شنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۸۹
گزارشگر : حجت الله ذاکر
ابتکار امام مسجد ولیعصر(عج) مهدیه

ایجاد یک رسانه عمومی برای «تبیین»

حجت‌الاسلام مجتبی اکبری: ما یک ابتکار به خرج دادیم و هزینه چاپ بنر را حذف کردیم. این هرینه را جمع‌آوری و تلویزیون شهری تهیه کردیم که بیرون از مسجد و در معرض دید عموم نصب شده که مهمترین استفاده‌ی این نمایشگر، تبیین و روشنگری است.

(شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) ۱۴:۳۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در روزگار کنونی که ارتش رسانه‌ای دشمن، باور مردم ایران را نشانه رفته و سعی می‌کند افقی تیره و تار از انقلاب اسلامی ایران جلوه دهد، مساجد نیز با امکانات  و تجربه خود به تبیینِ اصل ماجرا و رو کردن دست دشمن پرداخته‌اند. همان که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از آن به عنوان «جهاد تبیین» یاد کردند. حجت‌الاسلام «مجتبی اکبری» امام جماعت جوانِ «مسجد حضرت ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)»(شهرک مهدیه‌ شهریار) یک ابتکار ویژه در این مورد به خرج داده، او در راه روشنگری پا را فراتر از مسجد گذاشته و یک «رسانه‌ی عمومی» در سطح شهرک ایجاد نموده است.

جزئیات ابتکارِ این امام جماعت جوان و راز موفقیت او را در گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد با وی می‌خوانید.

ویژگی های یک امام جماعت موفق چیست؟

مهمترین و اولین ویژگی، اخلاق خوش است. دوم، ارتباط خوب با مردم و شنیدن حرف های آنهاست.

سوم اینکه ارتباط خوبی با جوان ها داشته باشد. آنها را ببیند و حرف آنها را بشنود. چهارم ارتباط خوب با نوجوانان و کودکان است. سیستم کودکان و نوجوانان با کسانی که مسن هستند و سنّشان بالاست، فرق می‌کند.

از طرفی یک امام جماعت موفق نباید کاری به سنّ و سال اهالی و نمازگزاران داشته باشد و باید مثل یک پدر در مسجد برخورد کند. اختلافات را حل کند نه اینکه بر آن دامن بزند! در کارهایش گذشت داشته باشد. مجموعه های مختلفی در مسجد فعالیت می کنند، مثل کانون، بسیج، خانم‌ها و آقایان که هر یک توقعات ویژه‌ای دارند. لذا برخورد پدرانه در چنین مواردی موثر خواهد بود.

همچنین خوش‌تیپ و تمیز بودن، در میدان بودن، یعنی؛ امام خودش آستینش را بالا بزند و در انجام کارها پیش قدم شود.

راز اقبال جوانان به مسجد چیست؟

مهمترین مسأله این است که وقتی با یک جوان ۲۰ ساله صحبت می‌کنیم، خودمان یک جوان ۲۰ ساله شویم. چون من هم ۲۰ سالگی را پشت سر گذاشته‌ام. پس می‌توانم درک کنم که او چه می‌خواهد!

 یعنی؛ در مواجهه با این قشر، باید در جایگاه آنها قرار بگیریم. دغدغه آنها را بشنویم، نیازهای او را ببینم و در نهایت برای حل مشکلاتشان و رفع دغدغه آنها وقت بگذاریم.

 لطفا چند مورد از فعالیت های شاخص مسجدتان  را بیان کنید!

قریب به سی سال است که ما در مسجد تفسیر قرآن داریم. در این ایام کرونا کمی افت داشت، ولی الحمدالله مداومت داشتیم و اکنون برقرار است.

در مسجد حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سه وعده نماز به طور منظم اقامه می‌شود. مسابقات استعدادیابی برای حفظ قرآن داریم و دو مسابقه هم تاکنون برگزار کردیم. جوایزی مثل لپ تاپ و دوچرخه نیز تقدیم برگزیدگان شد.

با استعدادیابی‌ای که داشتیم، اکنون به یاری خدا بیش از۲۰ نفر حافظ کل قرآن و بالای بیست جزء داریم. در رمضان گذشته همین عزیزان برنامه جزءخوانی را در مسجد برگزار کردند. کسانی که زمانی شرکت کننده در این جلسات بودند و اساتیدشان جزءخوانی می‌کردند، ولی در حال حاضر خودشان از اساتید هستند و کلاس جزءخوانی را برگزار می‌کنند.

بچه های بسیج مسجدِ ما، بیشتر فعالیت‌های بیرونی دارند. فعالیت‌های فرهنگی آنها برای جذب به مسجد و بسیج، اغلب در بیرون از مسجد انجام می‌شود. داخل مسجد اما همه امام‌ رضایی و امام حسینی هستند!

ما در مسجد حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر روز کلاس حفظ قرآن داریم. همچنین بانوان هر روز کلاسِ احکام دارند.

مسجد حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهرک مهدیه چه فعالیتی در راستای جهاد تبیین انجام داده است؟

ما یک ابتکار به خرج دادیم! برای کاهش هزینه‌ها بنرها را جمع آوری کردیم و کلاً هزینه چاپ بنر را حذف کردیم. این هرینه را جمع‌آوری و تلویزیون شهری تهیه کردیم که بیرون از مسجد و در معرض دید عموم نصب شده است.

یکی از استفاده های این نمایشگر، تبیین و روشنگری است. اگر در فضای مجازی خبر دروغ و یا شایعه بی‌اساسی نسبت به نظام اسلامی و مردم عزیز پخش شود، ما در یک کلیپ چندثانیه‌ای، اصل خبر را در این تلویزیون به نمایش می‌گذاریم و از این طریق از ترویج شایعات جلوگیری می‌کنیم.

خودِ من به عنوان امام جماعت برای «جهاد تبیین» در محله، به صورت چهره به چهره فعالیت می‌کنم. اگه بخواهم برای رفعِ شبهاتِ هرکسی سخنرانی کنم، شاید تاثیرگذار نباشد و نتوانم مطلب را منتقل کنم. اما با حضور بین کسبه و اهالی، این وظیفه را انجام می‌دهم.

در فضای مسجد، معمولاً بچه های مذهبی و حزب اللهی می‌آیند، لذا با افرادی که کمتر به مسجد می‌آیند، به بهانه‌ها‌ی مختلف در بیرون از مسجد (با آنها قدم میزنم ارتباط می‌گیرم) ملاقات می‌کنم و اگر شبهه و گله‌ای داشته باشند، می‌شنوم و پاسخ می‌دهم.

چند روز پیش به یکی از مغازه‌های اطراف مسجد رفتم، خداقوتی گفتم! صحبت از یارانه شد و من مسئله اختصاص یارانه به مصرف کننده، را برایش تبیین و آن چیزی که آن کاسب محترم نمی‌دانست را برایش شفاف‌سازی کردم و اتفاقاً قانع شد! هر وقتی خبر دار می‌شوم فلان کاسب مشکلی دارد، بلافاصله به ملاقاتش می‌روم، حرفش را می‌شنوم و سعی می‌کنم توجیهش کنم.

فیلم؛ تلویزیون شهری مسجد ولیعصر مهدیه

(شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) ۱۴:۳۳
https://news.masjed.ir/u/wpe
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج)مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
مسجد ولیعصر(عج) مهدیه
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید