جمعه / ۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۷۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در گزارشی از شبستان می‌خوانیم

اشتغالزایی برای نیازمندان در یک مسجد

مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) از فعال‌ترین مساجد در محله صادقیه تهران است در کنار ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع)، صادقانه به نیازمندان خدمت می‌کند چنان که بیش از ۳ هزار بسته معیشتی و یک میلیارد تومان هدایای نقدی در دوره کرونا به محرومان داده است.

(جمعه ۳ دی ۱۴۰۰) ۱۵:۵۶

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) (واقع در تهران، صادقیه، خیابان سازمان آب) از فعال ترین مساجد در محله صادقیه تهران است که خیلی ساکت و آرام مشغول ترویج معارف قرآن، آموزه های اهل بیت (ع) و ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به آحاد مردم به ویژه نیازمندان است.

 

تبدیل حیاط وسیع مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) به یک کارگاه بزرگ ماسک دوزی

یکی از نکات بسیار مهم درباره مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) استفاده حداکثری از مساحت بسیار وسیع آن است به طوری که با تلاش های فزاینده آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی و پایگاه مقاومت بسیج باقرالعلوم (ع) در آغاز شیوع ویروس کرونا حیاط آن تبدیل به یک کارگاه بزرگ تولید ماسک شد به طوری که هر فردی در بدو ورود به این خانه خدا حق داشت اگر آن را با یک کارگاه بزرگ اشتباه بگیرد. ده زن و مرد در دو نوبت صبح و بعداظهر در مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) ماسک تولید می کردند که البته دوخت ماسک با برادران، و برش و بسته بندی آن با خواهران بود. به گفته آیت الله شبیری در مدت شیوع ویروس کرونا بیش از هفتاد هزار ماسک توسط اهالی این مسجد تولید شد.

 

این ماسک ها در چند زمینه مصرف می شد: اهالی مسجد حضرت باقرالعلوم (ع)، نیازمندان تحت پوشش این خانه خدا، چند مرکز درمانی و بیمارستان در منطقه صادقیه تهران و خانواده های نیازمند در جنوب شهر تهران.

 

تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم همزمان با ایام شهادت سردار دل ها

گروه جهادی مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) ضمن توزیع این ماسک ها، طی دو سال اخیر، بیش از سه هزار بسته ارزاق، یک هزار بسته لوازم التحریر و بیش از یک میلیارد تومان هدایای نقدی میان نیازمندان توزیع کرد. اکنون خیریه و گروه جهادی مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) به فکر تهیه صد و پنجاه بسته ارزاق به منظور توزیع میان نیازمندان همزمان با ایام شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده جریان مقاومت است. ضمن اینکه ویژه برنامه ای نیز با حضور یکی از همرزمان سردار حاج قاسم سلیمانی و با تقدیر از دو خانواده شهید مدافع حرم در روز یکشنبه، 12 دی ماه با پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

این مسجد ضمنا ۱۲۰ خانواده محروم را تحت پوشش حمایتی دارد که قبل از شیوع ویروس کرونا چندین نوبت در طول سال به ویژه در آستانه ماه رمضان و عید نوروز کمک های خوبی نسبت به آنان صورت می گرفت. با شیوع ویروس کرونا و به ویژه در پی لبیک مسجدی ها به فرمایش مقام معظم رهبری درباره نهضت مواسات و همدلی (احسان) اهالی این مسجد بیش از گذشته فعال شدند و این خانواده ها تقریبا هر دو ماه یک بار از کمک مومنانه مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) بهره مند می شوند. ضمن اینکه به گفته آیت الله شبیری، حدود ۴۰۰ خانواده نیز به صورت مقطعی به ویژه کسانی که در دوره کرونا کارشان را از دست دادند یا درآمدشان کاهش یافت، از کمک های گروه جهادی و خیریه مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) بهره مند شدند.

 

همکاری مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) با صندوق های قرض الحسنه برای اشتغالزایی نیازمندان

کارگزاران مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) بر این باور هستند که ضمن خدمت رسانی صادقانه به نیازمندان، باید برای آن دسته از محرومان که می توانند و در واقع توانایی کار کردن را دارند، شغل ایجاد کرد که این کار موجب می شود این دسته از افراد با یادگیری مهارت های لازم، به سرعت وارد حوزه درآمدزایی شوند. به همین منظور مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) با چند صندوق قرض الحسنه معتبر در سطح شهر تهران از جمله صندوق قرض الحسنه الزهرا (س) هماهنگ کرده است تا به افرادی که گواهی مهر و امضا شده از سوی این مسجد را ارائه می کند، وامی پرداخت کند تا در زمینه کارآفرینی از آن استفاده کنند. زمانی از فضای وسیع مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) برای فعالیت چند بانوی سرپرست خانواده استفاده می شد که به دلیل افزایش استقبال از این کار، واحدی از سوی این مسجد اجاره شد تا آن افراد در آنجا کسب درآمد کنند.

 

این مسجد مثل ساعت کار می کند

همه این فعالیت ها با نظم خاصی در مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) صورت می گیرد همچنان که در زمان تهیه گزارش از این مسجد از سوی خبرنگار ما همه چیز مثل ساعت کار می کرد و این از نقاط قوت مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) و بسیاری از مساجد و البته نبود نظم از نقاط ضعف برخی دیگر از مساجد است.

 

برادر یک مرجع تقلید که متواضعانه به مردم خدمت می کند

از همه اینها که بگذریم حضور مستمر آیت الله شبیری زنجانی به عنوان امام جماعت مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) بی گمان از دلایل موفقیت و پویایی این خانه خدا است. این روحانی چند دهه است صادقانه و مخلصانه در این مسجد کار می کند و همه ساله چند تن از نمازگزاران مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) در پی فعالیت های تبلیغی حاج آقا جعفر، برای تحصیل علوم دینی و حوزوی، به مدارس علمیه تهران معرفی می شوند.

حجت الاسلام رضا کرباسی، مسئول مدرسه علمیه جامعه علی بن ابیطالب (ع) در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: بهترین روش برای جذب طلبه، معرفی آنان از سوی امامان محله است که این کار از سوی برخی از ائمه جماعات و البته با رعایت ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، از سوی برخی از مساجد از جمله مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) انجام می شود. حاج آقای شبیری در این زمینه سال ها است که با مدرسه ما  همکاری خوبی دارند.

 

پایان پیام/
(جمعه ۳ دی ۱۴۰۰) ۱۵:۵۶
https://news.masjed.ir/u/iHm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید