سه شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۶۴
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت‌الاسلام نظری منفرد مطرح کرد؛

گره‌گشایی، لازمه نهضت بازگشت به مسجد

یک خطیب مذهبی ایجاد جاذبه را عاملی مهم در نهضت بازگشت به مسجد دانست و گفت: اگر کارکردهای اصلی مسجد احیاء و تقویت شود و مساجد محل گره‌گشایی از مشکلات مردم باشند، این نهضت محقق می‌شود.

(سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۵۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام و المسلمین «علی نظری منفرد»، در گفت و گو با شبستان با تاکید بر توجه خطبا و ائمه جماعات به موضوع جهاد تبیین، اظهار کرد: جهاد تبیین باید در سه عرصه اعتقادات و دین، اخلاق و احکام رخ دهد و در تبیین آن ائمه جماعات، خطبا و اهل منبر نقش قابل توجهی دارند.

 

این خطیب و کارشناس حوزه دین بر لزوم بهره گیری از ابزار هنر و تهیه فیلم های اثرگذار برای تبیین دستاوردها و توجه به مقوله جهاد تبیین تاکید کرد و گفت: امروز باید ائمه جماعات و اهل منبر برای جهاد تبیین، در عرصه فضای مجازی حضور پررنگی داشته باشند و حقایق دین را تبلیغ کنند.

 

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قرآن کریم بر اهتمام به موضوع جهاد تبیین تاکید شده است، تصریح کرد: خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه احزاب می فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند». این آیه ثابت می کند که در عرصه ها و حوزه های گوناگون اهل منبر باید مبین باشند و به روشنگری مردم بپردازند، چراکه دشمن درصدد تخریب و تنزل افکار، اعتقاد و ایمان مردم است و تلاش می کند که خودباوری و اتکا را از جوانان بگیرد.

 

وی با اشاره به الزامات تحقق نهضت بازگشت به مسجد، گفت: مسجد مکانی مقدس برای ارتقای معنویت انسان است و در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه هم آمده است: «فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ، در آن مسجد(قبا) مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‌دارد.» وقتی معارف دین در مسجد برای مردم تبیین شود و مردم به باورهای لازم برسند، معنویت مسجد روح آنها را پاک می کند و به طور قطع مردم سعی می کنند از این مکان مقدس بهره برداری داشته باشند.

 

حجت الاسلام نظری منفرد تاکید کرد: اما وقتی به کارکردهای اصلی مسجد توجه نشود و مسجد پایگاهی برای رسیدگی به مشکلات و مسائل مردم نباشد، حضور مردم در این خانه های مقدس کمرنگ می شود.

 

این خطیب و منبری فراهم کردن جذابیت های مساجد را عاملی مهم در تحقق نهضت بازگشت به مسجد دانست و خاطرنشان کرد: انسان با حضور در مسجد، به آرامش معنوی دست می یابد و چشم، زبان و گوشش نیز مطهر می شود. بنابر این، باید عوامل جذابیت مساجد را برای حضور همه آحاد مردم در این مکان مقدس فراهم کرد.

 

پایان پیام/

(سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۵۲
https://news.masjed.ir/u/yh8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید