چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۵۵
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در گفت و گو با یک امام جماعت بررسی شد

لزوم هم‌اندیشی با خانواده‌ها در برنامه‌های فرهنگی

حجت الاسلام نصری: خانواده‌ها باید با اهداف فرهنگی و تربیتی ما در مسجد برای فرزندانشان آشنا شوند و با ما همکاری کنند، در غیر اینصورت زحماتی که در مسجد برای فرزندشان کشیده می‌شود، هدر خواهد رفت.

(چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱) ۱۰:۲۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد «باب الحوائج(علیه السلام)» به امامت حجت الاسلام «مصطفی نصری»، یکی از مساجد موفق در کهریزک است. یکی از نقاط قوت این مسجد حضور پرشور نوجوانان در آن است. در همین خصوص با حجت الاسلام نصری گفت و گویی انجام دادیم و دلایل موفقیت او را در مدیریت مسجد و ارتباطش با نوجوانان را جویا شده ایم که در ادامه می‌آید.

یک امام جماعت موفق چه ویژگی هایی دارد؟

اگر امام جماعت تنها امام مسجد باشد و فقط به محیط مسجد بیاندیشد، آنقدری که شاید نمی‌تواند رشد داشته باشد. اگر هدف یک امام جماعت این باشد که برای یک محله و منطقه، هدف و برنامه داشته باشد، می‌تواند یک امام جماعت موفق و محوری محسوب شود.

لذا هدف یک امام جماعت در موفقیت و یا عدم موفقیتش بسیار مهم است. اگر یک امام جماعت موفق اخلاص را هدف و راه و روش خود قرار دهد، و فقط رضایت خدا برایش مهم باشد می‌تواند در مسجد، محله و شکل گیری شخصیت خودش و گروهی که با او همکاری می‌کنند، موفق باشد.

سومین مسئله و یکی از مهمترین آنها، شیوه مدیریت امام جماعت است. اگر شیوه‌ی مدیریت او مدیریت بر دلها باشد، همانطور که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فرموده‌اند و از مبانی مدیریتی امام جماعت هم معرفی شده، این امام موفق خواهد شد و می تواند در منطقه‌ی خود خوش بدرخشد و رشد نماید.

مسجد شما از آن مساجدی است که حضور نوجوانان در آن پرشور است برای جذب آنها و مسجدی نمودن آنها چه کارهایی انجام می‌دهید؟

یکی از کارهایی که به این منظور در مسجد باب الحوائج(علیه السلام) انجام شد ایجاد کانون فرهنگی هنری بود. مدیر کانون مسجد را یک طلبه فرهنگی انتخاب نمودیم و سعی کردیم تفکرِ مذهبی و فرهنگی را محورِ کانون قرار دهیم. البته جذب نوجوانان به کانون هم بر همین محور استوار است.

من در طول مدت امامتم در مساجد دو کانون فرهنگی هنری تاسیس نموده ام، یکی کانون مسجد محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله و سلم) با همین نام و دیگری هم کانون مسجد باب الحوائج(علیه السلام) با همین نام، است. هدف ما از تاسیس کانون فرهنگی هنری در مسجد، مهارت افزایی، ارتقای فرهنگی و همچنین، مهمتر از همه، علاقه‌مند نمودن بچه‌ها به مسئله دین است.

فرهنگ و مهارت افزایی در کانونِ مسجدِ ما با محوریتِ «دین» است. همچنین نگاه کلان ما در مسجد و کانون یک نگاهِ «خانواده محور» است و آنچه که برای رشد مذهبی و ارتقای فرهنگی بچه ها صورت می گیرد، با نگاه تسری به خانواده‌ها است. لذا ما در محله آسیب شناسی کردیم و نوع رفتار خانواده ها با بچه ها را بررسی نمودیم. نگاه ما این است که خانواده ها با اهداف فرهنگی ما برای فرزندانشان آشنا شوند و در راستای رشد فرزندان با ما همکاری کنند. اگر غیر از این باشد، زحماتی که در مسجد برای نوجوانان کشیده می‌شود، هدر خواهد رفت. لذا برای طرح های آموزشی و فرهنگی و برنامه های مختلفی که برای نوجوانان و کودکان در مسجد انجام می‌دهیم، با خانواده‌ها هم اندیشی می‌کنیم.

درباره فعالیت های مسجد باب الحوائج(علیه السلام) بیشتر توضیح دهید.

ما پویشی داشتیم که البته رئیس محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم در مراسم آن حضور داشتند. در این پویش ۵۰۰ بسته ارزاق برای کل منطقه کهریزک تهیه و توزیع کردیم. در این برنامه با دعوت از ائمه جماعاتِ مساجد کهریزک فهرستی از نیازمندان تهیه و بر اساس این فهرست، بسته‌های ارزاق را به امامان جماعت جهت توزیع تحویل دادیم.

مسجد ما یک مسجد محوری است و تاکنون موفقیت های بزرگی به دست آورده که یکی از مهمترین آنها، تهیه و توزیع کمک های مردمی با مشارکت اهالی در سطح منطقه است. مراسم آن تحت پوشش رسانه‌ای دو برنامه «در شهر» و «در استان» قرار گرفت. تمام آنچه که برای نیازمندان در این پویش جمع‌آوری شد متکی به کمک های مردمی بود و از هیچ نهادی مبلغی دریافت نشد. لذا مردمی بودن چنین فعالیت هایی، یکی از موفقیت‌های مسجد ما نیز محسوب می‌شود.

#در مورد جهاد تبیین در مسجد توضیح دهید. اینکه جهاد تبیین در منطقه‌ای مثل کهریزک به چه شکلی باید باشد؟ جهاد تبیین یک بُعد عملی و عملیاتی دارد که همان است که ائمه مساجد انجام می‌دهند و بُعد دیگر آن بُعد تئوریک آن است. لذا باید این منطقه آسیب شناسی شود و مسائل فرهنگی و بصیرتی آن مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. سپس در حوزه‌ی آسیبی که در منطقه وجود دارد، هم تبلیغ کنیم و هم یک کار عملیاتی، برنامه ریزی و انجام دهیم.

(چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱) ۱۰:۲۲
https://news.masjed.ir/u/yf4
1
2
3
4
5
6
7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید