها و نقشه های بسیار برای غصب آن به کار می رود.

 

دبیر شبکه ملی وارثون ادامه داد: باید بدانیم چرا خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرمود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» ... به بیان دیگر چرا پیامبر(ص) هراس داشتند و سه بار به جبرئیل فرمودند که به خداوند بگو من را از این ابلاغ معاف بدارد؛ پیامبری که در خیبر و احد و بدر و هفتاد و چند جنگی که به ایشان تحکیل شد هراسی نداشتند چرا اینجا دچار هراس شدند؟!

 

این کارشناس و خطیب مذهبی تصریح کرد: ابلاغ و جهاد تبیین و رونمایی و پرده برداری از مدل حکمرانی اسلامی در قالب شبکه امامت، بر پیامبر(ص) واجب بود. حضرت رسول(ص) این کار را در گوشه و کنار انجام داده بودند در یوم الدار، در انذار عشیره و ... اما در قالب همایشی 120 هزار نفری و همگانی چنین نکرده بودند. لذا رسول خدا(ص) در مقام ابلاغ، رسالت جهاد تبیین داشتند اما از اینکه موفق به این ابلاغ و جهاد نشوند، هراس داشتند.

 

حجت الاسلام جوشقانیان در ادامه ابراز کرد: لذا خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: «وَاللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ»؛ یعنی خدا تو را از شرور و توطئه آنها که می خواهند مانع ابلاغ شوند، حفظ می کند و پیام تمام و کمال خواهد رسید. از این رو، این پیام در هر جای تاریخ می تواند تحقق یابد چنان که امروز در نظام جمهوری اسلامی پرده هایی از آن رونمایی شده است.

 

این استاد حوزه علمیه درباره ارتباط مسجد و جهاد تبیین با محوریت غدیر تاکید کرد: کانون و پایگاه اصلی این جهاد مساجد هستند یعنی وجه و رشحه‌ای از نظام و شبکه امامتی که در غدیر رونمایی شد در مسجد با عنوان امام جماعت تبلور دارد؛ چنان که امام مسجد، امام محله و منطقه است و باید هر قصه و غصه ای را برای افراد در اطراف مسجد رخ می دهد، بداند و درصدد رفع آنها بربیاید.

 

وی ادامه داد: در مواسات، در خدمت رسانی، در ارتقای مادی و معنوی و تربیت امام مسجد با الهام از مکتب غدیر و عاشورا و اهل بیت(ع) اثرگذار باشد و مشکلات و گره ها را باز کند.

 

مسجد بهترین قرارگاه برای شبکه امامت است

حجت الاسلام جوشقانیان درباره برکات جهاد تبیین در موضوع غدیر و در بستر مساجد، ابراز کرد: شبکه امامت نیازمند قرارگاهی است که بتواند صفوف مامومین را در جامعه اسلامی و صفوف مومنین در جامعه ایمانی را منظم کنند که بهترین قرارگاه برای شبکه امامت، مسجد است.

 

برخی از مساجد واقعا تراز هستند

این کارشناس و خطیب مذهبی تاکید کرد: اگر جهاد تبیین در مساجد شکل بگیرد آنگاه است که آسیب ها یکی پس از دیگری برطرف شده، مستعدترین جوانان در محلات بواسطه امام محله شناسایی و جایابی می شوند، مشکلات شناخته شده و راه علاج آنها بررسی و طی می شود. برخی از مساجد ما جداً تراز هستند و نگاه حکمرانی اسلامی در آنها به زیبایی تمام دنبال شده و تحقق یافته است چنان که از یکسو شاهد شکوفایی استعدادها و از سوی دیگر رفع مشکلات بواسطه آنها هستیم.

 

وی درباره اهتمام مساجد به اطعام غدیر و برکات آن، بیان کرد: اعتقاد ما بر آن است که دین هم پاسخگوی نیازهای مادی ما است و هم رافع نیازهای معنوی ما؛ اینکه دین ما به اکمال و اتمام رسیده یعنی همه نیازهای مادی و معنوی ما را مرتفع می کند. سراسر دین ما متاثر از روح اجتماعی است چراکه انسان از ماده انس است و نمی تواند منهای دیگران زندگی کند.

 

حجت الاسلام جوشقانیان افزود: اگر می خواهیم در فضای انس زندگی کنیم باید نسبت به نیازهای برادران دینی‌مان دغدغه‌مند باشیم نه بی تفاوت. مسجد به عنوان پایگاه بسیار قوی می تواند برای تشکل ها و حوزه های اجتماعی برنامه ریزی و امدادرسانی کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظام امامت برای پیامبر(ص) و ائمه(ع) و رهبران وظیفه ای برای رسیدگی به محرومان وجود دارد و از دلایل جهنمی شدن بسیاری از مردم آن است که نسبت به محرومان توده جامعه بی تفاوت بوده اند!! ... در این میان مسجد بهترین قرارگاه برای زدودن فقر و تبعیض و شکاف طبقاتی است که از طرقی همچون اطعام غدیر و کمک های مومنانه نسبت به آن اقدام می کند.

 

پایان پیام/
(چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۴۱
https://news.masjed.ir/u/yhl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید