سه شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۲۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام جمعه قزوین مطرح کرد:

کاهش اختلافات سیاسی با مسجدمحوری

امام جمعه قزوین گفت: حضور گروه‌های مختلف در مسجد را باید یک فرصت بزرگ بدانیم و مساجد را به پایگاه وحدت، همدلی و هم‌افزایی گروه‌های و نهادهای مختلف مردمی تبدیل کنیم.

(سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱) ۱۴:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از تسنیم، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین انجام شد، اظهار داشت: حضور گروه‌های مختلف در مسجد را باید یک فرصت بزرگ بدانیم و مساجد را به پایگاه وحدت، همدلی و هم‌افزایی گروه‌های و نهادهای مختلف مردمی تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: اگر چنین نگاهی داشته باشیم، اختلافات سیاسی و غیرسیاسی در جامعه کاهش می‌یابد و بسیاری از تهدیدهای پیرامون مدیریت مساجد در استان قزوین به فرصت بدل می‌شوند. از طرفی باید امام جماعت محور مدیریت هر مسجد باشد. چرا که در قرآن و احادیث عنوان پیش‌نماز نداریم و امامان جماعت باید در محلات به مسئولیت‌های اجتماعیشان عمل کنند.

عابدینی با تاکید بر لزوم مردمی‌سازی فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین ادامه داد: اگر کانون‌های مساجد احیا شوند و از توان عملیاتی آنها برای اجرای طرح‌های فرهنگی بهره بگیریم، کارآیی فرهنگی مساجد چند برابر می‌شود و فرآیند مقابله با آسیب‌های اجتماعی تسریع خواهد شد.

فعالان فرهنگی مساجد شناسایی شوند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه هزینه‌ها در مساجد باید در مسیر رضای الهی باشد، گفت: کسی که هزینه احداث مسجد را تقبل می‌کند، نباید آن را ملک خصوصی خود بداند و در صدد اجرای برنامه‌ها و ایده‌های شخصی خود در مسجد باشد. چرا که مسجد خانه‌ خداست و اگر این‌گونه عمل شود، کارکردهای معنوی‌اش را از دست می‌دهد.

عابدینی با اشاره به ضرورت شناسایی فعالان فرهنگی مساجد افزود: در هر مسجدی مجاهدان فرهنگی هستند که کارها را برای منافع شخصی انجام نمی‌دهند و مورد اعتماد بقیه هستند. باید چنین فعالان فرهنگی را شناسایی کنیم و در مدیریت مساجد از آنها کمک بگیریم که در این صورت می‌توانیم مساجد را پویاتر و زنده‌تر کنیم.

وی وجود انسان‌های مخلص را عامل اصلی موفقیت مساجد دانست و ادامه داد: بنابراین نقش این افراد مخلص اهمیت بیشتری دارد، تا افرادی که فقط متمکن و پولدار هستند. البته تمکن مالی هم زمانی اثر دارد که اشخاص با اخلاص از مال خود در راه توسعه فعالیت‌های مساجد استفاده کنند و البته از اموال حلال برای این کار استفاده کنند.

70 کانون مساجد در استان قزوین فعال هستند

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین هم در این دیدار با بیان اینکه در استان قزوین 450 مسجد فعال داریم، گفت: حدود 83 درصد مساجد استان کانون فرهنگی و هنری دارند و 75 مسجد استان هنوز شعبه‌ای از کانون‌های فرهنگی و هنری را راه‌اندازی نکردند.

حسین باغبان‌ها اضافه کرد: از بین 375 کانون فرهنگی و هنری استان قزوین حدود 19 درصد یعنی 70 کانون فعال هستند و 30 کانون بسیارفعال هم داریم که در همه 6 شهرستان استان قزوین این کانون‌های بسیارفعال وجود دارند.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند یک شبکه بزرگ برای اقدامات فرهنگی در سطح استان باشند، ادامه داد: این کانون‌ها همانند پایگاه‌های مقاومت بسیج در بیشتر مساجد استان وجود دارند و با توجه به اینکه هر کانون مدیری دارد، این شبکه می‌تواند برای اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

(سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱) ۱۴:۰۱
https://news.masjed.ir/u/x92
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید