شنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۸۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
شبستان از مسجد «حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)» گزارش می‌دهد

درآمدزایی با محصولات ارگانیک در مسجد

مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) مسجدی برقرار و پرکار در قلب بازار امین السلطان واقع در جنوب تهران است که در حوزه‌های پزشکی، حقوقی و فرهنگی همه روزه برنامه و خدمات‌رسانی دارد.

(شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۴۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) (واقع در تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی، پایین تر از چهارراه مولوی، بازا امین السلطان) تنها مسجد برقرار در محدوده خیابان های مولوی و شوش و شهید مصطفی خمینی (ره) است؛ درست جایی که مرکز خرید و فروش آجیل، خشکبار، لوازم بهداشتی، پارچه، برنج و فرش است. به عبارت دیگر در حالی که توقع می رود در این نقاط از تهران که همه روزه جمع کثیری به آن رفت و آمد دارند، مساجد برای رفاه حال مردم و کسبه، از صبح تا شب باز باشند، اما تنها این مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) است که برقرار است.

توصیه آیتالله مجتهدی به ائمه جماعات مساجد

حجت الاسلام والمسلمین «امیرمحسن فاطمی مهر» در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: استاد ما مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی، استاد اخلاق مشهور و تولیت حوزه علمیه شیخ جعفر تهران تاکید داشت طلبه ای در مسجدداری موفق است که با توجه به مشخصات جغرافیایی، محلی، فرهنگی و آداب و رسوم مردم مجاور آن مسجد، عمل کند. بر همین اساس وقتی فعالیت خود در مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) را آغاز کردم، مدیریت این مسجد را در اولویت کارهایم قرار دادم.

امام جماعت مسجد حضرت حمزه سیدالشهداء (ع) افزود: در این مسجد همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به روی مردم باز است تا کسبه و خریداران و رهگذران بتوانند هم برای استراحت و هم برای اقامه نماز و مناجات با خداوند، از فضای این خانه خدا استفاده کنند.

برقرار بودن مرکز مشاوره و حقوقی و طب سنتی در مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع)

نکته مهم درباره مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) این است که برقرار بودن آن به باز بودن شبستان آن محدود نمی شود بلکه همه روزه برنامه های مختلفی در آن اجرا می شود. مرکز طب سنتی با مدیریت حجت الاسلام وثوقی، در طبقه سوم این مسجد واقع شده است و در زمینه فصد، زالودرمانی، حجامت، بادکش و فروش محصولات ارگانیک، خدمت رسانی می کند. دکتر میرمحمدی، متخصص داخلی، همه روزه از ساعت 10 تا اذان ظهر، بیماران را ویزیت می کند. خیریه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) برای نیازمندان، ویزیت این متخصص را رایگان قرار داده است. ضمنا روزهای دوشنبه و چهارشنبه، ویزیت دکتر میرمحمدی، برای عموم مردم رایگان است.

مرکز مشاوره مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روزهای چهارشنبه، بعد از نماز جماعت  ظهر و عصر، توسط حسین عابدینی، وکیل دادگستری، مشاوره حقوقی رایگان ارائه می کند.

استقبال خوب مردم از کتابخانه مسجد 

کتابخانه مسجد حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) نیز با دارا بودن هزاران جلد کتاب در حوزه های مختلف، همه روزه از ساعت 13 تا 16 به روی عموم مردم باز است. این کتابخانه در برخی از مناسبت های مذهبی، مجری برگزاری مسابقه کتابخوانی می شود و به گفته حجت الاسلام والمسلمین فاطمی مهر، میزان استقبال مردم از این مسجد بالا است.

 

هیئت امنای مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) به خوبی از تمام فضاهای این خانه خدا استفاده می کنند و به همین منظور انگشتر فروشی یاقوت را تاسیس کردند تا از محل درآمد آن، کمک بزرگی به تامین هزینه های مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) شود.

 

نکته جالب دیگر درباره مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) اجرای طرح عقیق آن است. حجت الاسلام والمسلمین فاطمی مهر در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: «کُلُ مُولُودَ مَرتَهِن لِعَقیقَتِهُ فکّه والَداِه او ترکاه؛ سلامتی هر نوزادی در گرو عقیقه او است، خواه والدین عهدۀ نوزاد را از عقیقه آزاد کنند یا نه» (مستدرک الوسائل، ج 15). یکی از کارهایی که در همان روزهای نخست برای نمازگزاران مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) مطرح کردم بحث عقیقه بود که الحمدالله الآن به یک سنت خوب در این خانه خدا تبدیل شده است و همین الآن پنج گوسفند برای این موضوع نذر شده است. در برخی از مناسبت ها که بانی نداریم، گوشت غذای نذری را از محل عقیقه تامین می کنیم.

 

یادآوری انجام سنت عقیقه در گفت و گوی چهره به چهره به کسبه بازار

امام جماعت مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) اضافه کرد: وقتی می خواهم از ابتدای بازار امین السلطان خود را به این مسجد برسانم، با تک تک کسبه سلام و احوالپرسی می کنم و گاهی طی این فاصله چند صد متری، 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. یکی از موضوعاتی که در مرتبا و به ویژه وقتی از بچه دار یا نوه دار شدن این کسبه آگاه می شوم، به آنان یادآوری می کنم، عقیقه گوسفند است که الحمدالله بازاریان متدین در عمل به این سنت اسلامی مشتاق هستند.

 

نکته بسیار مهم دیگر درباره مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) اختصاص طبقه دوم این خانه خدا به شبستان زنانه است. فاطمی مهر در این ارتباط گفت: متاسفانه، برخی از مساجد واقع در بازار، یا شبستان زنانه ندارند یا اگر دارند، بسیار کوچک و جمع و جور است، ما اما در این مسجد با همراهی هیئت امنا یک طبقه را به طور کامل در اختیار بانوان قرار داده ایم تا وقتی مادری همراه با فرزندانش یا زنی همراه با شوهرش برای خرید به بازار مولوی می آیند بتوانند از این فضا برای انجام واجبات و مستحبات استفاده کنند. شبستان زنانه این مسجد حدود شش سال است که افتتاح شده و امیدواریم همه مساجد واقع در بازار و مناطق تجاری، این کار را بکنند.

 

خادمی مسجد توسط دو تبعه افغانستانی

در ابتدای دهه نود بود که اهالی مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) به این نتیجه رسیدند که با گسترش و تنوع بخشی به برنامه ها میزان استقبال مردم از این خانه خدا فزونی یافته است لذا باید فکری برای توسعه آن کنند که سرانجام با همراهی نمازگزاران و کسبه بازار امین السلطان و جمعی از خیران و البته به همت هیئت امنای این مسجد، کار توسعه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در سال 1395 به نتیجه رسید که طی صد متر به مساحت این خانه خدا افزوده شد. دو خادم از اتباع افغانستانی، کار نظافت و مراقبت از بخش های متعدد این مسجد وسیع را از صبح تا شام بر عهده دارند و میزان رضایت امام جماعت و هیئت امنا از کار این دو خادم بسیار زیاد است. فرزند یکی از خادمان (سید اسدالله) مدافع حرم است.

 

نکته جالب دیگر در مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) حضور پرشمار هموطنان اهل سنت در این خانه خدا است. فاطمی مهر در این خصوص گفت: الحمدالله برادران شیعه و اهل سنت در این مسجد، به عبادت خداوند مشغول می شوند و گاهی در کنار هم و در یک صف مشترک در نماز جماعت شرکت می کنند. سخنرانان این مسجد نیز مراقب هستند که هیچ گونه مباحث اختلافی را مطرح نکنند. مسجدی که مزین به نام یکی از شهدای بزرگ صدر اسلام و عموی پیامبر اکرم(ص) است باید نمادی از وحدت در پایتخت جمهوری اسلامی باشد.

 

پایان پیام/

(شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۴۲
https://news.masjed.ir/u/wp2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید