یکشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۰۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر کرد

استفتائات جدید؛ پاسخ به سؤالات شرعی (آذرماه)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید را در آذرماه منتشر کرد.

(یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰
قضای نماز آیات بانوان هنگام عذر شرعی
سؤال۱: اگر هنگام عادت ماهانه، یکی از موجبات نماز آیات اتفاق بیفتد، وظیفۀ زن چیست؟
جواب: در نمازهای آیاتی که وقت معین و محدود ندارد مانند نماز زلزله، ادا و قضای نمازآیات بر حائض و نفسا واجب نیست و نیز در نمازهایی که وقت معین و محدود دارد مانند نماز خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی اگر در تمام وقت خورشید گرفتگی، حائض بوده، ادا و قضای نماز آیات واجب نیست.
 
جایگزین کردن نماز جعفر طیار با نافله
سؤال۲: آیا می شود نماز جعفرطیار را به جای نوافل خواند، این نماز جای چند رکعت حساب می شود؟
جواب: نماز مذکور که چهار رکعت است (دوتا دو رکعتی )، می تواند جایگزین چهار رکعت از نوافل شود.
 
تغییر نذر
سؤال۳: نذر کردم در صورت قبولی در دانشگاه در روز اربعین امام حسین(ع) غذای نذری بدهم. آیا می توانم به جای غذا معادل هزینه آن را به نیازمندان کمک کنم؟
جواب: اگر صیغه مخصوص نذر را ـ که در رساله‌های عملیه ذکر شده است ـ نخوانده‌اید، عمل به آن لازم نیست و می‌توانید تغییر دهید ولی چنانچه صیغه نذر را خوانده باشید، باید بر طبق آن عمل کنید.
 
کیفیت ادای الفاظ نماز
سؤال۴: ادای الفاظ نماز چگونه باید باشد؟ اگر هنگام ذکر فقط لب ها تکان بخورد، کفایت می کند؟
جواب: در نماز، واجب است کلمات به‌گونه‌ای ادا شوند که قرائت بر آن صدق کند، از این رو قرائت قلبی، یعنی گذراندن کلمات در قلب و یا صِرف حرکت لب بدون تلفظ آنها، کافی نیست؛ نشانه صدق قرائت این است که نمازگزار (در صورتی که دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نباشد)، بتواند آنچه را که می خواند و بر زبان جاری می کند، بشنود.
 
خمس سرمایه
سؤال۵: با توجه به اینکه قیمت خرید اجناس مغازه با قیمت فروش به مشتری تفاوت دارد، ملاک برای محاسبۀخمس موجودیِ مغازه، قیمت خرید است یا قیمت فروش؟
جواب: اجناس را به قیمتی که در سررسید سال خمسی قابل نقد شدن است، محاسبه کنید.
 
وطن اتخاذی
سؤال۶: قصد دارم تا یکی دو ماه آینده برای زندگی به شهر دیگری منتقل شوم و آنجا را به عنوان وطن انتخاب کنم؛ آیا از اکنون ـ که هنوز در آن شهر مستقر نشده ام ـ در سفرهای کمتر از ۱۰ روز، می توانم در آنجا نماز را کامل بخوانم؟
جواب: تا زمانی که به عنوان زندگی در آنجا مستقر نشده اید، نماز شکسته است.
 
وظیفۀ وسواس
سوال۷: چند سالی است که به بیماری وسواس مبتلا شده ام و این موضوع مرا بسیار عذاب می دهد، و روز به روز این حالت در من تشدید می شود تا جایی که در همه چیز شک می کنم و همه زندگی ام بر پایه شک استوار گشته است و این باعث شده که در زندگی با سختی های زیادی روبرو شوم، وظیفه شرعی من نسبت به مواردی که دچار شک می شوم چیست؟
جواب: وظیفۀ شما عدم اعتنا به شک است، تا زمانی‌که یقین به چیزی پیدا نکرده اید، تکلیفی ندارید.
مکلف باید از دخالت دادن ذوق و سلیقۀ شخصی در احکام شرعی، اجتناب کند و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد.
 
خمس کالایی که نسیه فروخته شده
سؤال۸: اگر کالایی را که از درآمد بین سال تهیه کرده ام نسیه بفروشم و موعد دریافت قیمت آن بعد از سال خمسی باشد، حکم خمس درآمد آن چیست؟
جواب: قیمت نقدی کالا در زمان معامله جزو درآمد سال معامله و سود فروش نسیه جزو درآمد سال دریافت می باشد.
 
نماز و روزه در محل سکونت موقت
سؤال۹: به دلیل عمل قلب و شرایط خاص تنفسی بعد از آن، به مدت یک سال به شهری خوش آب و هوا، انتقالی موقت گرفتم و در صورت بهبود شرایط قصد دارم که به وطن برگردم، آیا در حال حاضر، نماز من و همسرم در محل سکونت موقت کامل است یا شکسته؟
جواب: هر چند آنجا حکم وطن را ندارد اما اگر حداقل یک سال، قصد سکونت داشته باشید، مسافر محسوب نمی شوید و ـ حتی بدون قصد اقامت ده روزه نیزـ نماز، تمام بوده و روزه صحیح است.
 
اطاعت از والدین
سؤال۱۰: اطاعت از والدین تا چه حدی شرعاً واجب است؟ آیا در همه امور حتی در زندگی شخصی مثل انتخاب رشته تحصیلی و... هم باید از آنان اطاعت کرد؟
جواب: اطاعت از والدین به خودی خود واجب نیست ولی نباید مخالفت با پدر و مادر، ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان را موجب شود مثلاً با اظهار انزجار، راندن و طرد کردن از طرف آنها همراه گردد.
(یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰
https://news.masjed.ir/u/jss
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید