چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۰۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی؛

مسجدی‌ها نقش کلیدی در جهاد تبیین دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان اینکه انقلاب اسلامی در سایه جهاد تبیین مساجد به پیروزی رسید، گفت: اگر جوانان را دریابیم، مساجد فعال می‌شود، در این صورت است که نهضت بازگشت به مساجد تحقق می‌یابد.

(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۱۰:۱۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» در گفت و گو با شبستان با اشاره به نقش اثرگذار مساجد و کانون های فرهنگی هنری در موضوع جهاد تبیین، اظهار کرد: مسجد محور جهاد تبیین است، چراکه روحانیون ما از ابتدا در مسائل تبیینی فعالیت داشته اند و انقلاب اسلامی در سایه جهاد تبیینی که در مساجد انجام شد، به پیروزی رسید.

 امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی، مساجد محور تجمعات مردمی بودند، خط مشی امام خمینی(ره) از پایگاه مساجد تبیین می شد و مردم از پایگاه مسجد به سوی انقلاب اسلامی حرکت و رژیم طاغوت را منکوب کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم به نقش کلیدی و مهم مساجد در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: در دوران جنگ تحمیلی با یاری رسانی و  مشارکت نیروهای مردمی و بسیج در کنار ارتش و سپاه توانستیم پیروز شویم. چراکه مردم برای حضور در جبهه ها و یاری رسانی به رزمندگان از مساجد آگاهی می یافتند و در واقع مساجد در آن دوران هم از نظر اعزام نیروی انسانی و هم از نظر پیشتیبانی، از جبهه های حق علیه باطل حمایت می کردند، به همین دلیل امروز هم مساجد می توانند مهم ترین پایگاه در حوزه جهاد تبیین باشند.

 

شهید مطهری؛ پهلوان جهاد تبیین در مساجد

امام جمعه تبریز، شهید مطهری را پهلوان میدان جهاد تبیین در محیط دانشگاه و مسجد معرفی و اظهار کرد: امیدوارم که اهل منبر و روحانیون به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای موضوع جهاد تبیین اهتمام داشته باشند و تلاش کنند که این مسئله بر زمین نماند چراکه در مسئله گام دوم انقلاب اسلامی باید اعتراف کنیم که کم کار شده است، برخی این گونه تلقی می کنند که بیانیه گام دوم انقلاب یک اطلاعیه است در حالی که این بیانیه منشور انقلاب برای 40 ساله آینده نظام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بر لزوم توجه مساجد به قشر جوان تاکید کرد و افزود: باید طرز فکر مسجدی ها و متولیان مساجد نسبت به جوانان اصلاح شود، برخی گمان می کنند جوانی که ظاهرش آنطور که باید، نیست، نباید در مسجد حضور یابد!، در حالی که ما باید زمینه حضور همه جوانان را در مساجد فراهم کنیم، اگر جوانان را دریابیم، مساجد فعال می شود و در این صورت است که نهضت بازگشت به مساجد تحقق می یابد.

 ارکان و تشکل های فعال اختلافات را کنار بگذارند

وی توجه به ویژگی های جوانان و حل اختلاف تشکل های فعال در مساجد را از دیگر مولفه های جذابیت و رونق مساجد نام برد و ادامه داد: ارکان و تشکل های فعال اختلافات را کنار بگذارند و مساجد را تبدیل به کانون وحدت کنند.

 

وی افزود: مسجد در دوران پیامبراکرم(ص) مرکز رسیدگی به امور دنیا و آخرت مردم بود و قضاوت و رسیدگی به مشکلات مردم در مسجد پیگیری می شد.

 

برخی اقدامات کم هزینه حضور جوانان را در مساجد رونق می بخشد

 

امام جمعه تبریز تصریح کرد: امام جماعت، هیئت امناء و نیروهای فعال بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد همه در صورتی که نیروهای خوش ذوقی باشند، می توانند محله را از نظر فکری آباد کنند. به عنوان مثال فعالان مسجدی در صورتی که در محله جوان موفق علمی و ورزشی وجود دارد، در منزل او حضور یابند و موفقیتش را تبریک بگویند، برخی از اقداماتی که از طرف مساجد ضرورت دارد، انجام شود، هزینه ای ندارد، اما می تواند حضور جوانان را در مساجد رونق ببخشد.

 

اولویت کانون های فرهنگی هنری مساجد مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشد

 

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در عصر کنونی اولویت برنامه های کانون های مساجد باید تقویت فعالیت های فرهنگی و هنری باشد، گفت: مقام معظم رهبری با هوشمندی از 30 سال قبل نسبت به برنامه های دشمن برای جوانان هشدار دادند و در مقطعی تاکید به تهاجم فرهنگی دشمن، سپس شبیخون فرهنگی و بعد از آن عملیات روانی، جنگ روانی، جنگ نرم، نفوذ دشمن در جامعه داشتند، به همین جهت اولویت کاری برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد باید برنامه ریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن باشد.

 

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن برخلاف جنگ سخت است، افزود: در جنگ سخت می توان دشمن، خاکریز دشمن و تجهیزات نظامی آن را دید، اما جنگ نرم آرام و بی سر و صدا به خانه ها نفوذ می کند، از همین رو، کانون های مسجدی باید فعالیت های فرهنگی و هنری را برای مقابله با برنامه های دشمن گسترش دهند.

 

وی در پایان انتصاب شایسته حجت الاسلام والمسلمین کمال خداداده به عنوان یک چهره فرهنگی و کسی که می تواند با جوانان به خوبی همراه باشد به ریاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور را تبریک گفت و برای ایشان آروزی موفقیت کرد.

 

پایان پیام/
(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۱۰:۱۳
https://news.masjed.ir/u/wz7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید