دوشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۰۹
گزارشگر : حجت الله ذاکر
استاد حوزه و دانشگاه:

فساد در جامعه نتیجه عمل نکردن به قرآن است

آیت‌الله سیدجلال مجد هاشمی بیان کرد: عمل نکردن به دستورات قرآن، عامل اصلی فساد و ناهنجاری‌ها در جامعه است. در حال حاضر قرآن را قرائت و فوقش حفظ می‌کنیم، ولی به آن عمل نمی‌کنیم؛ متأسفانه جامعه عامل به قرآن نیست و قرآن در جامعه ضعیف و مهجور است.

(دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰) ۱۲:۵۳

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدجلال مجد هاشمی، استاد حوزه و دانشگاه، دوم آبان‌ماه در مراسم جشن سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) که در مسجد جامع غدیرخم پاسداران تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت شناخت اولیای الهی و معصومین(ع)، گفت: ما باید به‌طور کلی شناخت خود را در ارتباط با دین، اولیای دین، آورندگان دین و سفرای الهی لحظه به لحظه بیفزاییم و این بزرگترین وظیفه ما است که نسبت به آنها شناخت و معرفت لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بین ادیان، دین اسلام و در بین اولیا خدا، ۱۴ معصوم از جایگاه ویژه‌ای در عالم آفرینش برخوردار هستند و باید این جایگاه را بشناسیم و نسبت به آنها معرفت واقعی داشته باشیم که شناخت آنها عامل نجات ما است. معرفت ما نسبت به ۱۴ معصوم و معالم دینی سطحی و خیلی کمتر از مطلوبی است که باید باشد، لذا باید با تمام قدرت و نیرو از هر وسیله، فرصت و بهانه‌ای استفاده کرد که این معرفت را بیافزاییم.

امام جماعت مسجد جامع غدیر خم با اشاره به اهمیت خداشناسی و رسیدن به معرفت الله، گفت: قبل از ۱۴ معصوم، اول باید معرفت به خدا را داشته باشیم. اولیای خدا مقدمه‌ای برای رسیدن به معرفت الله هستند و این مقدمات و این راه را باید برویم که به خدا برسیم. ۱۴ معصوم در یک جایگاه خاص در کل آفرینش هستند که باید به آن جایگاه معرفت و شناخت داشته باشیم و تا محبت آنها در دل ما بنشیند.

آیت‌الله مجد یکی از راه‌های شناخت خدا و ائمه(ع) را شناخت قرآن دانست و گفت: چه کنیم خدا و ولی خدا ما را دوست داشته باشد و به شناخت آنها برسیم؟ یکی از راه‌های شناخت، فهم قرآن است. ما باید نسبت به قرآن بیشتر از این توجه کنیم. معرفت قرآن در فهمیدن معارف قرآن و معانی قرآن و سپس عمل به آن است و بعد از آن قرآن اصل و اساس است.

وی با بیان اینکه قرآن مأخذ همه منابع الهی است، ادامه داد: عمل نکردن به دستورات قرآن، عامل اصلی فساد و ناهنجاری‌ها در جامعه است. در حال حاضر قرآن را قرائت و فوقش حفظ می‌کنیم، ولی به آن عمل نمی‌کنیم؛ متأسفانه جامعه عامل به قرآن نیست و قرآن در جامعه ضعیف و مهجور است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بعد از شناخت، قرآن شناخت عترت قرآن است، یعنی باید به کلام معصومین توجه کرد. یکی از مسائل مهم که در ارتباط با معرفت به ۱۴ معصوم خیلی مهم است این است که نسبت به خلقت آنها معرفت بیشتر و شناخت بیشتری داشته باشیم. به‌طور کلی خلقت خدا و آفرینش جهان خودش مسئله مهمی در تقویت توحید است، اما شناخت خلقت انسان‌های کامل عالمی از معرفت است.

وی ادامه داد: خلقت ۱۴ معصوم در سه بُعد خلقت جسمانی و مادی، خلقت روحانی و خلقت نوری است که این سه مرحله چه مسائلی در آن است و معارفی در آن وجود دارد که اگر این سه مرحله را طی کنیم و این مراحل را بشناسیم، معرفت زیادی کسب می‌کنیم.

آیت‌الله مجد در پایان گفت: تا زمانی که زنده‌ایم باید از این شناخت استفاده کنیم. ۱۴ معصوم از سوی خدا برای هدایت و نجات ما در اختیار هستند، اما توجه نداریم. آنها به امر خدا در خدمت ما هستند که هدایت شویم و ما نمی‌فهمیم و آن معرفت را نسبت به آنها پیدا نکردیم. در این مورد باید تفکر کنیم و تنها به شناخت سطحی و ظواهر اکتفا نکنیم، این ظواهر باطنی دارد که باید به آن باطن برسید.

انتهای پیام

(دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰) ۱۲:۵۳
https://news.masjed.ir/u/lau
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید