چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۹۸
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام محله شهرک دانش مطرح کرد:

افزایش امیدواری در مردم؛ هدف جهاد تبیین

حجت الاسلام رضـاوند گفت: شاید یکی از اهداف مهم «جهاد تبیین» افزایش حس امیدواری در مردم باشد لذا رفتار و گفتار امام جماعت باید در امتداد این جهاد و برای این هدف باشد.

(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۱۱:۱۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام «مجید رضـاوند» امام جماعت جوان مسجد«صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در شهرک دانشِ شهرستان قدس، معتقد است؛ ایجاد حس امید در مردم یکی از مهمترین اهداف «جهاد تبیین» است. او فعالیت‌های مسجدش را حول محور امور خیرخواهانه و با محوریت مرکز نیکوکاری مسجدش انجام می دهد. او توانسته بعد از افتتاح مرکز نیکوکاری شهید «حاج قاسم سلیمانی»، شبکه ای از خیرین را دور هم جمع کند و به امور نیازمندان بپردازند.

در گفت و گوی پیش رو، با حجت الاسلام رضـاوند درباره فعالیتش در راستای جهاد تبیین و معیارهای یک امام جماعت موفق پرسیدیم، که در ادامه می‌خوانید.

یک امام جماعت موفق در نظر شما کیست؟

اولین و مهمترین ویژگی یک امام جماعت موفق این است که؛ شخصیت او و یا اصولاً کسی که می‌خواهد امام جماعت شود، با معیارهایی که برای «امام جماعت» تعیین شده، تطبیق داشته باشد. این تطبیقِ معیار هم باید در باطن و هم باید در ظاهر رفتارهای امام جماعت وجود داشته باشد. ویژگی‌هایی که با حداقل معیارهای یک «امام جماعت طراز اسلامی» همخوانی داشته باشد. آن چیزی که گفته شد به این معناست که؛ یک امام جماعت، باید در درجه اول، شخصیت امام جماعت شدن را داشته باشد.

همچنین امام جماعت یک وجهه اجتماعی هم دارد که بخشی از آن ذاتی و بخش دیگر آن اکتسابی است. او در داخل مسجد یک مدیر است که این مدیریت بیشتر جنبه اکتسابی دارد و بر اساس کسب تجربه رشد می‌کند. نحوه برخورد یک امام جماعت در درون مسجد و نوع برنامه هایش برای جذب حداکثری افراد(کسانی که رابطه کمرنگی با مسجد دارند)، باید به گونه‌ای باشد که در صورت موفقیت، بتواند آن را حفظ کند. به تعبیری دیگر؛ اگر افرادی را به مسجد خود جذب کرد بتواند آنها را حفظ کند.

در واقع حفظ موقعیت موجود و انسجام درونی مسجد و همچنین ارتقاء کیفی و کمی روابط اجتماعی، هنر یک امام جماعت موفق محسوب می‌شوند. روابطی که امام جماعت با اهل محله، کسبه و مسئولین نهادهای منطقه برقرار می‌کند، منجر به بالا رفتن اعتبار اجتماعی او می‌شود و در نتیجه مسجد نیز به این واسطه بیشتر از پیش معرفی می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در منطقه و محله پیدا می‌کند‌.

برخی از فعالیت‌های مسجد« صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» را برای ما بگویید.

تلاش ما در مسجد و برنامه اصلیِ ما، ارائه خدمات اجتماعی به مردم است. که این خدمات البته به خدماتِ فرهنگی، معیشتی و درمانی دسته بندی می‌شوند. خدمات فرهنگی ما در حوزه آموزشی و درسی و برگزاری اردوهای تفریحی - فرهنگی است. البته کلاس‌های آموزشی مسجد برای آقایان و خانمها متفاوت است. کلاس‌های زبان انگلیسی برای خواهران و برادران، «مکرومه بافی» برای خواهران و همچنین کلاس های تربیتی برای کودکان از جمله خدمات اجتماعی - فرهنگی مسجد هستند.

در بخش خدمات اجتماعی - معیشتی و امور خیرخواهانه، مرکز نیکوکاری شهید «حاج قاسم سلیمانی» را سال ۹۹ در مسجد تأسیس نمودیم و با همین عنوان، خدمات معیشتی، کمک‌های نقدی و سبدهای کالا برای نیازمندان تهیه و توزیع نمودیم. بعد از افتتاح مرکز نیکوکاری یک شبکه از خیرین شخصی و سازمانی تشکیل شد که کمک بسزایی در ارائه خدمات به نیازمندان داشتند.

در ارائه کمک هزینه های درمانی نیز با مراکز و خیرین این حوزه هماهنگی صورت گرفته و اکنون افراد نیازمند به مراکز هماهنگ شده معرفی می‌شوند.

شما در «جهاد تبیین» چگونه حضور دارید؟

شاید یکی از اهداف مهم «جهاد تبیین» افزایش حس امیدواری در مردم باشد لذا رفتار و گفتار امام جماعت باید در امتداد این جهاد و برای این هدف باشد.

ما در مراسماتِ مسجد، معمولاً موضوعات سخنرانی را تبیین مسائل روز جهان و ایران و همچنین بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، ایجاد امید و تجسم افق روشن قرار می‌دهیم. تبیین موضوعات روز دنیا و مسائل روز داخلی را هم بنده به عنوان امام جماعت در کنار اساتید دیگری که دعوت می شوند انجام می‌دهم.

(چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱) ۱۱:۱۷
https://news.masjed.ir/u/wza
مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرک دانش
مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرک دانش
مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرک دانش
مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرک دانش
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید