شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۲۰
گزارشگر : حجت الله ذاکر
رئیس هیأت مدیره مجمع حوزویان مهندس خبر داد:

استقبال ۵۰۰۰ نفری دوره «معماری مسجد»

دوره معماری مسجد توسط اپلیکیشن مسجدی‌ها با همکاری مجمع حوزویان مهندس در ۶ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای تهیه شد؛ تاکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر در آن ثبت‌نام و از امکان مشاوره پس از دوره استفاده کرده‌اند.

(شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰) ۱۱:۰۴

حوزه: حجت الاسلام محمد معرفت، رئیس هیأت مدیره مجمع حوزویان مهندس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری‌حوزه، درباره دوره معماری مسجد و مشاوره رایگانِ پس از دوره، گفت: مسجد مرکز عبادت، بندگی خدا و اجتماع فرهنگی مسلمانان است. بنا بر روایات نقل شده، ساختن مسجد فضیلت زیادی دارد؛ اما باید به معماری و طراحیِ آن توجه ویژه داشت؛ چراکه طراحی معماری مسجد، یکی از سخت‌ترین طراحی‌ها است که هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید.

وی افزود: دوره معماری مسجد توسط اپلیکیشن مسجدی‌ها با همکاری مجمع حوزویان مهندس در ۶ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای تهیه شد؛ این دوره، اوایل مهر ۱۴۰۰ روی سرورهای اپلیکیشن مسجدی‌ها بارگذاری شد و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر در آن ثبت‌نام و از امکان مشاوره پس از دوره استفاده کرده‌اند.

حجت الاسلام معرفت در تشریح این دوره، بیان داشت: ما در جلسه اول از این دوره، به تعریف معماری اسلامی، فرهنگ، تمدن و نسبت فرهنگ و تمدن و رابطه معماری با فرهنگ و تمدن پرداخته‌ایم.

استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ما با بهره‌گیری از منابع اسلامی و روایات و توجه ویژه به علوم مهندسیِ روز، در جلسات دوم و سوم به اصول کلی بنای مسجد همچون «استحکام»، «تناسب مساحت با جمعیت»، «رعایت سادگی در بنای مسجد» و «مکان‌یابیِ مناسب» پرداختیم.

وی با اشاره به عناصر مشترک در معماری مساجد خاطرنشان کرد: از آن‌جا که مساجد در تمام مکان‌هایی که ساخته می‌شوند، عناصر معماری مشترکی دارند، در جلسات چهارم، پنجم و ششم، ویژگی‌های عناصر معماری مساجد از جمله «صحن و حیاط مسجد»، «مناره»، «گنبد»، «ایوان»، «شبستان»، «محراب»، «کتیبه‌ها»، «نورگیرها» و «رنگ فیروزه‌ای» ارائه شده است.

شایان ذکر است: علاقه مندان می توانند برای دانلود اپلیکیشن مسجدی‌ها و ثبت‌نام رایگان در دوره معماری مسجد از طریق لینک http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sayberwar.masjediha&ref=share اقدام کنند.

(شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰) ۱۱:۰۴
https://news.masjed.ir/u/lod
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید