شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۲۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در گفت‌و‌گو با یک امام جماعت بررسی شد

نوجوانان و «جهاد تبیین» در مسجد

حجت الاسلام رضائیون می‌گوید: برای آمادگی بچه‌های مسجد در جهاد تبیین، از آنها خواستم تا در هنگام تعمیرات باشگاه ورزشیِ مسجد، از آنچه بوده و به آنچه تبدیل شده، فیلمی تهیه کنند و وضعیت گذشته را با وضعیت فعلی آن، مقایسه کنند.

(شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱) ۱۰:۲۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ یکی از اهداف «جهاد تبیین»، روشنگری درباره مسائل سیاسی و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است. اما وقتی مخاطب ما را نوجوانان تشکیل می‌دهند، جهاد ما چگونه باید باشد؟ مسجد «حضرت صاحب الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)»آزادی، به امامت حجت الاسلام «محسن رضائیون» از مساجدی است که جمعیت قابل توجهی از نمازگزارانش را نوجوانان تشکیل می‌دهند. در گفت و گو با امامِ جوان این مسجد که البته  مدیر مدرسه‌ی مسجدمحور «یاوران ولایت تهران» نیز هست، شیوه جهاد تبیین را در مسجد برای مخاطب نوجوان پرسیدیم. او معتقد است؛ جهاد تبیین فقط به روشنگری درباره مسائل سیاسی خلاصه نمی‌شود. وی شیوه‌ای را به کار گرفته که به نوعی تمرینِ نوجوانان برای جهاد تبیین محسوب می‌شود.

در ادمه گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد را با حجت‌الاسلام «محسن رضائیون» می‌خوانید.

یک امام جماعت موفق چه کارهایی در مسجدش انجام می‌دهد؟

امام جماعت موفق باید غیر از برنامه‌های معمولِ مسجدش، نسبت به محله و جامعه اطراف مسجد در حد توانش دغدغه داشته باشد.

امام جماعت باید برای مسجد وقت بگذارد و این موضوع دغدغه‌ی اصلی او باشد. آنگاه می تواند برای جذب نوجوان و جوان اقدام کند. اگر امام جماعت بخواهد نوجوانان را به مسجد جذب کند، باید دغدغه‌های آنها و والدینِ آنها را بشناسد.

متاسفانه گاهی در مساجد کلاس‌ها و برنامه‌هایی گذاشته می‌شود که با دغدغه‌ی امروز نوجوان‌ها همخوانی ندارد. این امر باعث می‌شود آنها به حضور در این برنامه‌ها و در نهایت مسجد، علاقه‌ای نشان ندهند.

باید در برنامه‌ریزی‌ها علائق، دغدغه و مشکلات نوجوان‌ها و جوان‌ها در نظر گرفته شود. اگر یک برنامه‌ بتواند به مشکلاتی که اکنون نوجوان‌ها دارند بپردازد، تا حد زیادی در جذب آنها به مسجد تاثیر خواهد داشت.

به عنوان مثال؛ اکنون در زمانی به سر می‌بریم که کرونا بر روی درس بچه ها تاثیر منفی گذاشته است. چه خوب است از کسانی که معلم هستند و یا می‌توانند به مشکلات درسی بچه‌ها کمک کنند، استفاده شود، تا مسائلی که در این دو سال به وجود آمده، رفع شود.

همچنین برگزاری کلاس‌های مهارتی در طول تابستان، می‌تواند در جذب آنها به مسجد و همچنین افزایش توانمندی آنها کمک کند.

تعدادی از فعالیت‌های مسجد حضرت صاحب الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را برای ما بگویید.

نماز خواندن و نمازخوان شدن بچه‌ها یکی از دغدغه‌های ما در مسجد بوده و هست.

یکی از کارهایی که ما برای تابستان در نظر داریم که البته مقدمات آن را قبلاً انجام داده بودیم، طرحِ «بچه‌های مسجد» است. در این طرح یک سری مشوق‌ها و امتیازاتِ مثبت و منفی در نظر گرفته شده است. بر اساس هدفی که برای این طرح در نظر گرفته‌ایم به بچه‌ها امتیاز می‌دهیم.

البته شبیه به آنچه که ما انجام می‌دهیم در مساجد دیگر انجام شده است. اما طرح ما تفاوت‌هایی با آنها دارد. امتیازات توسط ناظرهای غیرمستقیم در نظر گرفته می‌شود. همچنین از دوربینهای داخل مسجد نیز استفاده می‌کنیم. نماز خواندن و کارهای مثبت بچه‌ها رصد می شوند و امتیازات بر اساس آنها در نظر گرفته می‌شود.

چون این طرح در تابستان انجام می‌شود و یک برنامه کوتاه‌مدت است، اهدای جوایز و تشویق بچه‌ها در آخر هر هفته انجام می‌شود.

در واقع هدف اصلی این طرح بالا بردن تعهد بچه‌ها در انجام کارها و حضور موثر آنها مسجد است. با امتیازدهی و تشویق، آنها میزان تاثیر خود را در برنامه‌های مسجد مشاهده می‌کنند.

 با توجه به اینکه حضور نوجوانان در مسجد شما پررنگ است، در زمینه «جهاد تبیین» چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا اصولاً تبیین مسائل روز برای نوجوانان لازم است؟

در جهاد تبیین، قرار نیست فقط مسائل سیاسی تبیین شوند! بسیاری از نوجوانان ما اطلاع درستی از آنچه که در کشور رخ داده و یا رخ می‌دهد ندارند. البته بیان آنها بصیرت بچه‌ها را افزایش می‌دهد ولی لزوماً بیان مسائل سیاسی جهاد تبیین نیست.

ما در مسجد یک فضایی داشتیم که قبلاً آشپزخانه بود و تصمیم گرفتیم آن را به این باشگاه جودو تبدیل کنیم. یک بانی پیدا کردیم تا کف باشگاه را تاتامی]کفپوش مخصوص باشگاه‌های ورزشی[ نماید. به بچه‌هایی که به کار تدوین و یا فتوشاپ آشنا هستند، گفتم آنچه که این باشگاه و مسجد بود، حتی وضعیت قبل از انقلابِ مسجد را با آنچه که اکنون شده به صورت عکس و فیلم تدوین کنید. حالا آنچه که بوده و آنچه که اکنون شده را باهم مقایسه کنید.

همین کار به خودی خود، تمرینی برای جهاد تبیین است. مقایسه وضعیتی که که کشور در آن قرار داشته با آنچه که اکنون هست به نوعی بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی است، همان جهاد تبیین است.

برای بزرگترها هر روز برنامه تفسیر نهج البلاغه داریم. در حکمت های نهج البلاغه مثال‌های فراوانی وجود دارد برای اینکه مسائل روز تبیین شوند. بنا به فرمایش امیرالمومنین(علیه‌السلام)؛ دنیا بدون سختی نمی‌شود. منتها ما باید سختی ها را جهت دهیم.

استاد «مهدوی» که مسئولیت تفسیر نهج البلاغه را در مسجد ما بر عهده دارد در بیان مسائل روز و روشنگری دقت بسیاری دارند. زیرا تفسیر بسیاری از حکمت‌های نهج البلاغه، تفسیر و تبیین مسائل امروز ماست.

ببینید؛ گفت‌وگوی حجت‌الاسلام محسن رضائیون در سلسله نشستهای تجربیات جهادی تعلیم و تربیت، مسجد محوری در تعلیم و تربیت، مرکز مطالعات راهبردی ژرفا

(شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱) ۱۰:۲۴
https://news.masjed.ir/u/ydc
1
2
3
4
5
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید