سه شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۶۵
گزارشگر : حجت الله ذاکر
یک امام جماعت با تجربه مطرح کرد:

لزوم تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در مساجد

حجت الاسلام موسوی نژاد: ما وظیفه داریم نسل جوان را طوری با انقلاب، آرمانها و نحوه به ثمر رسیدن آن آشنا نماییم که احساس کنند در متن انقلاب هستند. در غیر اینصورت آن را با روایت دیگری از بیگانه و دشمن دریافت می‌کنند.

(سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱) ۱۲:۵۶

به گزاش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام «سید محمدرضا موسوی نژاد» سی سال است که امامتِ «مسجدجامع حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» را در محله خانی‌آباد شمالی عهده‌دار است. او تجربیات ارزنده‌ای از امامتِ این مسجد دارد. وی در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد، بخشی از تجربیاتِ خود را با ما در میان گذاشت. همچنین توضیح داد که؛ یک امام جماعت چه مسائلی را در «جهاد تبیین» باید مدنظر داشته باشد. در ادامه این گفت و گو را می‌خوانید.

در نظر حضرتعالی یک امام جماعت موفق کیست؟

یک امام جماعت موفق باید در وهله اول منظم باشد و اولویت همه کارهایش مسجد باشد. بر اساس تجربه سی ساله در امامت جماعت می گویم؛ اگر اولویت یک امام جماعت مسجد نباشد، موفق نخواهد شد.

ویژگی مهم دیگر برای یکی امام جماعت، «خوش خلقی و خوش قولی» است. او باید نسبت به حرف خودش و دیگران احساس مسئولیت نماید. اگر نمازگزاری غائب بود احوال او را جویا باشد. به هر حال نمازگزاران باید احساس کنند در مسجد دیده می‌شوند. لذا امام جماعت باید از حالِ اهل محل با خبر باشد.

چند فعالیت شاخص مسجد خود را برای ما بگویید.

من در طول سی سال گذشته هرشب بین نماز یک حدیث و یک مسأله در طول پنج دقیقه بیان می‌کنم. حضور پرشور نمازگزان در مسجد را نیز در همین امر می‌دانم. بطوریکه اگر یک شب بین دو نماز مطلبی گفته نشود، مردم گلایه می‌کنند. بسیاری از اهالی به خاطر شنیدن حدیث و احکام به طور منظم در نماز جماعت شرکت می‌کنند.

همچنین نظم و نظافت مسجد، منظم بودن امام جماعت و خادم هم در حضور اهل محل در مسجد تأثیر به سزایی دارد.

محفل قرآنی هم در مسجد برگزار می‌کنیم که مردم استقبال کم نظیری از آن دارند. البته همه‌گیری کرونا در برگزاری تأثیراتی داشت ولی اکنون مقدمات برگزاری مجدد آن فراهم شده و در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

شما گفتید؛ سی سال امام جماعت مسجد ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) خانی‌آباد هستید. قطعاً تجربیات ارزنده و بسیاری دارید. به نظر حضرتعالی راز جذب قشر نوجوان و جوان و حفظ آنها در مسجد چیست؟

مهمترین مسأله برخورد امام جماعت با نوجوانان و جوانان است. همچنین این قشر به اولین مواجهه اهمیت فراوانی می‌دهند. اگر آنها در برخورد اول به این نتیجه برسند که امام جماعت یک انسان خوش برخورد و با اخلاق است، باز هم به مسجد می‌آیند و به تدریج مسجدی می‌شوند. امام جماعت نیز باید همواره احوالپرس آنها باشد. امام محله باید حرف جوان‌ها را بشنود و برای رفع دغدغه آنها پیش قدم شود. این مسأله بسیار مهم است!

به نظر شما لزوم «جهاد تبیین» در مسجد چیست؟

یکی از مهمترین کارها در «جهاد تبیین»، تبیین «اصل انقلاب» و لزوم آن در آن برهه زمانی برای نسل جدید است. نسل جوان باید اصل انقلاب و اهداف آن را بشناسد. ما وظیفه داریم آنها را طوری با انقلاب‌، آرمانها و نحوه به ثمر رسیدن آن آشنا نماییم که احساس کنند در متن انقلاب هستند. در غیر اینصورت آن را با روایت دیگری از بیگانه و دشمن دریافت می‌کنند.

اگر اهداف انقلاب برای نسل جوان تبین شود، آنها خود را نسبت به حفظ انقلاب و اهداف آن مسئول خواهند دانست. همچنین نسل جدید باید  «اصل ولایت فیه» و لزوم آن را در جامعه اسلامی بداند. این وظیفه ماست که در مسجد این امور را تبیین کنیم.

اگر نسل جوان اصل و حقیقت «انقلاب اسلامی» و «ولایت فقیه» را بشناسد، قطعاَ جذب انقلاب خواهد شد و آن را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام/

(سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱) ۱۲:۵۶
https://news.masjed.ir/u/yha
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید