دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۴۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش مهر؛

امام محله‌ای که برای گره‌گشایی وقت نمی‌شناسد

البرز - «آجین دوجین» روستایی زیبا با جاذبه‌های طبیعی اما با مشکلات ریز و درشت است که حل بخشی از آنها به همت جهادی امام جماعت این روستای گردشگرپذیر صورت گرفته است.

(دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱) ۱۴:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری مهر، روستای آجین دوجین روستایی زیبا با جاذبه‌های طبیعی است که علاوه بر طبیعت زیبا داشته‌های باستانی آن مردم و گردشگران را از نقاط مختلف به سوی این روستا می‌کشاند؛ روستایی که از توابع شهر کوهسار شهرستان ساوجبلاغ است و در دل طبیعت سرسبز البرز قرار گرفته است.

زیبایی آجین دوجین برای رهگذران و گردشگران است اما مشکلات و گرفتاری‌هایش برای اهلش. از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی گرفته تا آسیب‌هایی که به واسطه گردشگر پذیر بودن منطقه دامن گیر ساکنان آن شده است، آسیب‌هایی که البته یکی دو تا هم نیست.

امام محله‌ای که برای گره‌گشایی از کار مردم وقت و بی‌وقت نمی‌شناسد

رفع بخشی از مشکلات روستای آجین دوجین هم دست حجت الاسلام حسین پوراکرمی را می‌بوسد. امام روستایی که چندین سال است که در روستا مستقر شده است و نه تنها مسائل و مشکلات این روستا بلکه روستاهای اطراف را نیز دنبال می‌کند.

حاج آقای پوراکرمی چهار سال است که به همراه همسر و چهار فرزندش در روستا ساکن شده و امامت مسجد جامع را به عهده دارد. دو پسر او هم حالا طلبه شده‌اند و مسیر او را ادامه می‌دهند.

او در خصوص برنامه‌های برنامه‌های فرهنگی مسجد می‌گوید: علاوه بر اقامه نماز و برگزاری مراسم و ادعیه در طول هفته برنامه‌های متعدد فرهنگی را دنبال می‌کنیم که از جمله آنها برگزاری اردوها، ارائه مشاوره به خانواده‌ها و پیگیری مشکلات و مسائل خانواده‌ها است.

گردشگری مشکلات اخلاقی را به ارمغان آورده است

به گفته این امام روستا اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی و مشکلات اخلاقی یکی از مشکلاتی است که مردم منطقه را تهدید می‌کند و اینها را از عوارض توریستی بودن منطقه می‌داند. او حتی یکی از دلایل افزایش طلاق را همین مشکلات می‌داند.

حاج آقای پور اکرمی پس از این سال‌ها که در این روستا فعالیت می‌کند توانسته اعتماد مردم را جلب کند. همین سرمایه اعتماد سبب شده تا در زمینه‌های مختلف از او مشاوره و کمک بگیرند. خانواده‌ها فرزندانشان را برای مشاوره به خصوص مشاوره ازدواج پیش او می‌فرستند و این به خاطر همین اعتمادی است که به این امام روستا دارند.

جوانان از مشاوره استقبال می‌کنند

حاج آقای پور اکرمی در خصوص همین مراجعات مردمی خاطره جالبی داشت: یکی از همین جوان‌ها با حالت تمسخر به من می‌گفت «شما آخوندا کارتون چیه؟ اصلاً چه کار می‌کنید؟» من هم در جواب گفتم به مردم مشاوره می‌دهم. چند وقتی گذشت یک شب ساعت ۲ نیمه شب همین جوان به سراغ من آمد و به خاطر مشکلی که برایش پیش آمده بود از من مشاوره خواست. بعد خودش سخن گذشته اش را یادآوری و عذر خواهی کرد.

امام جماعت روستای آجین دوجین اظهار کرد: وقت و بی وقت به ما مراجعه می‌کنند و همین مشاوره‌ها و اقناع جوانان نسبت به ازدواج سبب شده تا آمار ازدواج و فرزندآوری در روستا بالا برود.

وی بیان کرد: امکانات برای حمایت از جوانان برای ایجاد شغل محدود است اما حاج آقا تلاش کرده در حد توان خود موانع را از پیش پای آنها بردارد. او با مراجعه به ارگان‌های ذیربط و رایزنی با آنها تلاش کرده تا گرفتن وام و کارهای اینچنینی بر سر راه تولید و اشتغالزایی جوانان برطرف شود.

حاج آقای پور اکرمی تصریح کرد: تشویق جوانان توسط او برای ورود به کارهای تولیدی و استفاده از نیروهای بومی جواب داده و حالا برخی از جوانان کارهای مختلف تولیدی را راه اندازی کرده اند.

امام محله‌ای که ورزش را ترویج می‌کند

وی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این امام روستا حضور مستمر در بین جمع‌ها است. خودش اهل ورزش است. هم فوتبال و هم کوهنوردی. به گفته خودش همیشه کفش ورزشی اش در ماشین حاضر و آماده است تا بتواند در برنامه‌های ورزشی همراه جوانان شود. 

 یکی از اتفاقاتی که در مسجد جامع آجین دوجین رقم خورده ایجاد صندوق قرض‌الحسنه است صندوقی که ۳۰ سال قدمت دارد. کاری که حجت الاسلام پور اکرمی برای این صندوق انجام این است که کمک‌های آن را هدفمند کرده است. نیازمندان را شناسایی و دسته بندی کرده است. کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند یا خانواده‌هایی که به دنبال تهیه جهیزیه هستند و و از عهده آن بر نمی آیند.

او می‌گوید: توزیع بسته معیشتی را طبق نیازها و جمعیت خانواده‌ها توزیع کردیم. ۳۰ خانواده به صورت مستمر و برخی از خانواده‌ها هم به صورت موردی مورد حمایت مسجد هستند که بخشی از آنها از اتباع هستند.

نباید از مشکلات و گرفتاری‌ها غافل شویم

حاج آقا پور اکرمی بخشی از سختی‌های کار خود را اینگونه روایت می‌کند: ممکن است برخی بگویند این روستا خوش آب و هواست اما از مشکلات و گرفتاری‌هایش غافل باشند. هرچه باشد اینجا روستا است؛ خوش آب و هوا است اما امکانات ندارد. امکانات درمانی اینجا وجود ندارد. بنابراین باید برای هر کاری عازم شهر شد.

وی بیان کرد: یک شبی که همسرم بیمار بود باید برای معالجه و گرفتن دارو به شهر می‌رفتیم. داروخانه ساعت ۱۰ می‌بست. مجبور شدم بچه را که یکسال هم نداشت پیش بقیه فرزندانم بگذارم و همسرم را به شهر ببرم.

امام جماعت روستای آجین دوجین متذکر شد: با همه سختی‌ها او معتقد است روحانی نباید بنشیند تا مردم نزد او بیایند؛ بلکه او است که باید به سراغ مردم برود. تعامل و نگاهش به مردم همان نگاه پیامبر (ص) باشد. مصداق این روایت باشد؛ «طبیب دوار بطبه».

لزوم حضور روحانیون جهادی به عنوان امام محله در مناطق محروم

حضور روحانیون جهادی به عنوان امام محله در مناطق محروم به یکی از نیازهای این مناطق تبدیل شده است، بدون شک انتقال دانش، تجربه، عقیده، فکر و نگرش اسلامی و ایجاد نوسازی و دگرگونی در باورهای فرهنگی، سنن اجتماعی و زمینه فرهنگ پذیری و یا به عبارت کلی‌تر فرهنگ‌سازی است.

طی سال‌های اخیر به برکت حضور روحانیت در مناطق دورافتاده و محروم رشد و توسعه یافتگی در این مناطق صورت گرفته است و حضور روحانیت در روستاها علاوه بر برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی، آثار و برکات دیگری را نیز با خود به همراه دارد.

با توجه به لزوم تبلیغ دین و ارزش‌های اسلامی در جهت مقابله با بحران‌ها حضور روحانیون در مناطق محروم یک جهاد فرهنگی مهم به شمار می‌رود که باید به طور ویژه‌تری در دستور کار حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی قرار گیرد، چراکه تجربه این چنین اقداماتی تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده و ثمرات زیادی را برای مردم این مناطق داشته است.

(دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱) ۱۴:۵۵
https://news.masjed.ir/u/yeb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید