چهارشنبه / ۸ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۰۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

مسجدی برقرار در قلب بازار کفاش‌ها

مسجد سیدولی بازار بزرگ تهران از جمله مساجد برقرار است که با تلاش امام جماعت و هیئت امنا و خادمانش از صبح تا شام به روی مردم باز و دارای فعالیت‌های متنوع است. این مسجد در تحولات سیاسی نیز نقش‌آفرین بوده است.

(چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۱۲

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، امامزاده سید ولی از نوادگان امام جواد (ع) است که حرم مطهر ایشان در بازار بزرگ تهران، بازار کفاش ها و مسجد سیدولی معروف به مسجد خازن الملک در ضلع غربی این بقعه متبرکه واقع شده است.

 مسجدی در ردیف مهم ترین مساجد موثر در نهضت مشروطه

محمدرحیم خان مقلب به خازن الملک، صندوق دار خاصه دربار ناصرالدین شاه قاجار این مسجد را ساخت و از همین رو این مسجد به نام وی نیز شهرت یافته است. این مسجد پیشینه تاریخی خوبی دارد که تجمع مردم تهران در اعتراض به ساخت بانک استقراضی روس موجب شهرت بیشتر این خانه خدا در آن دوره شد. مسجد سید ولی در جریان نهضت مشروطه نیز نقش مهمی داشت و در کنار مساجد جامع سلطانی، بهبهانی، شیخ عبدالحسین، جامع بازار و میرزا موسی از مهم ترین مساجد تاثیرگذار در این رویداد تاریخی و سیاسی کشورمان بود. این مسجد به گفته حجت الاسلام والمسلمین رضوانی زاده، امام جماعت آن، در دوره نهضت امام خمینی (ره) نیز بسیار فعال و محل تکثیر و توزیع اعلامیه و نوارهای سخنرانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود. اکنون نیز سال ها است دوره آشنایی با ولایت فقیه در روزهای سه شنبه، پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این مسجد برگزار می شود.

این مسجد تا اواخر دهه 70 هجری شمسی ارتباطی با آستان مقدس امامزاده سید ولی نداشت تا اینکه در این زمان و در جریان توسعه مسجد، دو درب از ضلع شرقی مسجد به سمت این حرم مطهر باز شد. این کار موجب افزایش زائران و نمازگزاران نیز شده است.

 

مسجد سید ولی شهرت خود را مدیون وجود مقدس حضرت سیدولی است

حجت الاسلام والمسلمین «رضا رضوانی زاده» درباره مسجد سیدولی به خبرنگار شبستان گفت: هر چه برکت در مسجد سید ولی است از وجود مقدس آقا سید ولی، از نوادگان حضرت امام محمد تقی (ع) است بر همین اساس وقتی بحث توسعه مسجد مطرح شد، تاکید شد که بهتر است بین حرم مطهر این ذریه حضرت زهرا (س) و مسجد سید ولی دری واقع شود تا از یک سو زائران بتوانند راحت تر به این مسجد بیایند و نمازگزاران نیز دسترسی آسان تر و سریع تی برای زیارت این حرم مطهر داشته باشند.

 

امام جماعت مسجد سید ولی افزود: شرح این اتفاق و سایر اتفاقات مهم مربوط به مسجد و آستان مقدس امامزاده سید ولی در کتاب شرح احوالات بنده که حجت الاسلام علی قنبریان از نویسندگان موفق حوزوی تدوین کرده، بیان شده است.

 

مسجدی برقرار که کتابخانه مفصلی دارد

وی اضافه کرد: مسجد سید ولی همچنان که آستان مقدس امامزاده سید ولی همچون سایر حرم های مطهر در طول روز به روی مردم باز است، از صبح تا شام میزبان مردم است. ما برای اینکه ارزش افزوده ای به این برقرار بودن مسجد که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است، جامه عمل بپوشانیم، کتابخانه مسجد را با فعالیت دو کتابدار حرفه ای دائمی کرده ایم که از ۱۰ صبح تا 19 باز است. حضور همیشگی چندین روحانی و طلبه در این کتابخانه موجب پویایی و به روزرسانی آن شده است. 

 

مسجد سید ولی به گفته رضوانی زاده در زمینه حوزه علمیه بسیار خوب عمل کرده است به طوری که حوزه علمیه این مسجد که به خازن الملک معروف است، بیش از صد سال است که طلبه تربیت می کند و اکنون 30 طلبه در آن مشغول تحصیل هستند. همین طلبه ها وقتی حجت الاسلام رضوانی زاده در این مسجد حضور ندارد، در دفتر کار وی پاسخگوی سوالات شرعی مردم هستند.

 

حوزه علمیه مسجد سید ولی محل تحصیل و تدریس بزرگان حوزه علمیه تهران بود

حوزه علمیه مسجد سید ولی محل تحصیل و تدریس بزرگان حوزه علمیه تهران همچون آیت الله میرزا حسن و میرزا مرتضی آشتیاني و آیت الله محمد تقی آملی بود. این سه تن بعدها به جایگاهی رسیدند که تولیت و اداره مدارس مهمی همچون مروی و مجدالدوله را عهده دار و همردیف مدرسان مشهور خارج فقه و اصول حوزه علمیه شدند.

 

کمک رسانی گروه جهادی مسجد به نیازمندان از تهران تا مناطق سیل زده و زلزله زده

مسجد سید ولی به واسطه واقع شدن در بازار کفاش ها دارای رقبات بسیاری است و برخی از تجار بزرگ تهران همچون رضا فراهانی، محمد مظلومی، حسین ملکی، منصور امین اللهی و محسن لبانی، در ادوار مختلف عضو هیئت امنا و خیران این خانه خدا بوده اند. به گفته رضوانی زاده به واسطه همین درآمدها، مسجد سید ولی هر ماه بسته های ارزاق را میان بیش از 200 خانواده نیازمند توزیع می کند و در مواقع بروز حوادثی همچون سیل و زمین لرزه، جزو اولین مساجدی است که انبوهی از کمک های این مسجد به صورت نقدی و غیرنقدی به دست آسیب دیدگان از این حواث می رسد. گروه جهادی مسجد سید ولی که تعدادی از طلاب حوزه علمیه خازن الملک عضو آن هستند، در انجام این امور خیر نقش محوری دارد. 

مسجد سید ولی نمونه‌ای بسیار موفق از مساجدی است که ضمن حفظ نقش تاریخی خود در ادوار و تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی کشورمان، اکنون نیز در خدمت رسانی به مردم در حوزه های علمی و فرهنگی و کمک های مومنانه بسیار موفق است. 

پایان پیام/ 

 

(چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۱۲
https://news.masjed.ir/u/x5w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید