شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۱۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در گفتگو با یک امام جماعت موفق بررسی شد:

نسبت برنامه‎‌های مسجد با دغدغه جوانان

حجت الاسلام سوری معتقد است: اگر کسی بداند به جایی می‌رود که از لحاظ مادی و معنوی پیشرفت می‌کند قطعاً از رفتن به آنجا دریغ نخواهد کرد.

(شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰) ۰۸:۱۹

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع کرونا و گسترش آن، یکی از اولین نهادهایی که در روزهای نخست آمادگی کامل برای مقابله با آن را داشت، مسجد بود. مسجدی ها از بسیج تا کسبه، از کودک تا بزرگسال در همه عرصه‌های مقابله با کرونا و آسیب‌های آن حضور داشتند. آنها در زمانیکه ماسک(تنها راه مقابله با بیماری)، گران و کمیاب شد، توانستند با تولید و توزیع میلیونی آن گام بزرگی در مقابله با بیماری بردارنداهل مسجد با حضور شبانه روزی خود توانستند، با اقدامات بی نظیری مثل توزیع آبمیوه و میان‌وعده‌های مقوی، خستگی کادر درمان را برای دقایقی دور کنند.

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر محوریت مسجد در اقدامات مربوط به مقابله با بیماری و کمک های مردمی(تحت عنوان «رزمایش مواسات و همدلی»)، مرکز رسیدگی به امور مساجد در لبیک به فرمان رهبر انقلاب، «عملیات محله محور مسجد پایه» را آغاز کرد.

 این عملیات علاوه بر اقدامات پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف‌های تقویم خود برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را با محوریت مقابله با کرونا و کاهش صدمات آن، دنبال می‌کند. از در همین راستا و با هدف کاستن آسیبهای اقتصادی، برنامه‌های دقیقی برای توزیع هدفمند کمک‌های معیشتی طراحی شد. مساجد با هماهنگی یکدیگر خانواده‌های نیازمند را شناسایی و با اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های خود اقدامات منظم و مدونی را انجام می‌دهند.

در «عملیات محله محور مسجد پایه»، تعدادی از مساجد با عنوان «مساجد محوری» وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در امور مذکور بر عهده دارند. یکی از این مساجد، «مسجد صاحبالزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در شهرستان ملارد، به امامت «حجت الاسلام‌والمسلمین سجاد سوری» است.

این امام جماعت جوان به تازگی امامت مسجد  صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را برعهده گرفته است. در گفتگوی پیش رو از او پرسیدیم که عامل موفقیت شما چیست؟ و او چون تازه به این مسجد آمده، خیلی متواضعانه همه موفقیت مسجد را مرهون جوانان مسجدش دانست. از همین رو گفت و گو با وی را طور دیگری ادامه دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مهمترین عامل موفقیت شما و اصولاً یک امام جماعت در مسجد چیست؟

 دلیل اصلی موفقیت من در مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود نیروهای فعال و خوش فکری است که کارهای مسجد را انجام می دهند.

اصلی‌ترین دلیل موفقیت یک امام جماعت، مدیریت و اشراف او بر کل محله است. امام جماعتی موفق است که بتواند یک محله را مدیریت کند. در واقع نگاه او به موضوع امامت جماعت باید فراتر از مسجد باشد.

در حقیقت هر کاری قرار است در محله انجام بشود، باید از مسجد نشات گرفته باشد.

 یکی از اصول «عملیات محله محور مسجد پایه» همکاری ائمه جماعات مساجد یک محله است. چگونه ائمه مساجد یک محله به همکاری و هماهنگی بهتری دست پیدا می‌کنند؟

وقتی هدف اصلی آنها رشد و ارتقاء محله باشد، این امر ممکن خواهد شد. ائمه جماعات یک محله در قدم اول باید محله خود را آسیب شناسی کنند. وقتی آسیب‌ها مشخص و هدف اصلی این مساجد رفع آن‌ها باشد، آنگاه فصل مشترکی برای همکاری به وجود می‌آید.

طبیعتاً هر مسجد ظرفیت خاص خود را دارد. در این مسئله هم‌افزایی و اشتراک گذاشتن ظرفیت مساجد می‌تواند آنها را به نحو بهتری در رسیدن به هدفشان یاری کند. لذا آسیب‌شناسی و رفع مشکلات محله بهترین عامل برای همکاری ائمه جماعت یک محله می‌شود.

ویژگی ها و توانایی فردی یک امام جماعت موفق چیست؟

 اگر امام جماعت خود را به عنوان امام محله و مسجد، نماینده دین به حساب آورد و لباس خود را برگرفته از لباس پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بداند، همه ویژگی‌هایی که پیامبران برای هدایت امت خود داشته اند را باید در وجودش تقویت کند.

به هر حال پیامبران مدیر جامعه خود بوده اند. آنها ویژگی های خاص خود را برای جذب مردم و مدیریت جامعه داشتند. مشورت و همکاری با مردم از این ویژگی‌ها است.

 پیامبران از مردم توقعی برای شخص خودشان نداشتند و هر توقعی بود برای نفع جامعه بود.

بالاتر از همه اینها، مهمترین ویژگی برای مدیریت جامعه، اخلاق خوب است. امام جماعت نیز باید این ویژگی را برای رسیدن به موفقیت در خود تقویت کند. قطعاً برای مدیریت یک محله قبل از هر برنامه‌ای باید اخلاق نیکو داشت.

شما در جواب سوال اول، همه موفقیت مسجد را مرهون حضور جوانان خوشفکر و فعال در مسجد دانستید این نشان از اهمیت نسل جدید در نگاه شما دارد. راز جذب آنها به مسجد چیست؟

 نسل جوان ما دغدغه‌ها و سوالات خاص خود را دارند. آنها با ابهامات و پرسش به موضاعات می‌نگرند. امام جماعتی می‌تواند با چنین نسلی ارتباط موثر داشته باشد که در قدم اول جنس دغدغه آنها را بشناسد و به مشکلات آنها آگاه باشد.

امام جماعت باید برای سوالات آنها جواب قانع کننده‌ای داشته باشد اگر نوجوانان و جوانان ببینند که امام جماعتـشان برای دغدغه آنها تلاش کرده و توانسته ابهامات و سوالات را آنها را درک کند و پاسخ مناسبی ارائه دهد، قطعاً جذب او خواهند شد. آنگاه، در ادامه با هم افزایی‌کارها را پیش خواهند برد.

همچنین، اگر به بچه‌ها محبت شود و برای آنها جا بیفتد که مسجد با برنامه‌هایی که دارد، آنها را در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد و آنها نیز برنامه ها را مفید فایده ببینند، قطعاً به سمت مسجد خواهند آمد.

مسجد باید همه ابعاد رشد جسمی و روحی نوجوانان را مد نظر قرار دهد.

اگر کسی بداند به جایی می‌رود که از لحاظ مادی و معنوی پیشرفت می کند و حضورش در آنجا به نفعش است، قطعاً از رفتن به آنجا دریغ نخواهد کرد و این موضوع یعنی جذب شدن!

 در رابطه با بزرگترها که در مسجد حضور بیشتری دارند این امر چگونه است؟

امناءِ مسجد ریش سفیدان و بزرگترهای ما در مسجد هستند. تجربه آنها برای مسجد یک ظرفیت محسوب می‌شود. در پیشبرد کارها همان‌طور که به نیروهای عملیاتی و جوان نیاز است، باید از تجربه و مشورت با بزرگترها بهره گرفت.

 اگر شخصی ظرفیت و قابلیت انجام کاری برای مسجد را داشته باشد، باید از او استفاده کرد. مسأله مهم قابلیت افراد است. هرکسی با هر عنوانی کار مسجد را پیش ببرد و باعث پیشرفت مسجد شود باید از حضورش استفاده کرد.

برخی از فعالیت های مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برای ما توضیح دهید.

مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک پایگاه بسیج برادران به نام «شهید رستمی» و یک پایگاه بسیج خواهران با نام «کوثر» دارد که در امور فرهنگی مسجد پیشگام هستند.

 در این مسجد محفل هفتگی انس با قرآن با دعوت از قاریان منطقه‌ای و همچنین، جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم به طور مستمر برگزار می شوند. نهج البلاغه خوانی نیز از برنامه‌های اصلی این مسجد است.

با توجه به اینکه مدت کمی از خدمت من در این مسجد می‌گذرد، فعالیت‌های دیگری هم برنامه‌ریزی شده که پیگیر انجام آنها هستیم.

(شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰) ۰۸:۱۹
https://news.masjed.ir/u/jKc
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید