دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۳۹
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
امام‌جماعت مسجد جامع ابوذر در همایش ستارگان محراب:

توصیه امام(ره) به دانشجویان حضور در نماز جماعت بود

حجت الاسلام و المسلمین مطلبی در سخنان خود ضمن بیان خاطره ای از حضور دانشجویان در مدرسه فیضیه گفت: دانشجویان از حضرت امام خواستند کاری در راستای مبارزه انجام دهند و امام فرمودند: بهترین کار این است که دسته جمعی در نماز جماعت دانشگاه خود شرکت کنید!

(دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰) ۱۴:۰۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛  سی و ششمین نشست ستارگان محراب با هدف تجلیل از خدمات و مجاهدت های حجت الاسلام و المسلمین سید جلال محبی امام جماعت مسجد اعظم امام خمینی(ره) میدان گلچین تهران، غروب روز ۱۹ آذرماه مصادف با سالروز میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها، همزمان با نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مطلبی و مدیحه سرایی مرتضی طاهری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلیمن مطلبی امام جماعت مسجد جامع ابوذر تهران در این مراسم گفت: از مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکر میکنم که از امامان جماعت مساجد گوشه و کنار شهر تجلیل و تقدیر می‌کنند و زحمات آنها را ارج می نهند.

وی در ادامه با اشاره به آیه؛ «انما یعمر مساجد الله من امن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوة و اتی الزکوة و لم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین» گفت: آیات و احادیث زیادی درباره مسجد وجود دارد من این آیه را انتخاب کردم تا عرض کنم مردم ما به معنای واقعی کلمه به این آیه عمل نموده اند؛ آنها مساجد خود را آباد کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مطلبی در ادامه گفت: بعد از پیروزی انقلاب امام راحل(ره) فرمودند: «انقلاب ما از مساجد شروع شد». این گفته‌ی حضرت امام(ره) من را به یاد خاطره ی اولین روز حضورم به عنوان امام جماعت در مسجد جامع ابوذر انداخت؛ خوب به یاد دارم بعد از اینکه از زندان آزاد شدم وقتی شب اول به مسجد جامع ابوذر آمدم وحشت کردم. نه از اینکه مسجد پر از جمعیت بود، بلکه خیابان مقابل مسجد هم مردم صف بسته بودند. لذا به معنای واقعی انقلاب ما از مسجد شکل گرفت.

وی در ادامه‌ی سخنانش با انتقاد از اینکه مسائلی مثل کرونا بر حضور مردم در مساجد تاثیر می گذارد، گفت: در شرایط خاص و بحرانی، هم بازار رونق دارد و هم کارخانه ها؛ اما مساجد چنین نیستند. در حالی که در آیات و روایات فراوانی می‌خوانیم که توصیه شده به هنگام مشکلات به مسجد بروید، به خانه های خدا بروید و دعا کنید!

حجت الاسلام و المسلمین مطلبی با اشاره به آیه‌ی «یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد و کلوا و اشربوا و لاتسرفوا انه لایحب المسرفین.» گفت: مفسرین این آیه به اتفاق می گویند: وقتی به مسجد می روید لباس های تان تمیز باشد و حتی عطر بزنید. بله، درست است! در روزهای قبل از انقلاب تفسیر دیگری از این آیه گفته شد؛ آن زمان، بزرگان در منابر بر زینت معنوی تأکید داشتند و می‌گفتند: ای مردم زینت فرهنگی و سیاسی خود را در هنگام رفتن به مسجد بر اندیشه ی خود بگیرید. ما هم چنین کردیم و توانستیم یک تاریخ ۲۵۰۰ ساله فاسق را به زباله دان تاریخ بریزیم.

امام جماعت مسجد جامع ابوذر در اهمیت جایگاه مسجد در اندیشه امام راحل(ره) گفت: هنوز انقلاب پیروز نشده بود، یک روز در حوزه علمیه فیضیه به ما خبر رسید که شش دانشجو از دانشگاه تهران به دیدار حاج آقا روح‌الله آمده اند. رفتم آنجا و در جلسه حضور پیدا کردم دیدم شش جوان کت و شلواری روبروی امام(ره) نشسته و به دیوار تکیه زده‌اند. ابه امام عرض کردند شما هر کاری از ما بخواهید در دانشگاه انجام می‌دهیم! منظور ایشان شعار دادن و کارهای معمول زمان مبارزات بود. امام خمینی(ره) در جواب ایشان گفتند: اگر می‌خواهید به انقلاب کمک کنید، دسته جمعی در مسجد دانشگاه خود نماز بخوانید.

حجت‌الاسلام و المسلمین مطلبی در ادامه سخنانش گفت: آن زمان که مسجد اعظم امام خمینی(ره) را می ساختند، واقف این بنا مسئولیت تعیین امام جماعت را بر عهده من گذاشت. من هم  از حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جلال محبی دعوت کردم که امامت اینجا را بپذیرند. ایشان در جواب گفتند: من منبری هستم و نمی‌توانم چنین مسئولیتی را بپذیرم، اما بعد از اصرار ما ایشان پذیرفتند.

ایشان در ادامه امامت مسجد را یک امر مهم خوانده و گفتند: از آن روزی که آقای محبی امامت مسجد اعظم امام خمینی(ره) را عهده‌دار شدند تاکنون بدون تعطیلی و وقفه در مسجد حاضر بوده اند. این امر باید برای ائمه جماعات جوان ما مورد توجه قرار بگیرد که کار امامت جماعت، تعطیل بردار نیست.

در پایان این نشست از لوح زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سید جلال محبی امام جماعت مسجد اعظم امام خمینی(ره) میدان گلچین، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد رونمایی شد و با اهدای هدایایی از مجاهدت های ایشان تقدیر به عمل آمد.

 همچنین در این مراسم که همزمان با میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) برگزار شد، حاج مرتضی طاهری مداح اهل بیت(ع) به ذکر مناقب و فضائل آن بانوی بزرگوار پرداخت.

(دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰) ۱۴:۰۳
https://news.masjed.ir/u/hm8
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
سی و ششمین نشست ستارگان محراب
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید