یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۶۹
گزارشگر : حجت الله ذاکر
چمران در نشست ائمه جماعات شمیران:

نیاز اهالی محله در برنامه‌های مساجد لحاظ شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست ائمه جماعات مساجد شمیران که در جوار بارگاه نورانی حضرت صالح ابن موسی الکاظم(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه انقلاب ما از مساجد شروع شد، بر تقویت کارکردهای مساجد تأکید کرد.

(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰) ۱۳:۴۴

 خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، نشست ائمه جماعات شمیران با حضور مهندس «مهدی چمران»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، آیت الله دین پرور، رئیس بنیاد نهج البلاغه، حجج اسلام صادق زاده، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران و بی آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح و حاجوی شهردار منطقه یک در کنار مضجع نورانی حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم حاجوی، شهردار شمیران ضمن عرض خیر مقدم بر تعاملات فی ما بین شهرداری و مساجد و بهره‌گیری ائمه جماعات از ظرفیت های فرهنگی منطقه در جهت جذب جوانان به مسجد تاکید کرد.

 

شهردار منطقه یک با اشاره به نقش دین و مسجد در کاهش آسیب پذیری اجتماعی، بر ارتباط مستقیم مساجد در هویت بخشی محلات و استفاده از ظرفیت ائمه جماعات برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

 

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه انقلاب ما از مساجد شروع شد، گفت : در جریان انقلاب اسلامی ایران، مساجد نه تنها محلی برای عبادت که محلی برای فعالیت فرهنگی علیه رژیم و نظام اجتماعی حاکم تبدیل شد. مساجد به عنوان مرکز و پایگاه دینی و فرهنگی، نقش بسیار حساس و خطیری در ایجاد هسته های اولیه نهضت پویا و اصیل احیای اسلام انقلابی و جهت دهی به حرکت ها و جریانات مردمی داشته است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک جنبش اجتماعی، با استفاده از مساجد، فراگیر شد. شبکه مساجد و جلسات مذهبی همانند حلقه واسط میان رهبران انقلاب و مردم انقلابی بودند که وظیفه بسیج مردم را در جهت مخالفت سیاستهای حاکم بر عهده داشت .

 

مهندس چمران بیان داشت: در ذهن و فکر رهبر معظم انقلاب )مدظله‌العالی)، بحث مساجد قطعاً و یقیناً بسیار مهم است و پیش از آنکه ادبیات امروزی در مورد محله‌محوری و مسجدمحوری شکل گرفته باشد، مساجد با شعار الله‌اکبر و با حمایت ائمه‌ای که در مساجد حضور داشتند، برای انقلاب، نقش‌آفرین بودند.


وی افزود: به‌هرحال، مسجد و روحانیت، محور انقلاب است و اکنون نیز همه حرکت‌های ضد انقلاب در این مسیر است که این اصول و پایه‌ها را از ما بگیرند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خدمات انجام گرفته در دوره های گذشته در ساخت مساجد گفت: اعتباراتی که در دوره های گذشته شورای شهر برای ساخت مساجد تخصیص داده شد اگر چه ناچیز بود ولی به گواه ائمه جماعات و حجت الاسلام صادق زاده بسیار گره گشا بود و رضایت مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام «بی آزار تهرانی»، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد در محلات گفت: مسجد ، سنگر است و هر مسجد؛ کانون، قرارگاه و قطب فرهنگی محله محسوب می شود و امام جماعت شیرازه و محور این قطب فرهنگی است که فضای زیست بوم و اطراف مسجد را پشتیبانی میکند و مساجد باید پیشران حل مشکلات امروز جامعه باشد.

 

در پایان این مراسم حجت الاسلام «صادق زاده»، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران با اشاره به تاکیدات شهردار تهران در انجام امور و همچنین فعالیت های فرهنگی با محوریت مساجد، گفت: مساجد در طول تاریخ اسلام از نقش سازنده و مهمی برخوردار بودند و اینک نیز با هم افزایی و جلب مشارکت شهروندان و اهالی محل از سوی فرهیختگان و روحانیون این عرصه می توان شهر را مطلوب تر اداره کرد.

 

حجت الاسلام صادق زاده با برشمردن ویژگی های منطقه شمیران گفت : وجود امامزاده عظیم الشأن حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع) و موسسات و شخصیتهای ارزنده ای نظیر آستان مقدس امامزاده صالح و نیز بنیاد نهج البلاغه به سرپرستی آیت الله دین پرور و نیز حضور حاجوی شهردار انقلابی در این منطقه ، فرصت و غنیمت بزرگی برای این منطقه به شمار می رود و شورای فرهنگی اینجا می تواند الگوی سایر مناطق در معرفی مسجد شاخص تراز اسلامی به شمار رود.

 

مشاور شهردار تهران با ابراز این نکته که اکنون از امکانات مساجد و توانمندی‌های ساکنان محله‌ها برای توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به درستی استفاده نمی‌شود، گفت: برنامه‌های مساجد باید با درنظر گرفتن خواست‌ها و نیازهای مختص ساکنان آن محله و به روش‌های کارآمد اجرا ‌شود تا سبب توسعه فرهنگی و پویایی محلات و بهبود سبک زندگی شهروندان گردد.

 

پایان پیام/
(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰) ۱۳:۴۴
https://news.masjed.ir/u/j7e
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید